Așa cum am anunțat acum două săptămâni, continuăm ancheta referitoare la inutilitatea entității numită Agenția Română de Salvare a Vieților Omenești pe Mare, în condițiile actualei ei funcționări. Un Raport al Corpului de Control al Premierului, întocmit acum un an, a semnalat hoțiile din ARSVOM, dar nu a produs niciun efect. În orice moment se poate produce o tragedie, dar mai important pentru birocrați e să-și păstreze sinecurile. Se bagă milioane de euro într-o epavă, se fură motorină cu sutele de tone și toți cei cercetați au statutul de martori.
Recenta salvare, in ex tremis, din noaptea de 29 spre 30 decembrie, pe o furtună groaznică, a cargoului Basel Express, de către un remorcher aparținând unei firme private, și nu de către o navă din dotarea Agenției Române de Salvare a Vieților Omenești pe Mare (ARSVOM), ne-a impus o întrebare legitimă. De ce la salvarea navei respective, cu 15 marinari la bord, nu a participat nicio ambarcațiune a entității special create pentru astfel de evenimente? Și am aflat, repede. ARSVOM, deși încasează, de la buget, milioane de euro anual, nu este în stare să-și facă treaba. Practic, această entitate cu nume pompos nu a reușit să salveze, de când există, de peste zece ani, decât niște pescari rătăciți sau marinari amatori. Și niciodată pe furtună, atunci când este cea mai mare nevoie de intervenții. Un raport al Corpului de Control al Primului Ministru, finalizat încă din 11 februarie anul trecut, semnalează uriașe și grave nereguli.
Buget depășit cu 300%!
Remorcherul-salvator Hercules, singura navă a ARSVOM, capabil – teoretic – de intervenție pe mare rea, e vechi de 28 de ani și e stricat de mai bine de patru ani. Cu toate că fondurile primite de la buget sunt uriașe și achiziționarea unei nave mult mai noi, sau chiar nouă, cu capacități similare, ar fi soluția optimă, conducerea ARSVOM a angajat cheltuieli nejustificate pentru repararea epavei numite Hercules. Iată ce a constatat echipa de control a premierului: „Din analiza, prin sondaj, a contractelor încheiate de ARSVOM, a rezultat că în perioada 01.01.2010- 30.09.2015 persoanele care au deținut funcțiile de director general și director economic în cadrul ARSVOM au aprobat/ semnat încheierea unui număr de 21 de contracte de achiziții, în valoare totală de 37.970.307 RON (fără TVA), fără a deține împuterniciri în acest sens (...), cu încălcarea dispozițiilor Regulamentului de organizare și funcționare al ARSVOM. (... ) Este semnificativ și faptul că (n.a. – numele directorului general este blurat în raport, dar în perioada vizată este vorba despre actualul director, Daniel Manole) în calitate de director general al ARSVOM, a aprobat încheierea de către ARSVOM, cu societatea Alteea SA, a contractului nr. 1567/12.03.2013 pentru modernizarea și retehnologizarea remorcherului Hercules, fără aprobarea Consiliului de conducere al Agenției, deși valoarea acestuia, în cuantum de 27.999.360 lei, la care se adaugă TVA în sumă de 6.719.846,4 RON, reprezenta aproximativ 300% din întregul buget al ARSVOM aprobat pentru anul 2013, în sumă de 9.439.000 RON”.
FOTO: ARSVOM, o entitate inutilă FOTO: OBSERVATOR DE CONSTANȚA
Au furat motorină de-au rupt
Ca să se înțeleagă, caldarina este un agregat care produce abur pentru încălzirea apei din motoarele principale, generatoarele Diesel, instalația cârmei, produce aer condiționat pe timp de iarnă și apă caldă. Paradoxal, se arată în document, caldarina a fost utilizată, vara, pentru încălzirea apei necesare îmbăierii echipajului! „În perioada 01.12.2012- 30.09.2015, consumul de combustibil al remorcherului Hercules a fost de 179.720 kg de motorină, deși ARSVOM nu a desfășurat nici o activitate cu această navă. Din analiza prin sondaj a jurnalelor de mașină aparținând remorcherului Hercules s-a constatat că dintr-un număr total de 546 de file analizate, 404 file prezintă alterări ale scrisului reprezentând cantitatea de combustibil existentă la începutul și sfârșitul fiecărei zile sau cantitatea de combustibil consumată/ transferată în ziua respectivă”.
Hoție băgată sub preș de tehnocrații lui Cioloș
A trecut aproape un an de când premierul Cioloș și Guvernul său de tehnocrați au fost informați de hoția generalizată de la ARSVOM. Dar nu numai că nimeni nu a fost tras la răspundere, ba, mai mult, pe ultima sută de metri de guvernare tehnocrată, în septembrie, se aprobă la nivel de minister și rămâne în aprobare prin HG, o nouă tranșă de finanțare pentru reparația remorcherului Hercules de aproximativ 10 milioane de euro. Iar ca cireașă de pe tort, se introduce, pe 22 decembrie, „pe blat”, o noua finanțare prin proiect HG, în curs de fundamentare, pentru încă 20 milioane de Euro, pentru achiziția a doua nave de intervenție. În prezent, toți cei nominalizați în raport își desfăsoară activitatea în cadrul aceleiași dezastruoase entități. Se impun câteva întrebări. De ce, din februarie 2016 până în prezent, nu s-au pus în aplicare concluziile raportului Corpului de Control? De ce nu vede nimeni că reparația, de-a lungul anilor, a lui Hercules, a costat mult mai mult decât achiziția unei nave noi sau mai noi? De ce se introduce o finanțare succesivă și pe o perioadă „moartă” pentru opoziție? De ce nu se găsește o variantă de asimilare a acestei „găuri negre” în Autoritatea Navală Română sau chiar în cadrul Administrației Portului Constanța, astfel încât să se eficientizeze funcționarea și costurile?
Hercules, reparat la infinit
Potrivit Corpului de Control, din acest buget, au fost alocați pentru modernizarea remorcherului Hercules 1.200.000 lei, ceea ce înseamnă că fostul director general a depășit cu 33.519.206,4 lei limita creditului aprobat de Ministerul Transporturilor. Iar concluzia din raport este fără interpretări: „Potrivit dispozițiilor art.71 din Legea nr. 500/2002, angajarea de cheltuieli peste limita creditelor bugetare aprobate prin bugete constituie infracțiune”. Chiar dacă raportul Corpului de Control arată ilegalitățile comise în cazul contractului de 6,4 milioane de euro atribuit de ARS VOM firmei Alteea pentru modernizarea remorcherului Hercules, ghiciți cui i-a acordat agenția, pe 16.11.2016, la nouă luni după finalizarea controlului, un nou contract, tot pentru repararea, la infinit, a remorcherului? Evident, tot societății Alteea. De data aceasta, firma care a participat singură la „licitație” a primit „doar” 2.249.900 de euro, fără TVA.
744 de tone de motorină consumate pe o navă legată la cheu
Altă constatare extrem de gravă a Corpului de Control este cea legată de motorina furată la ARSVOM. Numai de pe Hercules au dispărut câteva sute de tone de combustibil, iar însemnările din jurnalul de mașină au fost, evident, falsificate. „În perioada 01.01.2010- 30.09.2015, pentru funcționarea remorcherului Hercules aparținând ARSVOM s-a consumat o cantitate totală de 744.881 kg de motorină, din care cantitatea de 440.880 kg de motorină, reprezentând un procent de aproximativ 60% din total, a fost consumată pentru funcționarea caldarinei remorcherului. În perioada 01.01.2010- 30.09.2015, pe remorcherul Hercules a fost utilizată caldarina chiar și în lunile de vară, fapt care a generat un consum de combustibil lunar care a variat între 7.740 kg de motorină, în luna iulie a anului 2011 și 1.800 kg de motorină în luna iunie a anului 2015”.
Câinii latră, caravana trece
Forțată de împrejurări, Agenția Română de Salvare a Vieților Omenești pe Mare Constanța a recunoscut că este incapabilă să gestioneze situații de criză. Astfel, pe data de 6 ianuarie 2017, Daniel Manole, directorul general al ARSVOM, informează printr-o adresă trimisă către Biroul de Presă al Ministerul Transporturilor că: „Pentru salvarea navei Basel Express era necesar un remorcher puternic, capabil să remorcheze nava aflată în derivă și predarea sa într-un loc sigur”. Norocul celor 15 marinari de pe vaporul aflat în pericol de naufragiu s-a numit atunci remorcherul GSP King, aparținând firmei private Grup Servicii Petroliere, aflat întâmplător în port, și comandantul său Eduard Troian. Mai departe, în același document, Daniel Manole nu neagă nimic, dar își apără tovarășii: „În urma controlului realizat de Corpul de Control al Primului Ministru s-a încheiat un raport ce a fost înaintat Poliției Transporturi, care desfășoară cercetări la ora actuală. În acest moment cei cercetați au calitatea de martori. Până la finalizarea cercetărilor ei își păstrează statutul de angajați”.