Sub „umbrela” vicepremierului Viorel Ștefan, fostul director al Portului Constanța Dan Tivilichi a protejat afacerile foștilor săi patroni

Compania Administrația Porturilor Maritime Constanța, societate de interes național care administrează porturile Constanța, Mangalia și Midia, a fost condusă timp de doi ani de Dan Nicolae Tilivichi, un personaj care are legături cu persoane care au fost implicate în activități de criminalitate organizată, evaziune fiscală, proxenetism și spălare de bani.

Așa cum am mai scris în episoadele anterioare, Dan Tivilichi este originar din Galați și se bucură încă de susținerea vicepremierului Viorel Ștefan, cel care l-a și recomandat pentru funcția de director general la CN APMC SA. Însă cel care l-a „inventat” pe Dan Tivilichi ca manager a fost controversatul om de afaceri Laurențiu Țăranu, condamnat în 2014 pentru evaziune fiscală și spălare de bani și eliberat în 2017.

Celălalt susținător al lui Dan Tivilichi a fost un alt controversat om de afaceri din Constanța, Daniel Moraru. În ultimul deceniu, Daniel Constantin Moraru și-a extins afacerile în Portul Midia, Portul Galați și în Portul Constanța. Laurențiu Țăranu și Daniel Constantin Moraru au fost asociați și s-au bucurat de susținerea lui Valentin Preda, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, omul de încredere al lui Radu Mazăre.

Daniel Moraru este proprietarul companiei Midia International SA, operatorul Bazei de Export Animale Vii din Portul Midia. În 2011, Daniel Moraru a devenit partener cu Gabriel Stati (foto faximil), fiul miliardarului Anatoli Stati, unul dintre cei mai influenți afaceriști din Republica Moldova. Tot atunci, Daniel Moraru a intrat într-un parteneriat cu Dorin Iacob, fostul șef de cabinet al directorului SRI Virgil Măgureanu și fost secretar executiv al PD.

După ce a fost angajat la CN APMC SA, Dan Tivilichi a locuit o perioadă într-un apartament din centrul orașului Constanța pus la dispoziție de Dan Moraru. După un timp, Tivilichi s-a mutat ca să nu expună relația sa cu Dan Moraru.

 

Peștele și sudorul

Biografia acestui personaj este extrem de interesantă și vă prezentăm ultimele informații pe care le-am primit.

Dan Tivilichi a lucrat la început ca sudor, iar în paralel și-a completat studiile devenind inginer. A lucrat apoi la Combinatul Archelor Mittal din Galați. Conform propriului CV, din 2005 până în 2008, Tivilichi a fost angajat director la Hidrotehnica SA. În această perioadă a închiriat utilaje de la SC Euroest Operations SRL, societate controlată de Laurențiu Țăranu.

La un an de la plecarea lui Tivilichi, Hidrotehnica a demarat procedurile pentru atragerea răspunderii lui în calitate de fost director general al companiei, pentru că prejudiciase compania semnând acte fără aprobarea Consiliului de Administrație. Ulterior, litigiul s-a stins fără alte consecințe. Pentru serviciile aduse lui Țăranu, Tivilichi a fost recompensat și a fost angajat director la Euroest Operation, firmă controlată de acesta prin mama sa, Elisaveta Țăranu fiind prezentă în acționariat.

Tivilichi a petrecut doi ani la această societate, după care s-a mutat la General Exim Tour SRL, unde o regăsim (iarăși) în acționariat pe aceeași Elisaveta Țăranu.

Laurențiu Țăranu, fiind cercetat și trimis în judecată, l-a denunțat pe fostul secretar de stat din Ministerul Justiţiei, Ovidiu Puţura, căruia a susținut că i-a dat şpagă timp de un an de zile în valoare totală de circa 30.000 de euro, constând în cheltuieli pentru partide de vânătoare, sejururi la mare şi suma de 30.000 de lei. În schimb, Ţăranu voia să se asigure că va fi achitat.

În 2012, la recomandarea lui Laurențiu Țăranu, Valentin Preda, fostul secretar de stat din Ministerul Transporturilor, l-a numit pe Dan Tivilichi președintele Consiliului de Administrație la Compania Națională Administrația Porturilor Dunării Maritime SA Galați.

Valentin Preda, fost consilier al lui Radu Mazăre, avea o relație foarte apropiată cu Țăranu, dar și cu Dan Moraru. Vă reamintim că Valentin Preda a fost condamnat în primă instanță de Curtea de Apel București la șase ani de închisoare, într-un dosar unde este cercetat pentru fapte de corupție și divulgarea unor secrete care au pus în pericol securitatea națională. În 2014, Laurențiu Țăranu a fost la rândul său condamnat la trei ani și jumătate de închisoare cu executare.

 

Tivilichi a avut grijă de protectorii săi, Moraru și Țăranu

Laurențiu Țăranu a ieșit din închisoare în februarie 2017 și prin societatea Midia Port Shipping a reușit să câștige la „licitație” de la CN APMC SA o suprafață de 10.000 mp cu acces la Dana 119 din portul Constanța. Pe această dană, Midia Port Shipping a depozitat 40.000 de tone de argilă care mai apoi a fost transportată către beneficiar. Operațiunea s-a făcut fără acordul CN APMC SA și în urma acesteia cheiul s-a deplasat.

Anul acesta, Departamentul tehnic din cadrul CN APMC SA a notificat societatea să ecologizeze cheiul unde s-a creat o adevărată mocirlă. Dar situația în prezent este aceeași: mizerie și poluare.

De curând, Midia Port Shipping a început operațiunile de montare a unei macarale în Dana 119 care are o greutate de 120 de tone fără sarcină. Pentru o astfel de operațiune ca și pentru depozitarea argilei trebuia obținut un aviz de la IPTANA SA, proiectantul Portului Constanța, care să ateste că cheiul poate suporta o astfel de greutate. Deplasarea cheiului și tasarea sa e posibil ca să continue, dar sub protecția lui Tivilichi, suntem convinși că Laurențiu Țăranu își continuă activitatea nestingherit.

Pentru astfel de situații, CN APMC SA poate suspenda licența operatorului Midia Port Shipping. Ceea ce ar fi ușor neplăcut. Mai ales că Midia Port Shipping și-a mărit cifra de afaceri de la 170.469 lei în 2015 la 15.813.104 lei în 2017, exact perioada în care a început operarea în port.

Dan Tivilichi nu l-a uitat nici pe partenerul lui Laurențiu Țăranu, Daniel Constantin Moraru. Acesta din urmă este proprietarul companiei Midia International SA, operatorul Bazei de Export Animale Vii din Portul Midia. În martie 2017, CN APM, condusă de Tivilichi, a aprobat închirierea unei suprafețe de aproape 17 hectare în Portul Midia către compania Midia International SA. Contractul de închiriere este multianual până în 2022. Midia International operase până atunci fără contract de închiriere, ci în virtutea faptului că deținea dreptul de proprietate asupra construcțiilor ridicate pe terenul CN APMC SA.

 

Și Chicheanu și-a primit „felia” de la Ștefan

În perioada în care Tivilichi era director executiv la Euroeast Operation SRL, societatea a avut mai multe contracte cu Consal Trade, compania lui Constantin Chicheanu. În cei doi ani cât a stat director la CN APMC Dan Tivilichi firma Consal Trade a câștigat mai multe contracte. Dăm câteva exemple: dragajul de întreținere, dragajul de investiție, repararea unei dig al portului Midia și construirea unei platforme și a cheiului DL 2A. Tivilichi a făcut ceva eforturi ca firma controlată de Chicheanu să obțină dragajul de investiție, lucrare în valoare de 30.000.000 de euro.

Sub bagheta lui Tivilichi, Navrom Galați, în loc de cireașa de pe tort, primește bomboana de pe coliva unei afaceri primite de la Administrația Porturilor

SC Navrom Shipyard SRL este o companie care face parte din grupul de firme NAVROM unde vicepremierul Viorel Ștefan este acționar alături de Mircea Mihăilescu. În schimbul susținerii politice, Dan Tivilichi a încercat să se revanșeze față de protectorul său Viorel Ștefan.

SC Navrom Shipyard SRL, firmă din zona de interes a vicepremierului Viorel Ștefan, și-a adjudecat de la CN APMC SA construirea unei nave tehnice în valoare de 2 milioane de euro. În urmă cu un an, pe 18 ianuarie 2018, CN APMC SA a anunțat în presă că nava tehnică urmează să fie construită de Navrom Galați. Proiectul are ca termen de finalizare luna iunie anul acesta, dar este mult întârziat.

Până acum s-a construit 40% din corpul navei cu un tip de tablă ieftină, improprie construcției navelor. La ultimile negocieri dintre părți s-a luat hotărârea ca nava să fie reconstruită cu tabla navală de tip A așa cum a fost stabilit în Caietul de sarcini și în contract. Există specialiști care susțin că nava nu va fi gata la timp și pentru că finanțarea proiectului se face din fonduri europene o parte din bani vor fi pierduți. Finanțarea proiectului va trebui făcută din banii Administrației Porturilor, ceea ce înseamnă o pierdere ce va putea fi imputată SN Navrom Shipyard. În plus, penalizările de întârziere trecute în contract sunt de circa 60.000 de euro pe lună.

Probabil că Tivilichi a promis că va accepta construirea navei cu tablă ieftină pentru ca șantierul să aibă un profit mai consistent, numai că socotelile nu au ținut și în loc de profit tandemul Viorel Ștefan-Mircea Mihăilescu va înregistra pierderi considerabile.