Instanțele din țară au fost informate că procesul de centralizare IT a fost suspendat. Totodată, procedura de înrolare a calculatoarelor în sistemul administrat de Minister a fost oprit. Decizia CSM fost luată în urma identificării unor posibile vulnerabilități, care ar putea duce la compromiterea independenței sistemului judiciar din România.
CSM, decizie privind sistemul informatic utilizat la nivelul instanțelor din România
Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a emis o informare pentru toate instanțele din țara noastră. Conform acesteia, procesul de centralizare IT, precum și cel al înrolării calculatoarelor și serverelor în sistemul intern administrat de Ministerul Justiției a fost suspendat.
Totodată, CSM a arătat că hotărârea a fost luată în ședința Comisiei nr. 3 judecători – Digitalizare, care s-a desfășurat pe 23 august 2024.
Datele din calculatoarele judecătorilor, în pericol
Decizia a fost luată pe fondul apariției unor vulnerabilități la nivelul sistemului. Potrivit informațiilor din circulara CSM, acestea ar fi putut duce la compromiterea independenței sistemului judiciar.
De asemenea, reprezentanții Consiliului Superior al Magistraturii au precizat că unul dintre riscuri include accesul ilegal la anumite date sensibile din dosare.
„O astfel de centralizare permite accesul neautorizat la informațiile confidențiale din afara autorității judecătorești, fără un sistem de supraveghere adecvat. Documentele și informațiile din dosare pot fi accesate, copiate și modificate fără ca judecătorul responsabil să fie informat”, se arată în circulara recentă, arată Lumea Justiției.
CSM, decizie fără precedent. Perioada în care sistemul va fi suspendat
Sistemele informatice din instanțe au fost gestionate descentralizat. Astfel, instanțele din țară se foloseau de propria bază de date, care nu puteau fi accesate din afara sistemului judiciar.
Pe lângă suspendarea procesului de înrolare a echipamentelor IT, reprezentanții CSM au dispus aceeași măsură și în cazul conturilor tuturor judecătorilor.
„Documentele în lucru sau informațiile din dosare ar putea fi accesate, copiate, modificate fără ca persoana responsabilă de dosar să știe și fără ca operațiunea de citire/modificare să poată fi identificată în mod direct la nivelul instanței, ci doar cu concursul administratorului sistemului informatic situat în afara autorității judecătorești”, mai arată sursa.