Ancheta ANI în cazul raliurilor lui Victor Ponta a fost părtinitoare.
Nu e acest subiect cea mai mare problemă a României, dar liderul PSD simţea o vulnerabilitate majoră pe acest subiect şi a ţinut să şi-o rezolve. Nu paiul din ochiul lui Ponta ne strică somnul, ci harababura pe care o generează ANI deacum înainte pe subiectul sponsorizărilor primite de politicieni. Întreg sistemul declaraţiilor de avere ar putea deveni o frecţie. Problema cu Ponta, raliurile şi sponsorizările nu e deloc complicată, nu e ceva atât de elaborat încât juriştii să se bată cap în cap zeci de ani de-acum încolo. Legea e simplă: cadourile, serviciile, avantajele primite gratuit sau subvenţionate, burse, credite şi decontări de cheltuieli care depăşesc 500 de euro se menţionează în declaraţia de avere. Ce-a făcut Victor Ponta: a participat patru ani la raliuri cu un buget anual de circa 250.000 de euro. Un hobby foarte costisitor, dacă în fiecare an şi-ar fi construit câte-o vilă de banii aceştia ar fi ieşit un scandal uriaş. La sfârşitul anului 2007 l-a cunoscut pe pilotul Edwin Keleti iar din 2008 au concurat împreună. În primul an, maşina de curse a dat-o Robert Negoiţă, bun prieten cu Ponta. Acesta a menţionat donaţia în declaraţia de avere, dar apoi l-a trimis direct pe Keleti să încheie următoarele contracte. Următorul sponsor: Ioan Rus, lider PSD, bun prieten cu Ponta. Dar cel mai mult l-a durut dezvăluirea din EVZ privind sponsorizarea de peste 500.000 de lei pe care a făcut-o Dorinel Umbrărescu. De unde şi până unde îl sponsorizează Umbrărescu pe Keleti, un pilot semi-amator? Victor Ponta tace, ne-am obişnuit ca politicienii să spună numai ce le convine. Dar ANI e "a poporului". Agenţia trebuia să ceară toate chitanţele tăiate de firma lui Keleti şi să identifice cheltuielile făcute personal de Victor Ponta: masă, cazare, transport, echipament, benzină etc. ANI trebuia să separe aceste cheltuieli şi să spună: în patru ani, Victor Ponta a beneficiat de 10.000 de euro sau de 50.000 de euro (n-are importanţă) din totalul sponsorizărilor şi trebuia să le menţioneze în declaraţia de avere. Acesta a fost cadoul primit de politician. ANI dă însă un răspuns stupid, aburitor: Victor Ponta nu a realizat beneficii de pe urma pilotajului şi nici n-a primit sponsorizări în conturile sale. Păi asta era premisa, nu concluzia. ANI ne ia de proşti, subliniind că şeful PSD n-a fost plătit în cursele de raliu. Asta ar fi fost chiar culmea. Să dăm un exemplu: Ponta şi Keleti au participat la Raliul Spaniei, un vis pe care cei mai buni piloţi din România nu şi-l permit pentru că e foarte scump. Ca să ajungă în Catalonia, Victor Ponta a luat avionul, probabil la business-class. A stat la un hotel de minim 100 de euro noaptea, a mâncat, a făcut antrenamente cu maşina, a schimbat cauciucuri, benzină etc. Toate acestea au fost plătite de Keleti. Aşa o fi, dar acest cadou depăşeşte pragul de 500 de euro prevăzut de lege şi trebuia menţionat în declaraţia de avere. Ce-i aşa greu de înţeles? Raliurile liderului PSD au fost o miză măruntă până când EVZ a dezvăluit legătura cu Umbrărescu. Asta l-a făcut să renunţe la curse, să-şi dea seama că e al naibii de periculos. Treaba lui, întrebarea este ce facem mai departe cu ANI. Alături de Fisc şi DNA, e o instituţie fundamentală pe controlul averilor şi anticorupţie. ANI o fi numărat cârnaţii a sute de primari de la ţară, o fi având în anchetă vreo 40 de parlamentari, dar i s-au muiat genunchii în faţa primului politician cu adevărat greu pe care l-a avut în faţă. ANI trebuie să traseze standarde de intransingenţă, de aceea a fost creată, nu să ne bage iar în interpretări de doi lei. Decizia, lipsită de noimă, nu e doar precedentul care va permite oricărui şmecher de judeţ să repete schema Ponta, ci e semnalul că ANI e gata!, e rezolvată. Din toamnă, poate vin alţii mai capabili să ne-arate, dar, dacă acesta e statul de drept pe care ni-l pregătesc Victor Ponta şi colegul său un pic mai isteric din USL, atunci n-are sens să ne mai certăm. Faceţi ce ştiţi din ţara asta.