Carrefour România a deschis un nou capitol al inițiativei sale „Act For Food”, concentrată pe susținerea agriculturii locale și oferirea de produse sănătoase. În cadrul acestui demers, retailerul a organizat o vizită exclusivă la Cooperativa Agricolă Grădina Noastră din Vărăști, unde reprezentanții Carrefour au discutat despre importanța sprijinirii fermierilor locali și despre angajamentele lor pentru o alimentație responsabilă. Această vizită este parte din eforturile continue ale companiei de a promova sustenabilitatea și de a aduce clienților produse proaspete și de calitate.
Am avut ocazia să vedem cum decurge o zi din viața producătorilor locali din Vărăști, aceștia invitându-se la ei acasă, prezentându-ne întreg procesul care se află în spatele unui produs de înaltă calitate.
Colaborarea de succes dintre Carrefour și producătorii locali din Vărăști
„Am decis cu Cooperativa ca producătorii cei mai de top care sunt de la început, din 2017, să aibă fiecare familie câte un solar. Fiecare producător are un plan pe care îl face toamna. Împărțim anul în luni și pentru fiecare lună spunem cam ce produse avem și cât putem să livrăm. Când am început, planul îl făceam așa, mai fals. Am crezut că este o glumă în 2017. Dar am ajuns la concluzia că planul noi trebuie să-l facem cât mai bine. Fiecare producător scrie în planificare că în luna august, de exemplu, vin de la noi 10 tone de gogoșar, 10 tone de ardei capia, 10 mii de salate, 10 mii de castraveți. Iar el, în fiecare lună, vine cu planul următor. Noi dăm planul mai departe la Carrefour și ne validează planul în decembrie/ianuarie, după care noi ne apucăm de muncă” ne-a povestit Doru Buturugă, partenerul Carrefour în „Grădina Noastră” din Vărăști.
Producătorii agricoli din cadrul Cooperativei Grădina Noastră au ajuns la un nivel de stabilitate financiară, beneficiind de un sistem eficient prin care își livrează marfa și încasează banii. „Fiecare producător are liniște financiară. Am ajuns la un nivel în care astăzi livrează marfa și până diseară încasează și banii. Este un fel de Campionatul Mondial în agricultură. Se ceartă între ei care livrează mai mult și țin scorul, evidența. Este o competiție în care ne place ce facem. Înainte ne duceam cu marfa în târguri, în piețe, pierdeam jumătate din viața noastră ca și producători în piață. Toată ziua muncim și seara trebuia să plecăm undeva să valorificăm marfa. Acum este mult mai simplu. Producătorul doar produce” a continuat Doru Buturugă.
Cooperativa Grădina Noastră, exemplu de succes
În anul 2015, cu doi ani înainte de a se înființa Cooperativa, 20 de familii au început această muncă. În prezent, 150 de familii sunt implicate în acest proiect. În prezent, suprafața totală însămânțată este de peste 200 de hectare, dintre acestea 40% fiind solarii. „Acum am început să mai accesăm fonduri, să facem proiecte, să ne mai dezvoltăm. Cifra de afaceri pentru acest an este de 20 de milioane de euro. Cam în fiecare an am dublat cifra de afaceri. Un producător care nu are unde să valorifice marfa, jumătate din an îl pierde în piețe și târguri. El ușor, ușor își dă seama că îi rămâne timp. Am pornit cu 4-5 familii de producători care produceau 30 de mii de salate în 2015. Acum, majoritatea sar de 500 de mii de salate pe an. O familie, care are 3-4 persoane, nu oameni angajați”, a explicat Doru Buturugă.
În ceea ce privește alte produse, Doru a continuat: „Conopida, la fel, 3-4 de tone o fac cinci familii. Am ajuns să cultivăm și broccoli. Îl asigurăm din septembrie până în noiembrie, în Carrefour găsiți numai broccoli din România. Ca și producție de broccoli, avem o tonă-o tonă jumate pe zi. Și în fiecare an, creștem.”