Nimic nu arată mai bine haosul, incompetența și lăcomia guvernului Ponta decât ceea ce se petrece cu autostrăzile aflate în construcție. De la formarea guvernului Ponta, domeniul a fost privit ca o felie de tort, pe care l-a înhățat PSD-ul, în detrimentul aliaților din PNL. A fost înființat Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură și Investiții Străine (DPIIS), condus de Dan Șova, care a preluat în coordonare CNADNR- ul, șterpelit de la Transporturi, unde ministru era liberalul Relu Fenechiu.
Trec peste istoria încâlcită a ultimilor ani, cert este că, la acest moment, compania de drumuri este în continuare în subordinea unui fantomatic DPIIS, în loc să fie retrimisă la Transporturile conduse azi de Ioan Rus. Rezultatul acestui haos legislativ: autostrăzi care se termină în câmp, contracte reziliate și lăsate în aer de luni întregi, timp în care lucrările deja efectuate se degradează, iar în final România va pierde cel puțin un miliard de euro din fondurile europene alocate pentru Transporturi. Potrivit ultimei raportări publice, la 12 mai 2014, CNADNR absorbise doar 8,14% din cele 250 de milioane de euro pe care planificase să le cheltuie în acest an din fondurile de coeziune. Compania de drumuri avea în plan să cheltuie și vreo 180 de milioane de euro din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), aici situația fiind și mai proastă: absorbție de 0,91%.
Am început cu această istorie pentru a arăta că se înșală cine crede că reducerea investițiilor finanțate de la buget a fost rezultatul unei politici raționale, guvernul Ponta urmărind să se încadreze în ținta de deficit bugetar în cazul în care se va legifera reducerea CAS-ului. Nu. Pur și simplu Executivul PSD a fost incapabil să cheltuie banii alocați – atât pe cei primiți de la bugetul de stat, cât și fondurile europene. Rezultatul s-a văzut în execuția bugetară pe primele șapte luni: cheltuielile de capital sunt mai mici cu 29%, față de anul trecut, când, oricum, s-a înregistrat o scădere față de 2012. Ministerul de Finanțe a prezentat, recent, și execuția bugetară semestrială, în care se arată că s-au cheltuit doar două treimi din investițiile planificate de guvernul Ponta prin legea bugetului de stat.
O paranteză: eu sunt un liberal și, în principiu, nu pot fi decât de acord cu doamna ministru Ioana Petrescu, care, la Cotroceni, a explicat că ar fi mult mai bine dacă investițiile ar fi realizate de mediul privat. De exemplu, autostrăzile să fie construite și operate de companii private, care să-și asume toate costurile construcției și care să-și acopere investiția din taxele de drum. Însă, în etapa actuală, România primește practic niște „bani gratis” de la Uniunea Europeană pentru a-și finaliza culoarul Nădlac-Constanța, precum și legătura dinspre vest spre podul Calafat-Vidin. Tot ceea ce trebuie este să respecte niște reguli – licitații corecte, reguli clare și transparente - și primește 95% din suma necesară construirii acestor drumuri. De ce nu-i cheltuim?
Ieri, INS a arătat că, în trimestrul doi al acestui an, investițiile – atât cele de stat, cât și cele efectuate de sectorul privat – au scăzut cu 13,3% față de trimestrul doi din 2013. Efectul: Produsul Intern Brut a scăzut cu 1,2%. Cum acest lucru s-a întâmplat și în trimestrul anterior, tehnic, România a intrat în recesiune. Datele pe trimestrul trei sunt sumbre, puțin probabil ca situația să fie corectată.
Într-un fel, înțeleg faptul că, în acest moment, guvernul este preocupat doar de alegerile prezidențiale. Miza personală pentru Ponta și camarila sa este uriașă. Îngrijorător este faptul că, acum, se iau niște decizii economice care vor exploda în 2015. Cel mai mare dezastru va fi cauzat de reducerea CASului și nu poți decât să râzi când auzi că evaziunea se va reduce voluntar și vor crește încasările la buget. În primele șase luni din 2014, deși taxele și impozitele au crescut, s-a colectat sub 15% din PIB, adică mai puțin decât în 2013. Nu-mi place să folosesc cuvinte mari dar, în prezent, se sabotează viitorul pe termen lung al României și, indiferent cine va câștiga prezidențialele, această țară va pierde.