Parlamentarii români au avut discuții aprinse pe tema locului unde ar trebui să fie judecate plângerile formulate împotriva șoferilor care încalcă legile de circulație, demnitarii pendulând între alegerea localității unde s-a produs fapta și localitatea inculpatului, a doua opțiune fiind susținută de parlamentarul PSD Eugen Neață, care vrea să schimbe Codul Rutier.
Social-democratul Eugen Neață vrea ca șoferii care contestă procesele verbale ale Poliției Rutiere să poată fi judecați de instanțele aflate pe raza teritorială unde domiciliază aceștia. Mai mult, Eugen Neață a spus că legile în vigoare permit o astfel de măsură, însă Guvernul nu are aceeași opinie, asta deoarece Codul de procedură civilă prevede că nu este obligatorie prezența fizică a reclamantului la proces și că dacă judecarea s-ar face într-o altă localitate, martorii ar putea avea dificultăți în a se prezenta la tribunal.
Parlamentarul Eugen Neață vrea să schimbe regulile privind judecarea amenzilor de circulație
Parlamentarul PSD Eugen Neață a și depus un proiect legislativ prin care vrea să aducă modificări la articolul despre instanța competentă să judece contestațiile formulate la procesele verbale de sancționare. Mai precis, Neață vrea să modifice articolul 118, alineat 1, din OUG 195/2002, astfel încât „împotriva procesului verbal de sancționare a în contravenției să se poate depune plângere, în termen de 15 zile de la comunicare, la judecătoria în a cărei rază de competență a fost constatată fapta ori la judecătoria în a cărei rază teritorială își are domiciliul sau sediul contravenientul”, arată proiectul de lege.
Eugen Neață a motivat că recent ar fi intrat în vigoare Legea 107/2022, cea care modifică un articol din OUG 2/2001 referitor la regimul juridic al contravențiilor, în sensul în care ar fi posibil un transfer de competență privind soluționarea plângerilor contravenționale între instanța de la locul faptei și instanța de la domiciliul inculpatului. Parlamentarul PSD crede că „în epoca tehnologiei și a digitalizării, o asemenea normă nu poate fi decât binevenită, reducând cel puțin poluarea pricinuită de transportul unora dintre contravenienți înapoi la locul faptei, pentru dreapta judecată”, a spus acesta.
Competența teritorială exclusivă, invocată de Eugen Neață
Proiectul de modificare a ordonanței OUG 2/2001 fusese depus în 2019, nefiind corelat însă cu normele din Codul Rutier, unde scrie că „împotriva procesului verbal de constatare a contravenției se poate depune plângere, în termen de 15 zile de la comunicare, la judecătoria în a cărei rază de competență a fost constatată fapta”.
Astfel, Eugen Neață concluzionează că „aceste prevederi sunt în vigoare în acest moment, asupra lor neintervenind nicio modificare și nicio abrogare implicită, astfel că, în practică, se ridică o serie de probleme, cum ar fi dacă modificările aduse OUG 2/2001 se vor putea aplica și în materia contravențiilor rutiere sau dacă, dimpotrivă, va rămâne o competență teritorială exclusivă”.
Pe de altă parte, Executivul se opune acestei propuneri, căci inițiativa legislativă din anul 2019 a fost respinsă definitiv de Camera Deputaților pe data de 13 aprilie 2021. Mai mult, normele actuale din Codul Rutier au reprezentat obiectul a patru decizii formulate deja de CCR, care a decis că legea actuală este în conformitate cu Constituția țării.
Proiectul legislativ a primit avizul a două Consilii cu rol consultativ
De altfel, Codul de procedură civilă stipulează că cererea de chemare în înstanță poate fi formulată în scris, personal sau prin intermediul unui reprezentant, fiind permise și înscrisurile trimise sub formă electronică.
„Petentul dispune de numeroase modalități prin care poate depune plângerea, fără a fi prezent efectiv la sediul judecătoriei în a cărei circumscripție a fost săvârșită fapta. (…) Codul de procedură civilă nu face distincție între apărările depuse în scris sau cele formulate pe cale orală în timpul ședinței de judecată”, a motivat Guvernul României.
Inițiativa demnitarului PSD Eugen Neață a primit aviz favorabil de la Consiliul Economic și Social și Consiliul Legislativ, în timp ce CSM admite stabilirea competenței alternative a instanțelor de judecată pentru contravențiile în domeniul rutier. Pe 26 septembrie, proiectul a ajuns pe masa Camerei Deputaților și urmează să fie întocmit un raport final al comisiilor de resort până pe 18 octombrie, conform Jurnalul.ro.