Ultima ispravă care vine din zona guvernamentală este propunerea unui nou simbol pentru brandul de țară. Oaia este în viziunea specialiștilor din Ministerul Turismului o soluție pentru a reconstrui imaginea României. Sub zodia Mioriței, ministerul vrea să dea un refresh turismului românesc cu o propunere blândă și inocentă, dar și stupidă. Oaia se vrea a înlocui frunza, care în ultimii ani a fost imaginea turismului românesc. Foarte greu de cuantificat strădania funcționarilor și a conducerii turismului românesc, activitatea sau impactul acțiunilor pe care le fac. Totuși nu trebuie să fii mare specialist pentru a face diferența dintre ceva cu gust și ridicol. Totodată este dificil să ierarhizezi acțiunilor guvernanților care s-au soldat cu eșecuri răsunătoare.
Trebuie să ne întoarcem în urmă cu mai bine de 15 ani pentru a pune pe hârtie toate ideile absolut ridicole pe care le-au avut guvernanții în materie de turism. Pe cât de mari au fost prezentările de strategie în diverse momente, pe atât de mare a fost eșecul lor. În anul 2001, Dan Matei Agathon, ministru PSD, lansa o subscripţie publică prin care se adunau bani pentru dezvoltarea a ceea ce se dorea a fi cel mai mare parc tematic din Estul Europei.
“Dracula Park” a fost unul din marile proiecte ale PSD, programul fiind girat de Adrian Năstase și prezentat cu mare fast. Totul s-a soldat cu un mega eșec. Nimeni nu mai știe nimic de parcul cu pricina. Un alt mare proiect a fost “Drumul Vinului”, care în fapt însemna repararea unor drumuri județene pe un așa-zis traseu al unor zone viticole. Lucrările au fost de foarte slabă calitate, multe drumuri intrând din nou în reparație, deși tocmai fuseseră finalizate.
Elena Udrea ne spunea la începutul mandatului la turism că "Bucureștiul stă pe un izvor de apă termală și fie se știe acest lucru și nu a fost valorificat, fie nu se știa până acum". Desigur că nu s-a întâmplat nimic. Apele termale probabil că sunt tot acolo. Mandatul Elenei Udrea a fost unul de imagine, de altfel postul a fost inventat, fiindcă în perioada 2004-2009 nu exista Ministerul Turismului în schema guvernamentală. Am avut parte de încercări haotice de a atrage turiști în țară. Rezultatul: suntem în urma Bulgariei care are mai mulți turiști decât numărul de locuitori.
De ce vor astăzi conducătorii ministerului, ca o legendă tristă să fie brandul țării în materie de turism, este greu de spus. Dacă însă ne uităm pe CV-urile ministrului și a secretarului de stat, explicația vine de la sine. Experiența profesională a ministrului Mircea Titus-Dobre a fost dobândită la firma Dobre&fiii și aici nu vorbim de experiență în turism, vorbim de experiența din câmpul muncii. Ministrul, până în 2012, a fost angajat să coordoneze vânzările la firma tatălui său, pe urmă a devenit deputat.
Secretarul de stat Cristina Tărteață și-a trecut în CV-ul, afișat pe site-ul ministerului, funcția de asistent-manager al președintelui UNPR, Marian Petre Miluț și avea ca responsabilități inițierea unor oportunități de afaceri între membrii UNPR, informarea membrilor UNPR și intermedierea de relații între membri UNPR și parteneri din UE. De remarcat că Marian Petre Miluț a fost președinte al PNȚCD.
Astăzi de turismul românesc se ocupă sute sau poate mii de funcționari publici. Cu ce se ocupă nu știm, în afara participării la târgurile de turism. Ministerul Turismului are în jur de o sută cincizeci de angajați. Consiliile județene au format Asociații de Dezvoltare Intercomunitare pe Turism, unde lucrează zeci de angajați în fiecare județ pe sume importante de bani, la care se adaugă oficiile pentru turism din orașe și municipii. De asemenea pe tot teritoriul țării s-au construit în toți acești ani cele mai inutile și mai păguboase construcții/investiții pe care le-au realizat primăriile din mediul rural.
Centrele de informare turistică împânzesc țara. Doar în județul Bistrița-Năsăud au fost construite zeci de astfel de centre în comunele județului. La nivel de țară peste trei sute. Dezastrul este perfect fiindcă aproape toate centrele de informare turistică se află în sate aflate la capete de drum, unde niciodată nimeni nu merge să se informeze. Avem în schimb construcții, dotări, angajați pentru nimeni. Conform PSD, "eşecul din turism poate fi demonstrat luând act de realitate".
Aș spune că acest comunicat al PSD de pe vremea când era partid de opoziție, e mai valabil ca oricând. Tabloul arată sumbru și nu se întrevede o schimbare pozitivă. Altfel toată lumea e de acord că avem nevoie de servicii bune, promovare, infrastructură spre destinațiile importante. Oaia lipsea din peisaj!