Compartimentul de verificare proceduri achiziții publice din cadrul MT dă de pământ cu achiziția IGPR a celebrelor BMW-uri. În raportul de neconformitate emis se vorbește despre încălcare a legii și despre cerințe cu dedicație.
Cei care fac verificarea procedurilor de achiziții publice din cadrul MT au întocmit un amplu document în care explică de ce cumpărarea BMW-urilor n-a fost tocmai în regulă. Așadar în raportul de conformitate se subliniază că specificațiile tehnice au fost mult prea specifice.
Cei de la MT se referă la:
- cutie de viteze automată exclusiv cu 8+1 trepte
- ampatament de minimum 2.800 mm și max. 3.000 mm
- înălțime de min. 1.410 mm și 1.450 mm- lungime de min 4.500 mm și max 4.800 mm”. Apoi explică motivul pentru care aceste specificații sunt restrictive. ”Combinația acestor aspecte tehnice foarte specifice restrânge în mare măsură concurența”. Asta pentru că:
- cerința din specificațiile tehnice cu privire la necesitatea unei cutii de viteze 8+1 exclude un număr mare de vehicule de clasă similar ( de la Audi, Volkkswagen și Mercedes, precum și toate vehiculele Porsche comparabile. Porche a depus o solicitare de clarificări (…), sistemul de transport fiind proiectat de către concurenții primari.
- cerința privind ampatamentul exclude de exemplu, autovehicule precum Skoda Octavia (utilizat de alte forțe de poliție)
- cerința de lungime a exclus alți potențiali producători.
MT: IGPR nu a justificat cerințele foarte specifice
Totodată cei de la MT mai spun că ”autoritatea contractantă nu a justificat cerințele foarte specifice solicitate în documentația de atribuire. Combinația de cerințe tehnice foarte specifice fără justificarea corespunzătoare legată de utilizarea și/sau alte constrângeri, a condus la restricții tehnice. Fiind restrânsă în mod nejustificat concurența cu încălcarea articolului 18 alin 1 cu Directiva 2014/24/UE.
Criteriile deși nu sunt considerate discriminatorii totuși au condus la restricționarea accesului operatorilor economici la procedura de achiziție”. De altfel, cei de la verificarea procedurilor de achiziții spun că mai multe articole din legea achizițiilor au fost încălcate. Printre care și art 49 ”autoritățile contractante au obligația să acorde operatorilor economici tratament egal și nediscrimatoriu. Și să acționeze într-o manieră transparentă și proporțională.”
Poliția a încercat să schimbe acest raport de neconformitate într-unul de conformitate. Așa că a justificat că aspectele tehnice din proiect își au originea în specificul activității poliției rutiere. Care necesită o dotare cel puțin similar cu cea a cetățenilor care săvârșesc contravenții.
Replica IGPR susține argumentele celor de la verificarea procedurilor de achiziții
„Concluzia organismului de control conduce la ideea că, la procedura de achiziție, ar fi trebuit să fie eligibil orice operator economic care produce autivehicule, independent de performanță și utilitate. Ceea ce ar destabiliza scopul procedurilor de achiziție”. Mai spune Poliția.
Pe de altă parte faptul că acele criteria au fost restrictive nu a împiedicat alți 5 operatori economic să aibă posibilitatea să participe la licitație, susține IGP.
Doar că în replică, cei de la MT au explicat că tocmai argumentele poliției sunt cele care le întăresc avizul de neconformitate.
Mai mult au explicat că prin acele criterii s-a restricționat accesul operatorilor economici la procedura de achizție. Drept urmare, raportul rămâne unul de neconformitate.