Un grup de foști elevi maghiari din România se pregătește să dea în judecată statul român pentru rezultatele slabe obținute la examenul de absolvire a liceului, acuzând practici de discriminare din cauza predării inadecvate a limbii române. Aceștia susțin că statul român nu a oferit condiții corecte pentru învățarea limbii române ca limbă străină, ceea ce le-a afectat performanțele școlare, în special la examenul de absolvire, unde mulți nu au reușit să obțină o notă satisfăcătoare la limba română.
Mulți elevi maghiari au eșuat la proba de limba română
Șaptesprezece foști elevi maghiari au trecut cu succes examenele la alte discipline, dar au eșuat la proba de limba română, se arată în informațiilor oferite de reprezentanții Consiliului Județean Harghita, în cadrul unei conferințe de presă desfășurată la Miercurea Ciuc. Avocatul Tamás Szikszai, care îi reprezintă pe acești elevi, a anunțat că se pregătește un dosar împotriva Ministerului Educației, urmând să fie solicitate despăgubiri pentru discriminare, scrie Hungary Today.
Predarea limbii române elevilor maghiari a fost un subiect sensibil în România, mai ales în regiunile cu o comunitate mare de maghiari, precum Harghita. În anul precedent, Curtea Supremă a României a decis că modul în care era predată limba română elevilor maghiari era discriminatoriu. Deși decizia Curții a fost un pas înainte în recunoașterea problemelor cu care se confruntă acești elevi, nu au fost implementate schimbări majore de atunci, ceea ce a dus la noi demersuri legale.
Președintele Consiliului Județean Harghita, Csaba Borboly, a subliniat importanța acestei probleme, adăugând că lipsa acțiunilor concrete din partea autorităților a determinat elevii să recurgă la justiție pentru a-și apăra drepturile. El a amintit că, în absența unor măsuri adecvate, discriminarea în educația maghiarilor continuă.
Rezultatele dezastruoase și soluțiile propuse
Potrivit unui raport publicat de ziarul județean Hargita Népe, examenul de limba română la absolvirea liceului din 2024 a avut o rată de eșec alarmantă în județul Harghita, unde 33% dintre elevi nu au reușit să promoveze. În contextul acestei situații, Inspectoratul Școlar Județean, prin Levente Demeter, a anunțat măsuri de sprijin, printre care programe suplimentare pentru îmbunătățirea cunoștințelor de limba română și cursuri de formare pentru profesori.
Totuși, în ciuda acestor inițiative, nemulțumirile persistă. Părinții și elevii maghiari consideră că problemele structurale din sistemul educațional continuă să creeze un dezavantaj pentru elevii care nu au limba română ca limbă maternă.
Schimbările pentru viitorii absolvenți
Anul viitor, va absolvi prima generație de elevi maghiari care au învățat limba română ca limbă străină, într-un cadru diferit față de colegii lor români. Se așteaptă ca acest model de predare să reducă decalajele de performanță și să ofere elevilor maghiari șanse mai mari de succes la examenele naționale.
Specialiștii în educație speră că schimbările vor aduce o îmbunătățire semnificativă a rezultatelor la limba română, reducând astfel tensiunile dintre comunitățile românești și maghiare în privința accesului la o educație echitabilă. Rămâne de văzut dacă noile metode de predare a limbii române vor avea impactul așteptat asupra rezultatelor viitorilor absolvenți maghiari.
Acțiunea în justiție inițiată de foștii elevi maghiari împotriva statului român reprezintă un pas decisiv în lupta pentru egalitate în educație. Aceștia doresc să atragă atenția asupra problemelor reale cu care se confruntă elevii minoritari în România și speră ca rezultatul procesului să genereze schimbări sistemice care să elimine discriminarea în școli.