Când vine vorba de asocierea cuvântului “canal” cu sintagma “muncă forţată” ne gândim, automat, la Canalul Dunăre-Marea neagră. . Numai că, în 1933, cu exact o jumătate de secol înainte de inaugurarea “Magistralei albastre”, Stalin tăia panglica altei ctitorii comuniste. Ctitorie care a fost mormântul a peste o sută de mii de oameni. Numele ei este “Canalul Marea Albă – Marea Baltică”
Canalului Marea Albă-Marea Baltică, inaugurat pe 2 august 1933, este un canal navigabil care uneşte mările Albă şi Baltică, lângă Sankt Peterburg. Numele original a fost “Canalul Marea Albă-Marea Baltică Stalin” şi este cunoscut şi cu abrevierea Belomorkanal.
În timpul contrucţiei acestui canal au murit până la 100.000 de prizonieri din Gulag. Canalul este construit parţial de-a lungul câtorva râuri şi două lacuri, lacul Onega şi lacul Vigozero. Lungimea totală a căii navigabile este 227 km. Avantajele lui economice sunt limitate în zilele noastre de adâncimea lui, de maxim 3,65 metri, care limitează mult accesul vaselor pe canal. Uniunea Sovietică a prezentat Canalul ca pe un succes al primului plan cincinal. Canalul a fost dat în funcţiune cu patru luni mai înainte de termen. Tot canalul a fost construit într-o perioadă de numai 20 de luni, între 1931 şi 1933, aproape întregime prin muncă nemecanizată.
Proslăvit de lingăii bolşevicilor
De fapt, canalul a fost primul proiect important construit prin folosirea muncii forţate a prizonierilor din Gulag. Directoratul Belomorkanal a asigurat asigurat forţa de muncă de aproximativ 150.000 de deţinuţi. Propaganda oficială a descris acest proiect ca o dovadă a eficienţei Gulagului. Condiţiile de muncă la BBK erau cumplite, fiind concepute pentru “reeducarea criminalilor prin muncă corecţională”.
Stalin şi Molotov la inaugurare
S-a făcut o vizită oficială pregătită cu grijă, în cursul căreia artiştii ruşi s-au documentat pentru a da la iveală lucrări de proslăvire a proiectului. Printre cei care au făcut vizita au fost Maxim Gorki, Alexei Tolstoi, Victor Şklovski şi Mihail Zoşcenko.
În cinstea sa s-a scos o marcă de ţigări
Finalizarea lucrării a fost sărbătorită prin scoaterea unei mărci de ţigarete numită Belomorkanal. Canalul, de-a lungul întregii sale lungimi, are o adâncime de 3 şi 3,65 metri, ceea ce îl face de nefolosit pentru cele mai multe tipuri de vase, în zilele noastre fiind utilizat mai ales pentru traficul uşor, de 10 – 40 de vase zilnic. Deşi s-a afirmat chiar de la început un eşec total, Stalin a fost tot timpul foarte mândru de canal.