Actul rezultat în urma verificărilor derulate de Corpul de control al prim-ministrului la ROMAERO a fost înaintat unităţii de Parchet competentă.
Cercetarea a vizat activitatea ROMAERO în ultimii patru ani, iar concluzia trasă arată că sunt aspecte ce pot întruni elementele constitutive ale unor infracţiuni!
Potrivit raportului, în cadrul acţiunii de control s-a verificat modul de respectare a prevederilor legale privind organizarea şi funcţionarea societăţii, modul de constituire şi realizare a veniturilor, precum şi modul de angajare şi efectuare a cheltuielilor. De asemenea, s-a verificat respectarea prevederilor legale din domeniul resurselor umane şi salarizare, a celor cu privire la încheierea şi derularea contractelor, precum şi modul de administrare a patrimoniului societăţii.
Una dintre principalele constatări ale actului de control a evidenţiat faptul că, până în luna septembrie 2019, nu a fost finalizată procedura de selecţie a membrilor Consiliului de Administraţie, reprezentanţii Ministerului Economiei încălcând unele dispoziţii din OUG nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările şi completările ulterioare.
Numirea unor membri ai CA ROMAERO pe o perioadă de 4 ani, delegarea conducerii societăţii directorului general adjunct pe o perioadă de cel mult doi ani şi numirea, respectiv prelungirea mandatului directorului general al societăţii pe o perioadă mai mare de 4 luni s-au realizat cu nerespectarea prevederile OUG nr. 109/2011, cu modificările ulterioare.
De asemenea, în perioada 4 iunie 2016 - 18 februarie 2019, Adunarea Generală a Acţionarilor ROMAERO nu a aprobat şi încheiat contracte de mandat cu administratorii numiţi în CA, fiind încălcate dispoziţiile legale incidente.
În plus, până la data de 18 februarie 2019, C.A. nu a stabilit criterii şi/ sau indicatori de performanţă pentru directorul general, aşa cum s-a prevăzut în contractul de mandat, astfel încât activitatea acestuia să poată fi evaluată în funcţie de îndeplinirea acestora, iar directorul general nu a întocmit şi prezentat rapoarte trimestriale privind execuţia mandatului său, în conformitate cu dispoziţiile art. 54 din OUG nr. 109/2011, cu modificările şi completările ulterioare şi prevederile contractului de mandat.
La data prelungirii mandatului de director general, relevă actul de control, acesta nu îndeplinea cerinţa de vechime în muncă de 5 ani în domeniul specific activităţii Romaero, fiind încălcate dispoziţiile art. 12 alin. (1) din Legea nr. 232/2016 privind industria naţională de apărare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare.
O altă constatare din actul de control a fost aceea conform căreia conducerea ROMAERO a intenţionat reducerea datoriilor societăţii prin darea în plată a unor bunuri imobile, în vederea stingerii unor obligaţii de plată la bugetul general consolidat, deşi aceste active erau prevăzute a fi valorificate prin vânzare, cu scopul realizării de investiţii care să conducă la creşterea şi diversificarea portofoliului de comenzi.
Cheltuielile salariale aferente fluctuaţiei de personal din perioada 2017 - 2018 sunt în sumă totală de 11.000.688 lei, în contextul în care, în anul 2016, ca urmare a disponibilizărilor şi a balanţei forţei de muncă, a fost realizată o economie totală de 5.980.159,40 lei.
„Nu au fost puse la dispoziţia CCPM (Corpul de control al prim-ministrului) documente sau informaţii din care să reiasă modul în care a fost realizată publicitatea posturilor ocupate, respectiv numărul candidaţilor selectaţi în vederea angajării, cu excepţia posturilor pentru care s-au organizat concursuri de angajare în perioada 2016 - iulie 2018”, se precizează în document.
„Au fost constatate şi alte aspecte care ar putea întruni elementele constitutive ale unor infracţiuni, motiv pentru care actul de control a fost înaintat unităţii de Parchet competentă, astfel că datele şi informaţiile care vizează constatarea săvârşirii unor posibile fapte de natură penală nu pot fi comunicate”, se mai precizează în actul de control.