Consilierii generali îi cer edilului -șef, Gabriela Firea, să caute mii de apartamente şi case, care nu mai apar în scriptele Administraţiei Fondului Imobiliar (AFI)
După ce Evenimentul zilei a dezvăluit că la instituţia care administrează patrimoniul locativ al Municipiului Bucureşti este haos, edilul-şef al Capitalei, Gabriela Firea, a trimis Corpul de Control, ca să verifice activitatea acestei instituţii. Raportul este aproape gata, potrivit lui Firea, care a explicat: „Mi s-a întărit ideea că la AFI se întâmplă lucruri nelalocul lor, de aceea am trimis controlul”.
Potrivit consilierului general al Capitalei, Ciprian Ciucu, din vistieria AFI ar lipsi aproximativ 4.000 de imobile, care ar fi dispărut în perioada 2008-2016. „În patrimoniul AFI erau 12.000 de locuinţe. Din informaţiile pe care le am şi din informaţiile de la Guvern, au dispărut, din 2008 până acum, 4.000 de locuinţe”, a declarat Ciucu. Evenimentul zilei a solicitat, încă din ianuarie 2016, în baza legii privind liberul acces la informaţii, apoi în aprilie 2016, iulie 2016 și noiembrie 2016- autorităţilor locale să precizeze câte imobile administrează AFI, veniturile, și cine sunt chiriașii imobilelor, dar și câţi bani au încasat ICRAL-urile de la AFI. Nu am primit niciun răspuns oficial.
Firea: „Au spus că nu sunt spaţii, dar am descoperit că sunt”
Şi edilul-şef al Capitalei a povestit cum ar fi fost păcălită de şefii de la AFI. „Şi eu am avut anumite suspiciuni în momentul în care am grăbit mutarea, să nu mai plătim chiria exorbitantă şi am cerut AFI să ne dea ceva spaţii pentru instituţiile care nu încap în Primărie. Ni s-a spus că nu există spaţii, că nu mai au nimic. Și, prin mijloace specifice, le-am demonstrat că sunt spații și nu vroiau să le pună la dispoziție, deşi nu este normal ca un primar general şi consilierii lui să se ocupe de aşa ceva”, a declarat edilul-şef. Potrivit Gabrielei Firea, raportul de control privind activitatea AFI este aproape gata şi va fi dat publicităţii curând.
„AFI funcţionează netransparent”
Centrul pentru Dezvoltarea Urbană şi Teritorială a realizat, în prima parte a anului 2016, un studiu denumit „Locuirea socială în București, între lege și realitate.” Unul dintre semnatarii documentului este expertul în locuire, conferenţiar universitar la Universitatea din Bucureşti - Bogdan Suditu. Potrivit documentului, care întăreşte materialul publicat de către Evenimentul zilei în luna noiembrie: locuinţele adminsitrate de AFI sunt ţinute la secret. „AFI este o instituție care funcționează netransparent și refuză pur și simplu să comunice numărul de locuințe sociale aflate în proprietatea Municipiului București, cu toate că autorii acestui raport au solicitat repetat aceste informații conform Legii accesului la informațiile de interes public”, se precizează în documentul citat.
Cei care au realizat documentul au tras un semnal de alarmă: AFI gestionează locuințe naționalizate care nu au fost solicitate spre retrocedare după 1.990. Aceste locuințe nu sunt sociale, au un sistem de repartizare puțin transparent și se pot vinde. „Numărul acestor locuințe a scăzut, de la 12.401 locuințe în 2.009, la circa 4.230 locuințe în prezent”, se mai precizează în document.
O parte din arhiva imobiliară, pe mâna ICRAL-urilor
Imediat după Revoluţie, în 1990, societăţile de stat care administrau imobilele Municipalităţii s-au privatizat în mare grabă. Ele se numeau ICRALuri (întreprinderi de construcţii, reparaţii și administrare locativă). Potrivit informaţiilor apărute în media de-a lungul timpului, jumătate din aceste societăți au fost cumpărate de Vasile Turcu la acea vreme: ROM VIAL S.A. (fostul ICRAL sector 1), ORZONT (fostul ICRAL sector 6) și TITAN AL (fostul ICRAL sector 3). Noile societăţi s-au privatizat şi cu o parte din arhiva publică, potrivit informaţiilor obţinute de EVZ. Un Raport al Curţii de Conturi arată indolenţa cu care a fost gestionat patrimoniul imobiliar al Municipalităţii. Deși AFI are sute de angajaţi, instituţia de stat a încredinţat ICRALurilor execuţia prestărilor de servicii, fără să organizeze licitaţie, dar şi gestionarea contractelor de reparaţii. Pentru aceste servicii, Administraţia Fondului a achitat comisioane firmelor: Cotroceni SA (comsion 11,278%), Foișor (comision 10,278%), Orizont (comision 11,817%), Rom Vial (8,249%) și Titan (11,729%). Aceste Societăţi au încasat aproximativ 1,5 milioane de lei pe an.