Curtea Constituțională a decis, marți, că textul din legea de funcționare a Secției de anchetare a magistraților este neconstituțional.
Mai mult, judecătorii CCR au declarat neconstituțională prevederea care spune că în fiecare caz de infracţiuni de competenţa Secţiei se înţelege că procurorul şef al Secţiei este „procurorul ierarhic superior”.
CCR a desfiinţat definitia procurorului ierarhic superior din SIIJ şi posibilitatea ca secţia specială să exercite şi să retragă căi de atac inclusiv în cauze deja aflate în instanţe sau soluţionate definitiv.
Curtea Constituțională s-a pronunțat asupra unei excepţii de neconstituţionalitate privind dispoziţiile articolului 88 indice 1 până la articolul 88 indice 9 din Legea 304/2004 de organizare judiciară, precum și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 9/2018 privind unele măsuri pentru operaționalizarea Secției pentru investigarea infracțiunilor din justiție.
Vă prezentăm mai întâi comunicatul CCR:
„In ziua de 7 iulie 2020, Plenul Curtii Constitutionale s-a pronuntat asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.88 indice 1 - art.88 indice 9 din Legea nr.304/2004 privind organizarea judiciara, precum si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.9/2018 privind unele masuri pentru operationalizarea Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie.
In urma deliberarilor, Curtea Constitutionala a decis:
Cu majoritate de voturi,
1. A respins exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca dispozitiile art.88 indice 1 alin.(1)-(5), art.88 indice 2- indice 7, art.88 indice 8 alin.(1) lit.a)-c) si e) si alin.(2), precum si ale art.88 indice 9 din Legea nr.304/2004 privind organizarea judiciara sunt constitutionale in raport cu criticile formulate;
2. A admis exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca dispozitiile art.88 indice 1 alin.(6) si art.88 indice 8 alin.(1) lit.d) din Legea nr.304/2004 privind organizarea judiciara sunt neconstitutionale.
Cu unanimitate de voturi,
3. A respins, ca inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.90/2018 privind unele masuri pentru operationalizarea Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie.
Dispozitiile art.88 indice 1 alin.(6) si art.88 indice 8 alin.(1) lit.d) din Legea nr.304/2004 privind organizarea judiciara, in privinta carora a fost pronuntata solutia de admitere, au urmatorul cuprins:
- „(6) Ori de cate ori Codul de procedura penala sau alte legi speciale fac trimitere la 'procurorul ierarhic superior' in cazul infractiunilor de competenta Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie, prin acesta se intelege procurorul sef al sectiei, inclusiv in cazul solutiilor dispuse anterior operationalizarii acesteia”.
- „(1) Atributiile Sectiei pentru investigarea infractunilor din justitie sunt urmatoarele: [...] d) exercitarea si retragerea cailor de atac in cauzele de competenta Sectiei, inclusiv in cauzele aflate pe rolul instantelor sau solutionate definitiv anterior operationalizarii acesteia potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.90/2018 privind unele masuri pentru operationalizarea Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie” (...).
CCR a constatat că noţiunea de „procuror ierarhic superior” vizează întotdeauna poziţia într-o ierarhie, determinată prin raportare la o anumită structură organizatorică, nu prin raportare la soluţiile dispuse în cauzele înregistrate pe rolul unui anumit parchet, şi spune:
„Modul deficitar în care legiuitorul reglementează o situaţie tranzitorie încalcă principiul controlului ierarhic, întrucât stabileşte în competenţa procurorului-şef al SIIJ controlul asupra activităţii unor procurori din afara acestei secţii cu privire la actele dispuse de aceştia în cauzele care ulterior au fost transferate în competenţa SIIJ”, au apreciat judecătorii constituţionali.
A fost respinsă totodată ca inadmisibilă, cu unanimitate de voturi, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor OUG nr. 90/2018 privind unele măsuri pentru operaţionalizarea SIIJ, informează Agerpres.