Incidentul ne-a fost confirmat de conducerea RATB. Jumătate din autobuze sunt vechi de zece ani, iar jumătate din tramvaie sunt stricate
Roata stânga de pe spatele unui autobuz de pe linia 311 a zburat pur şi simplu în timp ce mijlocul de transport în comun se afla în trafic. S-a întâmplat în apropiere de zona Mătăsari, din Sectorul 2 al Capitalei. Maşina avea număr de inventar 4.837 şi ar proveni de la autobaza Titan, potrivit unor şoferi RATB. Cazul nu este singular. Pe linia 135, o maşină de la autobaza Pipera, după cum susţin şoferii, a rămas la fel: fără roată în zona Baba Novac-Dristor. Şoferii spun că aceste incidente sunt grave şi pun în pericol viaţa călătorilor. Conducerea Regiei recunoaşte cu seninătate incidentele, după ce EVZ a solicitat punct de vedere.
FOTO: Una dintre roțile care a zburat de la cele două autobuze
„Comisia tehnică desemnată pentru cercetarea cauzelor celor două incidente a stabilit drept cauze ale producerii evenimentelor atât unele de ordin tehnic, cât și unele legate de modul de îndeplinire a atribuțiilor de serviciu. Ca urmare, măsurile dispuse vor fi atât organizatorice, cât și disciplinare, astfel încât să fie eliminată posibilitatea producerii altor incidente similar”, se precizează în răspunsul Regiei trimis redacţiei.
Şefii Regiei au ţinut să precizeze că vehiculele RATB sunt sigure din punct de vedere tehnic și sunt verificate periodic conform prevederilor legale. În plus, „condițiile meteo extreme, așa cum au fost în perioada menționată de dumneavoastră, pot provoca defecte și disfuncții la orice vehicul, indiferent de vechime sau gradul de uzură”.
500 de defecţiuni într-o lună
EVZ a solicitat conducerii Regiei să precizeze câte defecţiuni s-au înregistrat în luna decembrie a anului trecut. Potrivit răspunsului, 173 de autobuze şi troleibuze au fost tractate în garaje din traseu, iar în cazul tramvaielor au fost înregistrate 329 de defecţiuni.
Şefii Regiei spun că frigul ar fi fost de vină pentru defecţiunile apărute. „Precizăm că, în luna ianuarie 2017, din cauza circulației în condiții grele de iarnă, cu temperaturi foarte scăzute – care au generat avertizări de cod galben sau chiar cod portocaliu din partea autorităților competente, cu multă zăpadă și gheață, sistemele vehiculelor RATB au fost solicitate suplimentar și, ca urmare, în traseu pot apărea defecțiuni. Spre exemplu: la instalația antipoluare a autobuzelor (cu mesaj la bordul vehiculului lipsă reglaj motor), la instalația electrică a autobuzelor (cu mesaj la bord efect iluminare exterioară), la instalațiile electrice ale tramvaielor și troleibuzelor”, se precizează în răspunsul pentru EVZ.
Jumătate din tramvaie sunt nefuncţionale
Potrivit datelor obţinute de EVZ, 90 la sută din tramvaiele pe care le are RATB sunt extreme de uzate. În opinia reprezentanţiilor RATB, numărul mare de defecte apărute în traseu este generat și de gradul de uzură. Astfel, din parcul de 1.000 autobuze, 500 sunt încadrate în norma de poluare Euro 3 şi au o vechime de peste 10 ani (400 - marca Mercedes), respectiv peste 9 ani (100 - Mercedes). Alte 500 de autobuze au norma de poluare Euro 4, cu vechime de peste 9 ani (20 autobuze), peste 8 ani (330) şi peste 7 ani (150). Costurile de întreținere pentru aceste autobuze au crescut, având în vedere că acestea au ieşit din perioada de garanție. În privința tramvaielor, parcul circulant efectiv este de 256, din totalul de 475 de tramvaie, adică 54%, în timp ce numărul celor nefuncționale este de 219. Din numărul total de tramvaie, 297 au gradul de uzură de peste 100%, 82 de tramvaie au un grad de uzură între 75-100%, 54 – un grad de uzură între 50-75%, 32 între 25-50% şi numai 10 tramvaie sunt aproape noi, (cu un grad de uzură între 0 şi 25%).