Ministrul Educației a explicat, luni, 7 martie, ce înseamnă încetarea stării de alertă pe teritoriul României în ceea ce privește susținerea online a cursurilor școlare și a examenelor. Potrivit lui Sorin Cîmpeanu, „revenirea totală la starea de dinainte de Legea 55” și „întoarcerea strictă la prevederile Legii Educației nr. 1/2011” înseamnă că „se anulează atât toate restricțiile, cât și toate facilitățile” care s-au impus pe fondul pandemiei de coronavirus. Iată ce înseamnă, în detaliu, aceste lucruri.
Șeful portofoliului Educației a explicat pentru elevi, studenți și părinți ce implică încetarea stării de alertă în România. Toate restricțiile impuse de autorități vor fi anulate astfel încât în instituțiile școlare nu va mai fi obligatorie purtarea măștii de protecție, menținându-se, însă, această măsură cu titlul de recomandare, alături de respectarea regulilor sanitare.
Ce implicații are decizia de încetare a stării de alertă în educație
În ceea ce privește învățământul online, însă, odată cu încetarea stării de alertă se anulează și facilitățile de care puteau dispune elevii și studenții. Cu alte cuvinte, instituțiile școlare nu vor mai putea organiza cursuri sau examene online, potrivit ministrului Sorin Cîmpeanu.
În acest sens, nu este nevoie de impunerea unui ordin comun, care să fie emis de Ministerul Educației alături de Ministerul Sănătății, care reglementa până în prezent funcționarea instituțiilor școlare.
„Ordinul comun este emis în baza Ordonanței de Urgență nr. 141 din 2020 și a Legii 55 din 2020. Ieșirea din starea de alertă echivalează cu faptul că acest ordin comun își încetează automat valabilitatea”, a explicat pentru Edupedu.ro ministrul Educației.
Sorin Cîmpeanu susține că elevii nu mai pot învăța online
În ceea ce privește susținerea online a cursurilor, Sorin Cîmpeanu a accentuat că Legea Educației de care se ține cont în prezent, având în vedere încetarea stării de alertă, stabilește trei forme de organizare a învățământului: cu frecvență (zi) / cu frecvență redusă / la distanță.
„Odată cu ieșirea din starea de alertă, dispare singurul fundament legal (Legea 55) care permitea derogare de la acest lucru”, a declarat ministrul Educației, în legătură cu susținerea online a cursurilor școlare, respectiv a examenelor, precizând că „școlarizarea fără certificarea calității de către ARACIS poate conduce la nerecunoașterea diplomelor românești”.
„Pentru viitor, va trebui să gândim modalitatea în care se realizează acreditarea, pentru a se putea organiza cursuri online. Dar asta va presupune cu siguranță evaluări ale resursei umane, ale infrastructurii fizice și IT, proceduri”, a mai spus ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu.
ANOSR îl contrazice pe șeful portofoliului Educației
Pe de altă parte, ANOSR a transmis că, instituțiile de învățământ superior pot desfășura activități didactice în format online atât pe perioada stării de alertă, cât și pe întreaga durată a anului universitar 2021-2022, potrivit prevederilor articolului II, punctul 3 din OUG nr. 99/2021.
„În baza autonomiei universitare, fiecare instituție de învățământ superior își poate alege regimul de desfășurare a activităților didactice, pentru anul universitar 2021-2022 neexistând obligativitatea desfășurării în format fizic a procesului educațional după ridicarea stării de alertă, așa cum a afirmat astăzi Ministrul educației. Prevederea existentă la art. 40 din Legea 55/2020 este, astfel, o normă specială în vigoare aplicabilă în contextul actual.
În același timp, este de ordinul evidenței că o tranziție la învățământul fizic începând de mâine este pur imposibilă. Orice trecere de la mediul online la mediul fizic trebuie să presupună o perioadă de tranziție, în care studenții să aibă timp, de exemplu, să își caute cazare.
Căminele pentru studenți, ocupate de refugiați
Mai mult decât atât, amintim faptul că o parte din spațiile de cazare ale universităților sunt ocupate, printr-un gest lăudabil de solidaritate, de studenți sau alte persoane refugiate din Ucraina.
Nu în ultimul rând, unele universități au anunțat, cu respectarea cadrului legal, că tot semestrul II se va desfășura în mod online. În acest sens, există studenți care au luat decizii în baza acestor anunțuri ale universităților, precum faptul că s-au angajat.
Astfel, deciziile trebuie luate descentralizat, de fiecare comunitate universitară, cu cântărirea avantajelor și dezavantajelor mediului online și ținând cont de anunțurile universităților, perioada rămasă până la finalizarea activității didactice, capacitatea de cazare, domeniul de studii șamd. Nicio decizie generică de a continua doar fizic sau doar online, cu atât mai puțin începând de mâine, nu este și nu poate fi productivă”, au transmis reprezentanții ANOSR într-o postare publicată pe o pagină de socializare.