Una dintre măsurile care nu va mai fi aplicată de anul viitor, așa cum prevedea inițial Codul fiscal, este eliminarea taxei de 7 eurocenți din prețul combustibililor.
Ce zice Guvernul, prin ministrul de Finanțe? Potrivit calculelor oficiale, taxa ar aduce circa 2,7 de lei la buget?
Ce spun marii transportatori? Că, de când a fost introdusă, tiriștii au început să alimenteze în afară, iar în prezent 18% din consumul de motorină s-a mutat peste hotare. Or, era suficientă o scădere de consum cu 13%, ca statul să nu mai câștige nimic din introducerea supraaccizei. Este drept, situația nu e valabilă și pentru benzină.
Micul consumator, obligat să alimenteze în țară pentru că nu are acces la vreo alternativă (cum au, de exemplu, tiriștii, care străbat întreaga Europă) a menținut aproape la același nivel consumul de benzină, deși, probabil, a existat și aici o scădere marginală, din cauza creșterii de preț.
În esență, ceea ce spun transportatorii, este că Guvernul este posibil să câștige acești bani din supraacciză, dar în niciun caz nu este vorba de vreun câștig suplimentar raportat la perioada anterioară, în condițiile acestei scăderi de consum.
De altfel, oficial, statul a consemnat, în raportul anual privind execuția bugetară, o scădere cu aproape 5% a consumului de combustibili în anul introducerii supraaccizei, cumulat, în cazul benzinei și motorinei.
Guvernul preferă însă doar un calcul matematic, respectiv cât reprezintă 7 eurocenți din consumul total actual de combustibili, fără a se gândi ce perspective de creștere a vânzărilor creează eliminarea supraaccizei.
Mai mult, același Guvern anticipează, în contextul scăderii TVA, de anul viitor, o creștere substanțială a vânzărilor dintr-o diminuare cu circa 3,5% a prețurilor. În schimb nu întrevede potențialul de creștere a vânzărilor pe combustibili dintr-o ieftinire de peste 10 -12%.