De câteva săptămâni scriem în Evenimentul zilei despre sentinţe extrem de blânde în dosare privind accidente mortale produse în circumstanţe agravante. Sentinţe care te năucesc. Dosare muşamalizate grosolan de procurori fără scrupule şi pe care nicio instanţă din România nu-i poate trage la răspundere.
Ştiu că aveţi alte griji pe cap. Cum ar fi faptul că n-am intrat în Schengen. Dar nu vă obosesc cu zgomot de fond. Cele două subiecte sunt legate între ele.
Fapt: beizadeaua Darius Ţânţaş, fiul unuia dintre cei mai bogaţi oameni din judeţul Satu Mare, a băut toată noaptea, la 5 dimineaţa s-a urcat la volan şi, la 176 km/h, se izbeşte violent într-o altă maşină care mergea cu 60 km/h şi omoară un om. Are 1,1 grame la mie alcool în sânge, dar procurorul îl scapă şi judecătorul îi dă condamnare cu suspendare. E acasă, e plin Facebook-ul de pozele lui, viaţa e frumoasă. Fapt: un guguştiuc dintr-un clan interlop din Timişoara calcă un bătrân şi-l omoară. Tânărul de la volan n-avea permis şi a fugit de la locul accidentului. Zicea doar că şi-a privit victima în oglinda retrovizoare şi a văzut că mişca. S-a predat mai târziu, când testul alcoolemiei nu se mai putea face. Mai avea condamnări, mai condusese băut şi nu-şi luase niciodată permis. Judecătorul l-a iertat. Tipul e liber, plin de bani şi conduce şi-acum.
Fapt: un papiţoi de Caransebeş, fiul celui mai bogat doctor din oraş, se îmbată crunt şi o ia la goană cu maşina pe o pistă de curse pe care alergau nişte motociclişti juniori (e subiectul pe care îl găsiţi în ziarul de azi). Calcă totul în cale, agaţă un copil care se pregătea de start şi se izbeşte în mulţimea adunată la mitingul moto, băgând patru oameni în spital. Avea 2 alcoolemia, mai avea puţin şi intra în comă. Zilele trecute a scăpat. Taică-su a plătit în stânga şi-n dreapta, victime, martori, iar instanţa a zis că mai merită o şansă.
Cazuri sunt cu duiumul. Raportat la numărul de locuitori, România are cel mai mare număr de accidente mortale din Uniunea Europeană. În ultimii 20 de ani, au murit aproape 30.000 de oameni. În 2001, UE a impus ca în 10 ani toată Europa să reducă numărul de morţi pe şosele cu 50%. Toţi s-au conformat, au luat măsuri, numai România face opinie separată, aici numărul de morţi a crescut cu aproape 600 pe an. Avem drumuri proaste, e scuza noastră, pe autostrăzi ar muri mai puţini. Dacă avem drumuri proaste, creştem exigenţa măsurilor de prevenţie, ar fi răspunsul meu.
Morţii din accidente sunt doar vârful aisbergului. Românii mor de cancer, de poluare, de sărăcie, dintr-o mie de alte motive. Dar la accidentele pe şosea există o decelare clară a cauzelor. E mai simplu să analizezi şi să tragi concluziile. Accidentele mortale nu sunt cea mai mare problemă, dar indică ceva mult mai grav. Aplicăm legile facultativ. Ca şi în cazul marilor corupţi, cei bogaţi şi puternici îşi rezolvă dosarele. Omoară şi scapă. Accidentele mortale mai arată că avem o legislaţie confuză ce poate fi interpretată după bunul plac al judecătorilor. Legea e făcută ca să te scape. Şi nicio autoritate nu-şi pierde vremea cu problemele mărunte, pentru că în România, în afara luptei surde pentru putere, totul a ajuns să fie aruncat în derizoriu. Amintiţi-vă că evaziunea din vămi a fost 20 de ani o problemă măruntă şi s-a acţionat doar în 12-lea ceas, doar ca să intrăm în Schengen. Nu ca să creştem veniturile la buget, ci doar ca să bifăm un succes de parcurs. La accidentele mortale, mi-aş dori legi clare, simple, fără echivoc. Ai omorât cu alcoolemie la volan, nu ai dreptul la suspendare. Ai omorât şi ai fugit de la locul accidentului, nu ai dreptul la suspendare. Ai omorât având o viteză mai mare cu 50 km/h peste limita legală, nu ai dreptul la suspendare. Nu mă încântă ideea "sângelui plătit cu sânge". Altceva e important: la fiecare şofer care face închisoare, alţi 100 se sperie şi bagă la cap. Nu e vorba de accidente mortale în circumstanţe agravante, ci de supremaţia legii.
Statistica morţii pe şosele arată că nu ştim să ne guvernăm. Nu rezolvăm o criză punctuală, relativ simplă. Avem veşnica problemă în Justiţie pentru că, de 21 de ani, politicul dictează Justiţiei şi ne facem că nu vedem. UE ne-a trântit uşa în nas din cauza problemelor din Justiţie. E o legătură indisolubilă între accidentele mortale şi neintrarea României în spaţiul Schengen. Citiţi şi:
- Dosarul Ţânţaş: cea mai grosolană muşamalizare a unei crime pe şoselele din România
- Accidentele produse de nebunii şoselelor, un mod legal de a omorî oameni
- Cum să-i frânăm pe şoferii vitezomani care spulberă vieţi pe şosele
- Interlopul care a zdrobit două surori gemene va fi cercetat în libertate
- Mic îndreptar contra stresului pentru şoferi