Atentat la siguranța circulației pe autostrada Lugoj-Deva.  Promisiunile lui Răzvan Cuc ascund nereguli grave

Dimensiunea reală a infrastructurii din România combate promisiunile și declarațiile din „Biroul Oval”, al lui Răzvan Cuc, de la Ministerul Transporturilor. Un exemplu elocvent este situația din teren a tronsonului de autostradă Lugoj-Deva care trebuia inaugurat sâmbătă. Imaginile prezentate de EVZ dovedesc că mult-lăudata autostradă este neterminată și demontează minciunile care au însoțit acțiunile pompieristice ale ofi cialului Guvernului. Aceleași tip de promisiuni au fost făcute și în cazul drumului expres CraiovaPitesti, de unde au dispărut pânăși bordurile prezente la inaugurare, dar și altor proiecte, precum metroul din cartierul bucureștean Drumul Taberei sau a podului Băneasa, din Capitală.

O filmare realizată foarte recent pe lotul de autostradă Lugoj-Deva, pentru care Ministerul Transporturilor se ceartă cu constructorul, arată dimensiunea reală a problemelor din infrastructura României. Deși premierul Viorica Dăncilă se străduie să ne arate că lucrurile încep să se întâmple, iar Lotul 3 de autostradă Lugoj-Deva trebuia să se deschidă sâmbătă, după tot felul de amânări și ultimatumuri, acest lucru nu s-a întâmplat, pentru că sunt probleme grave. Concret, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, și-a luat angajamentul de a inaugura acest tronson prin minciuni și acțiuni pompieristice. A folosit CNAIR pentru a declanșa artificial un conflict cu constructorii spanioli ai lotului 3 de pe autostrada Lugoj-Deva. După asta, Răzvan Cuc s-a dus la fața locului și i-a amenințat pe constructori că dacă în 10 zile nu repară lucrurile, că să poată deschide el autostrada, furiile sale se vor cobori din cer și îi vor nimici. Este doar o chestiune de imagine, pentru care ministrul Cuc e dispus să sacrifice chiar siguranța celor care la un moment dat ar circula pe acest lot. Pentru că Răzvan Cuc, atât de intolerant în ultimele zile cu problemele de calitate în constructie, vrea să se spună că datorită lui toate neregulile au fost rezolvate. și bineînțeles, să dea drumul la circulație, riscând viața tuturor celor care vor tranzita pe lotul 3 de autostradă Lugoj-Deva.

Terasamente șubrede

De fapt, pentru a arăta poporului o imagine de om ferm și hotărât, Răzvan Cuc este în stare să ascundă sub preș problemele grave și reale de pe această bucată de autostradă : terasamente șubrede, taluzuri gata să cadă peste șoferi, drenuri fisurate, cabluri electrice trase prin șanțurile de apă și multe altele, care probabil că vor apărea după deschiderea circulației.

Mai interesant este că ministrul Răzvan Cuc ascunde problemele reale, inclusiv de șefa lui de partid, Viorica Dăncilă. Probabil că în sinea lui râde și zice: Las-o, că mai are un pic. Se prea poate ca Răzvan Cuc să se amuze și când o vede pe „Doamna Dăncilă” luând-și în serios rolul de candidat la prezidențiale, pentru că știe că dacă îi reușesc manevrele, Dăncilă e istorie.

Milioane de euro pentru cârpit șoseaua

Dincolo de visele lui Răzvan Cuc, rămâne o certitudine : un lot de autostradă stricat încă de la început, care nu prezintă nicio siguranță pentru șoferi și care în mod sigur, în viitor, va costa statul român milioane de euro pentru a fi cârpit permanent. Bineînțeles că Răzvan Cuc se face că nu știe acest lucru, deși, permanent, toate companiile din subordine, inclusiv Compania de Autostrăzi, îi aduc la cunoștință situatia reală. La fel cum își ascunde și noul consilier cu atribuțiuni incerte în cabinetul ministrului. Cireașa de pe tort: în tot ceea ce face, în mod public și politic, Răzvan Cuc invocă guvernul PSD și numele premierului. Dar se întâmplă acest lucru chiar peste tot?

Dispută pe banii românilor

Un material video primit la redacție scoate în evidență toate neregulile. Pe imaginile surprinse în șantier se poate vedea cu precizie cât de mari sunt, de fapt, problemele la acest lot disputat de autostradă. Cablurile electrice trec prin dalele de beton ale șanțului de scurgere a apei, malurile cad la prima trepidație, iar amenajarea zonei de protecție este departe de a fi terminată.

Lotul de 22 de kilometri din autostrada Lugoj-Deva se află în centrul unei aprinse dispute între ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, și contructorul porțiunii respective, asocierea spaniolă S.C. Teloxim Con S.R.L. -COMSA S.A. – Aldesa Construcciones S.A.- Arcadis Eurometudes S.A.. Circulația rutieră pe 22 din cei 43 de kilometri ai lotului 4 de pe Autostrada Lugoj-Deva a fost deschisă la 14 august. Însă o porțiune de 21 de kilometri din aceeași autostradă Lugoj – Deva nu a fost recepționată de Compania Naţonală de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), pentru că are probleme.

Compania i-a dat firmei constructoare un termen de două luni și jumătate pentru a repara bucata respectivă, urmând ca la inspecția ulterioară să se decidă dacă autostrada va putea fi deschisă circulației între Coșevița-Timiș și Ilia-Hunedoara. Dar, chiar dacă vor fi dați în folosință și cei 21 de kilometri între Ilia și Holdea, nu am avea autostradă continuă de la Sibiu la Nădlac din cauza unui sector de 9 km din Lugoj-Deva – lotul 2, care este în re-licitare.

Autostrăzi-fantomă

Ministrul Răzvan Cuc a declarat, pe 22 iulie, la TVR 1, că în acest an vor fi daţi în trafic circa 100 de kilometri de autostradă, dintre care primii 45 în următoarele două săptămâni. Ministrul spunea că cei 180 de kilometri anunţaţi într-o primă fază erau estimarea fostului director de la CNAIR Narcis Neaga, iar alte estimări care au circulat în spaţiul public, care anticipau 62 sau 98 de kilometri, au fost făcute „din birou”, de funţionari care nu au fost pe şantiere.

 

Acuzațiile lui Cuc

Răzvan Cuc a folosit CNAIR pentru a declanșa artificial un conflict cu constructorii spanioli ai lotului 3 de pe autostrada Lugoj-Deva. După asta, Răzvan Cuc s-a dus la fața locului și i-a amenințat pe constructori că dacă în 10 zile nu repară lucrurile, că să poată deschide el autostrada, furiile sale se vor cobori din cer și îi vor nimici. Ministrul Transporturilor l-a acuzat pe constructor că șantajează statul și a spus că problemele ar fi minore. „Lotul se putea deschide, dar ambiţia acestui constructor de nu prelungi (perioada de garanţie) şi practic de a aplica un şantaj. Nu deschid în circulaţie decât dacă îmi accepţi ca garanţia să rămâna la 4 ani. Nu, ori acceptă condiţiile statului român care sunt de bun simţ şi nu exagerăm cu nimic. Ştiţi bine că termenul de implementare a proiectului a fost depăşit. Îl reziliem, îl punem noi în trafic şi facem noi lucrările care sunt”, a spus Cuc.

Amenință cu rezilierea contractului

 

El a adăugat că „săptămâna trecută de 2 ori a cerut recepţia finală a lucrărilor, o dată miercuri, o dată vineri. Şi i s-a spus că nu sunt finalizate. Lucrările pot fi făcute şi sub trafic. Poate fi deschisă traficului autostrada, dar nici nu putem să nu admitem că sunt anumite probleme şi să închidem ochii. Mergem pe calea legală, şi facem lucrurile aşa cum trebuie”.

„Nu cedez la şantaje. Ori fac lucruri de calitate ori dacă nu pleci acasă cu certificat negativ constatator, cu penalităţi, aşa cum trebuiau aplicate de mult”, a mai spus Răzvan Cuc, care a dat termen de remediere a problemelor identificate la autostrada Lugoj-Deva de maxim 10 zile, amenințând că în caz contrar va rezilia contractul.

Ipocrizia „pile, amante, nepoate, nepotisme”

 

După propria judecată, Răzvan Cuc este cel mai potrivit să-i ia locul Vioricăi Dăncilă. Este chiar puțin frustrat că încă nu au aceeași opinie și colegii săi din partid. Dar nu-i nimic, le arată el. Își pune director la aeroport viitorul fin de cununie.

Un consilier personal e președinte al Consiliului de Administrație de la Metrorex, iar câteva domnișoare apropiate sufletului sunt pe la Tarom și Compania Națională Aeroporturi București. Asta în ciuda faptului că, săptămâna trecută, a declarat că sistemul de „pile, amante, nepoate, nepotisme” căpușează toate companiile din subordinea ministerului pe care îl conduce.

De fapt, Răzvan Cuc își face echipa de premier. În vizitele pe care le face pe diversele șantiere, nu ezită nicio secundă să promită președinților de Consilii Județene sau primarilor, orice. De la autostrăzi, drumuri expres, variante ocolitoare și asfaltări, până la reparații de diguri, căi ferate și preluări de drumuri județene. Răzvan Cuc vrea să pară omul cu Soluția, care nu este lăsat însă de „cineva” să facă fapte bune. Ca să demonstreze cât de bun poate să fie, a mai făcut ceva. Un tertip de PR, menit, să arate tuturor colegilor din partid de ce e în stare, dacă are frâiele.

Declarații de imagine

În contrast cu realitatea, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a ieșit la rampă, săptămâna trecută, și a declarat că sistemul de „pile, amante, nepoate, nepotisme” căpușează toate companiile din subordinea ministerului pe care îl conduce și afirmă că este nevoie de o restructurare masivă în cadrul acestora. Afirmațiile ministrului vin în contextul în care presa a relatat de nenumărate ori cum, în companiile de stat, politicienii și-au plasat cunoștințele și rudele pe posturi bine remunerate.

„Se impune o restructurare masivă în toate companiile din minister. Filtrul îl va face managementul. Dacă nu sunt în stare să facă filtrul, atunci o să încercăm prin Adunarea Generală a Acţionarilor... Managerii, în general, vor să aibă rezultate. Cu pile, amante, nepoate, nepotisme nu poţi să generezi plus valoare şi o valoare adăugată”, a declarat Răzvan Cuc, la Realitatea TV. Oficialul guvernamental a precizat că restructurările au fost demarate deja şi chiar el ar da afara din minister câţiva funcţionari pentru a debloca nişte proiecte.

Promisiunea Metroul Drumul Taberei

O altă promisiune a lui Răzvan Cuc este finalizarea magistralei de metro din cartierul bucureștean Drumul Taberei, despre care a spus că va fi deschis la finalul acestui an pentru că, din punct de vedere al stadiului fizic, este finalizat 97%. „Mi-am asumat şi eu şi directorul (Metrorex n.r.) că îl vom da în trafic la sfârşitul anului”, a spus Cuc la RTV. Spre deosebire de Razvan Cuc, directorul Metrorex, Marin Aldea, nu a facut promisiuni și a fost mult mai reținut în declarații. El s-a limitat să declare, pentru ziare.com, că „nu există un motiv real pentru ca lucrările să nu fie executate la timp, conform graficelor asumate de Astaldi”. Conform promisiunilor lui Cuc, în luna decembrie 2019 este preconizată darea în folosinţă a Magistralei 5 de metrou, cu patru ani întârziere. Valoarea totală a proiectului de metrou Drumul Taberei-Eroilor este 3,4 miliarde de lei. Prin inaugurarea acestei magistrale, Capitala va ajunge la 78 de kilometri de reţea şi la 63 de staţii de metrou. Primul termen avansat pentru metroul din Drumul Taberei a fost 2015. În anul 2011 s-a semnat primul contract, cel pentru partea de structură, iar termenul era de 36 de luni. Dar, Magistrala M5 s-a confruntat cu probleme de avize, probleme de finanţare, probleme de lucrări neprevăzute care au apărut pe parcursul execuţiei lucrărilor.

 

Ministrul trece, podul cade

Demarate la mijlocul lunii iulie, lucrările la Podul Constanța, din Capitală, par să „prindă aripi” doar la vizitele „inopinante” al ministrului Răzvan Cuc. Prima dintre acestea a fost anunțată la televizor și la fața locului au dat zor minsitrul și primarul Sectorului 1.

În rest, șoferii care trec pe sub podul care stă să cadă nu văd nicio îmbunătățire. Din Podul Constanţa, pe sub care trece, zilnic, o treime din Bucureşti, cad bucăți de tencuială. Vechi de 80 de ani, Podul Constanța a fost reparat o singură dată. Banii pentru reabilitare vin de la bugetul de stat şi, până la sfârşitul lunii noiembrie, lucrările ar trebui să fie gata, potrivit constructorului.

 

Din drumul Craiova-Pitești n-au rămas nici bordurile

 

Inaugurat de Răzvan Cuc cu mare fast, pe 22 mai 2019, în prezența fostului lider PSD, Liviu Dragnea, lucrările la drumul expres Craiova-Pitești s-au blocat.

La o zi după inaugurare, au apărut fotografii care demonstrau că utilajele au fost retrase din zonă imediat după ce liderii PSD au plecat de la faţa locului. Ministrul Transporturilor anunțase că s-a semnat ordinul de începere pentru tronsonul I, licitaţie câştigată de italienii de la Tirrena Scavi. Nici două luni nu au trecut de la inaugurarea şantierului, că acesta a trecut deja prin câteva scandaluri. În ziua inaugurării specialiştii au semnalat că doar au fost montate bordurile pe drumul tehnologic, paralel cu drumul expres. După 3 luni, nici măcar o bordură nu a mai rămas în acel loc.

 

Întâlnirea secretă din Grecia

Miza pentru construcția Autostrăzii de Centură a Capitalei, un proiect de 580 de milioane de euro, acolo unde societatea grecească Aktor construiesc lotul 3, în valoare de 853,42 milioane de lei, l-a determinat pe ministrul Răzvan Cuc să dea o fugă până în Grecia, la Salonic, în secret. Informaţii ajunse în posesia B1.ro arată cum ministrul s-a îmbarcat, săptămâna trecută, într-o cursă aeriană spre Grecia alături de unul din aghiotanţii săi. Rezervarea a fost făcută în data de 21 august, de la cabinetul Ministrului Transporturilor, pentru ziua de 23.

Aceste surse au precizat că ministrul s-a întors imediat în aceeaşi noapte, dar, de data aceasta, cu maşina. B1.ro a încercat să îl contacteze pe ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, pentru a explica această deplasare, dar ministrul nu a răspuns.

Deplasarea, neanunțată official, vine cu puţin timp înainte ca ministrul Transporturilor să semneze cu turcii de la Alsim Alarko contractului de proiectare și execuție pentru lotul 1 din Autostrada de Centură Bucureşti. Semnarea contractului este programată să aibă loc mâine, la sediul Ministerului Transporturilor. „

Luni, 26 august 2019, la sediul Ministerului Transporturilor, la ora 10.00, în prezența Ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, va avea loc semnarea contractului de proiectare și execuție „Autostrada de Centura Bucuresti km 0+000 – km 100+900” Lotul 1: Sector 1. Km 52+070 – Km 52+770 aferent Centura Nord si Sector 2. Km 52+770 – Km 69+000 aferent Centura Sud”, se arată într-un comunicat de presă al Ministerului Transporturilor. Tot constructorul tuc Alsim Alarko a obţinut şi contractul pentru lotul 2 din A0 (Centura Bucureștiului) Sud, în valoare de 751 milioane lei fără TVA. În schimb, lotul 3 a fost oferit grecilor de Aktor. Aceştia au semnat în luna aprilie contractul pentru proiectarea şi execuţia lotului 3 din Autostrada de Centură Bucureşti Sud. Asta după ce la finele lunii ianuarie, asocierea Aktor SA - Euro Construct Trading 98 SRL a fost desemnată câștigătoarea contractului, după reevaluarea ofertelor. Proiectarea și construcția acestui lot vor costa, potrivit ofertei, 853,42 milioane de lei, fără TVA, sumă asigurată din fonduri europene nerambursabile.

Întregul proiect al A0 Sud, în valoare de aproximativ 580 de milioane de euro, ar trebui să descongestioneze circulația în zona de sud a Bucureștiului și să asigure traficul rutier de tranzit pe segmentul românesc al coridorul 4 Pan - European.