Lume bună și o sală plină până la refuz la „Fantoma de la Operă”, de Andrew Lloyd Webber, spectacolul ce a inaugurat, sâmbătă seară, noua clădire a Teatrului de Operetă „Ion Dacian”. Pentru a fi în sală, zeci de spectatori au stat pe scări. Printre aceștia și regizorul producției, celebrul Stephen Barlow.
În ciuda vremii mohorâte, sute de oameni au venit la inaugurarea, după aproape 30 de ani, a noului sediu al Operetei, dar și la singura premieră din acest an a teatrului. Toaletele elegante nu au lipsit, chiar dacă puține doamne s-au încumetat să poarte rochii decoltate.
Biletele, epuizate până în martie
La intrare, Răzvan Ioan Dincă, directorul Operei Române, instituție de care aparține și Opereta, întâmpina invitații:
„Am fost norocos că am prins un loc la premiera unui musical și la inaugurarea unui teatru în același timp. Primul teatru construit în România în ultimii 30 de ani… Biletele pentru «Fantoma de la Operă» s-au vândut în mai puțin de două ore, ca biletele de Champions League. Adică există un public de așa ceva! Celor care spun că televiziunea i-a îndobitocit pe toți le recomand să încerce să-și ia un bilet la «Fantoma de la Operă»”, ne-a spus Dan Negru, în foaierul Operetei, mult mai elegant decât sala. Întradevăr, nu mai găsești bilete pentru spectacol decât pe la începutul lunii martie. Aflăm de la organizatori și că toate locurile la spectacolele lunii februarie s-au
Proiect dus la capăt
Pentru Elena Dacian, fostă balerină a Operei Române, seara a fost plină de amintiri. „A fost un moment emoționant când am coborât din mașină și am văzut scris pe frontispiciul Operetei numele tatălui meu. Sunt foarte emoționată. Obișnuiam să merg la premierele tatălui meu și îmi amintesc de calmul lui dinaintea spectacolelor”, ne-a mărturisit Elena Dacian.
Un băiat ne anunță că începe spectacolul. Clădirea Operetei - în care s-au investit aproximativ 8.700.000 de euro (plus TVA) - nu impresionează, iar sala de spectacole este ornamentată neașteptat de simplu. 550 de oameni se așează pe locuri și alte câteva zeci pe trepte. Printre aceștia și regizorul producției, celebrul Stephen Barlow. Scenografia este impresionantă. Pentru două ore și jumătate imposibila
„Este o seară importantă și pentru toți cei care iubesc Opereta este o seară așteptată. Se joacă «Fantoma de la Operă » la Operetă, care nu este deloc o clădire fantomatică, ci un proiect dus la capăt. Și acesta este un lucru pe care eu îl salut”, a spus Ionuț Vulpescu, ministrul Culturii, care, însă, s-a ferit să comenteze și actul artistic.
Un show al condiției umane
Distribuirea artiștilor Adrian Nour (Fantoma), Irina Baianţ (Christine Daaé) și Florin Riste (Raoul, Viconte de Chagny) în rolurile principale s-a dovedit a fi o idee inspirată. „Sunt talente excepționale în România. (,,,) L-am rugat pe instructorul vocal de la Londra să vină pentru un seminar. Acesta mi-a spus că oricare dintre soliștii spectacolului poate oricând să dea o probă pentru un rol în Londra”, a povestit regizorul Barlow. Pentru Anca Țurcașiu, soprana Irina Ioana Baianț, studentă a Universității Naționale de Muzică din București, a fost cea mai bună alegere pentru rolul principal: „Cea mai emoționantă interpretare a Christinei Daae în «Fantoma de la Operă», oferită de Irina Baianț! Bravo! Să învățăm să-i cunoaștem pe artiștii cu adevărat valoroși ai acestei țări!”.
Pentru regizorul Stephen Barlow, „Fantoma de la Operă” a fost o provocare. Îndrăgostit încă de copil de spectacolul pe care l-a văzut la Londra, regizorul spune, însă, că nu a vrut să-l copieze. „Am încercat să armonizăm vechiul cu contemporanul. Spectacolul se numește «Fantoma», dar este vorba despre emoțiile lui Christine. Un show al condiției umane. Psihoza Christinei este accentuată gradat, iar personajul principal devine un pic freudian”, a spus Barlow.