CANNES 2018 – Corespondenul special al Evenimentului Zilei la cel mai important festival de film european
De la an la an, Cannes-ul aduce unele schimbări. Niciodată ca în 2018, ele nu au părut la fel de șocante. Nu știm pe seama cui să le punem, însă unele explicații se pot găsi. După doar un an de președinție, se pare că Emmanuel Macron „marșează” în forță, în intenția de a scoate din inerție toate sectoarele vieții, politice, sociale, culturalartistice. Nu știm cât reușește, dar se simte acest șvung și la Cannes. Mai este de luat în seamăși faptul că festivalul intră într-un nou deceniu, afl ându-se la a 71-a ediție, și, conform unui mai vechi obicei, vântul prefacerilor trebuie să se facă simțit.
Festivalul revigorează cumva și aria de scandal. De pildă, aduce acum la Cannes un film („Leto”) al rusului Kirill Serebrennikov, căruia i se refuză ieșirea din țară, unde riscă zece ani de detenție pentru „fraude la scară mare” (68 de milioane de ruble), în cadrul unui proiect teatral subvenționat.
Și iranianul Jahar Panahi are interdicția de a părăsi țara, pentru a fi prezent la proiecția ultimului titlu al acestuia, „3 Faces”. Acuzat de „activitate contra securității naționale”, îl așteptă 6 ani de închisoare, la care se adaugă interzicerea părăsirii țării pe o perioadă de două decenii. Paradoxul e că niciunul din filmele celor doi nu este de natură politică.
Harvey Weinstein, absent de la festival
Producătorul american acuzat de hărțuire sexuală care a stârnit un val de reacții negative în presa din toată lumea, nu va lua parte la festivalul din acest an. Ca un răspuns, evident stârnind ironii, sau doar ca o dovadă de precauție, festivalul a inițiat la această ediție o rețea „hotline” prin care cei hărțuiți ori agresați sexual pot solicita ajutor.
Ceremonia de deschidere a fost parafată de vocile unite a doi „monștri sacri”, a președintelui juriului, australianca Cate Blanchett, și a regizorului și producătorului american Martin Scorsese. Filmul inaugural, „Todos lo Saben”(„Everybody Knows”) a adus, sub semnă- tura iranianului Asghar Farhadi, imaginea unei Castilii viticole, în sărboare de nuntă, sub a cărei veselie se ascund lucruri neștiute. Capete de afiș: Penelope Cruz (Laura), Javier Bardem (Paco), alături de argentinianul Ricardo Darin (Alejandro). Condus de o feministă notorie, juriul are în componență 5 femei și 4 bărbați. Deși majoritar în conclavul care va acorda premiile principale, femeile sunt vizibil minoritare în alte secțiuni.
Din cele 21 de filme din competiția oficială, doar 3 poartă semnătura unor regizoare. La Un Certain Regard, sunt 7 cineaste-femei și 19 regizori, iar la Quinzaine des Réalisateurs, doar 5 din cele 20 de titluri aparțin realizatoarelor.