Chiar dacă sunt conectați la internet, au calculatoare și încălzire centralizată, dascălii din comună Brezoaiele nu sunt prea încân tați de folosirea tabletelor sau computerelor în sălile de clase.
Manualele digitale, pregătite cu mare fast, dar și cu multe obstacole de Ministerul Educației, nu sunt văzute cu ochi buni de dascălii de la țară. Un experiment făcut de reporterii EVZ într-o comună din Dâmbovița, Brezoaiele, unde trăiesc 3.000 de suflete, și unde se înregistrează anual o producție record de varză, dovedește că nu va veni prea curând ziua în care tabletele și computerele vor deveni ceva obișnuit pentru copiii din clasele mici, primii pentru care s-au realizat în România manuale digitale.
Vina o poartă atât stângăciile Ministerului Educației, formatul tipărit al manualelor pentru clasa I și a II-a nu a ajuns încă în nicio școală din cauza licitațiilor târzii, dar și din mentalitatea cadrelor didactice care preferă vechile abecedare în locul cărților noi care au și componentă interactivă, digitală.
„Am făcut comanda, dar nu am descărcat manualele digitale, predăm după manualele vechi și după fișe realizate de noi până vin cele tipărite. Nu știam că se pot folosi cele digitale“, ne-a declarat o învățătoare care predă la clasa I și care se prezintă doar Florina, refuzând să ne spună numele complet.
Deși programa s-a schimbat, iar vechile manuale nu mai sunt în concordață cu noile cerințe, învățătorii spun că nu s-au gândit că manualele digitale pot fi folosite la clasă. „Eu sunt o fire mai tradiționalistă și consider că sistemul clasic îi determină pe elevi să învețe, de aceea nu sunt de acord cu această reformă, poate era mai bine dacă se implementa la o clasă mare, nu la clasa I și a II-a“, este de părere Tanța, o altă învățătoare a școlii. De tablete nici nu se pune însă problema, învățătoarea fiind convinsă că elevii nu ar putea să le utilizeze la o vârstă atât de fragedă.
Dascălii nu s-au plâns de dotările din școală. Din contră! Admit că dispun de aparatura necesară utilizării manualelor digitale, calculatoare funcționale și internet de mare viteză pe care ar fi invidios orice hacker.
Conducerea școlii a găsit însă o altă explicație în ceea ce privește neutilizarea manualului digital în școala dâmbovițeană. „Trebuia să primim de la Inspectoratul Școlar Județean Dâmbovița aprobarea pentru a descărca și utiliza manualele în format digital,“ a declarat directorul ajunct al Școlii cu clasele IVIII Brezoaiele, Stan Costel.
Tot pe banii părinților
Întrebate totuși cum împacă noua programă școlară cu lipsa materialelor didactice corespunzătoare, învă țătoarele au spus că părinții au fost cei care, ca de obicei, au investit. „Au cumpărat părinții materiale auxiliare, asta ne-a ajutat foarte mult“, ne-a mai spus Florina, învățătoarea care predă la clasa I.
Ce nevoie au de videoproiector!
Nici părinții nu par prea preocupați de faptul că nici la ora actuală copiii nu au manuale în concordanță cu programa școlară. Chiar o profesoară din matematică din școală care are fetița în clasa I este convinsă că manualele nu sunt neapărat necesare. „Am dat bani și am cumpărat auxiliare, nu e necesar să le pună manualul digital pe videoproiector“, crede cadrul didactic. Părinți și profesori la un loc au condamnat digitalizarea educației, iar directorul adjunct al școlii, Stan Costel, părea convins de faptul că anul acesta nu vor avea manuale: „Sperăm să le avem totuși în ianuarie“, ne-a mai spus acesta.
Varianta tipărită, în școli într-o lună
Între timp, comenzile pentru manualele de clasa I si a II-a (mai puțin pentru Abecedar, pentru care încă se soluționează o contestație) au fost trimise de la școli către inspectorate și ulterior centralizate la Ministerul Educației. În cel mult o lună, manualele ar trebui să ajungă în școli, varianta lor digital fiind deja disponibilă pe www. manuale.edu.ro. Rezultatul contestației dezbătute la Centrul Național pentru Soluționarea Contestațiilor pentru manualul de română de clasa I ar putea să fie anunțat în cursul zilei de astăzi. Editorii nu sunt nici ei prea lămuriți în privința procedurilor.