Ministrul Transporturilor vrea să regândească modalitatea de construire a drumurilor și de numire a managerilor privați. El așteaptă acum ca inspectorii Curții de Conturi să îi spună ce probleme au lăsat în urmă ceilalți miniștri.
Noul ministru al Transporturilor, Ioan Rus, a dezvăluit, în cadrul unui interviu acordat ziarului „Evenimentul Zilei”, că a început un control al Curții de Conturi - pentru a vedea dacă sunt probleme în instituția care o conduce, că va reevalua managerii privați ai companiilor aflate în subordine și că vrea să modifice legislația și modalitatea de construire a drumurilor.
Evenimentul Zilei: S-a anunțat că masterplanul de transport va fi gata în decembrie 2014, adică cu întârziere, ceea ce ar putea afecta absorbția fondurilor europene. Este adevărat?
Ioan Rus: Masterplanul este gata și există un prim acord informal al Uniunii Europene. În prima decadă a lunii septembrie urmează să avem o nouă discuție cu cei care avizează acest document. Bănuiesc că în jurul datei de 15-18 septembrie vom face lansarea lui în dezbatere publică. Nu se vor pierde fonduri europene. Nu avem lucrări făcute în afara masterplanului. Ele concordă, în mare parte, cu ceea ce este în masterplan. Până pe 20 decembrie va fi gata raportul pe masterplan, care include raportul de mediu, care nu afectează cu nimic. Dar, el ne va spune: vezi că drumul ăla trece peste trei lilieci, la celălalt trebuie să tăiați nu știu câți copaci și așa mai departe
. - Autostrada spre județul Teleorman nu se mai face. Ați discutat la nivel de Guvern această decizie sau a fost o decizie luată de specialiști?
- În Guvern, nu vorbim de autostradă la Alexandria. Masterplanul îl fac specialiștii și el se bazează pe media zilnică anualizată a traficului rutier într-o anumită zonă, care este extrem de important. Toate acestea calculate, după aceea califică un drum existent sau inexistent azi să beneficieze de investiții. Totuși, acestea nu sunt bătute în cuie. De exemplu, un proiect nu se poate califica acum, dar peste câțiva ani da, dacă în zonă se fac investiții de exemplu. Pentru o mai eficientă cheltuire a banului public, vom încerca să facem proiecte de autostrăzi, deci vom face exproprierile la nivel de autostradă, adică la nivel de 70 de metri să spunem. Fac întâi un drum expres cu patru benzi, care îmi rezolvă problema.
- Rezolvă problema pe jumătate, nu?
- Etapa a doua se face în exercițiul financiar următor. Să rezolv cealaltă jumătate de problemă. Nouă ne trebuie cam 2.500 de kilometri de drum expres și 600 de kilometri de autostradă, care se vor putea face până în 2020. Să sperăm că vom putea utiliza și banii, că pe exercițiul financiar 2014-2020 noi vom avea șase miliarde. Pentru tot masterplanul, ca să fim în regulă, avem nevoie astăzi de 25 de miliarde de lei.
- La câți kilometri de autostradă se lucrează la această oră?
- La partea de autostrăzi va trebui să intrăm într-o zonă de raționalitate totală. Și în Europa se fac acum cam 6 kilometri de autostradă pe an per milionul de locuitori. Noi suntem cam 22 de milioane, deci ar însemna cam 130 de kilometri, anual. În acest moment avem vreo 50 -60 de kilometri care sper să se poată finaliza, să nu apară contestații sau situații de neacceptare a unor situații de lucrări. Dar pentru 2015 sunt pregătiți vreo 200 de kilometri. Anul acesta vor fi mai puțini kilometri, dar se vor compensa cu cei de anul viitor.
- Există probleme pe șantierele deschise?
- Nu. Există probleme legate de unele tronsoane unde fie intersectăm o haltă, fie intersectăm o peșteră cu lilieci sau într-un anume areal trăiesc urși, iar autostrada intră în arealul acesta. Nu sunt șantiere blocate pentru că avem unde lucra. Dar dacă nu rezolvăm unele probleme vom ajunge în situații de acest tip.
- N-ați discutat problema trecerii CNADNR la Ministerul Transporturilor?
Speră să ia 50% din fondurile UE în 2014
- Legat de fondurile europene? Cât s-au accesat până acum pentru exercițiul financiar care se termină?
- Vom depăși 50% și pregătirea pentru anul viitor va fi una mai solidă. Deci nu vom avea probleme anul acesta. Am făcut o analiză cu toți constructorii ca să vedem care cât lucrează. Pe o apreciere absolut realistă cred că vor depăși 50%. Ideal ar fi 100%, dar trebuie să ne uităm de unde am plecat și unde am ajuns.
- Când ați preluat ministerul ce grad de absorbție era?
- Greaua sau frumoasa moștenire trebuie să fie un subiect depășit.
- Ați găsit contractul Bechtel, cel pe care îl căuta și fostul ministru Dan Șova?
- Nu l-am căutat încă. Copia contractului există. Copia, conform cu originalul.
- Avem cel mai mic nivel de investiții din ultimii ani. Unde este problema?
- Achizițiile publice reprezintă o problemă. Avem o problemă legată de treaba aceasta, de tipul de contestații și de timpul în care se rezolvă. Se întârzie investițiile pentru că stăm în niște proceduri administrative și juridice extrem de complicate. Dacă am fi extrem de serioși, ne-ar trebui bugete multianuale. Nouă ne trebuie cicluri mai mari.
Structura de conducere a CFR-urilor, prea stufoasă
- Nu știu ce să vă spun. Pe tot ceea ce s-a întâmplat în minister, există un raport al Curții de Conturi care se va finaliza și cred că într-o săptămână vom avea raportul final. În acest raport se vor vedea toate aspectele și ce probleme sunt și vom vedea cum se pot rezolva.
La companiile CFR s-au schimbat multe echipe de management privat...
-Am reluat complet tot ce înseamnă 109 (OUG privind managementul privat - n.r.). Există o decizie a primului ministru privind modul în care facem acest lucru. Am renegociat cu BERD, cu BEI, cu Fondul Monetar și cu Banca Mondială, care ne sprijină. Am reluat discuțiile cu PwC (compania care face selecția potențialilor manageri - n.r.), cei care se ocupă de acest lucru pentru noi. Suntem în situația de a finaliza în foarte scurt timp listele pe care ei leau pregătit pentru cu oamenii care pot intra în structura acestor companii.
- Vom vedea schimbări la nivel de management privat?
Managerii privați, plătiți în funcție de performanțe. Contractele, mai transparente
- Alte schimbări pe 109? De exemplu, erau obligați să raporteze îndeplinirea criteriilor de performanță etc.