Desigur că pentru tineretul din perioada flower-power şi The Beatles, în care se încadrează şi subsemnatul, place ori ba, suferinţa letală a presei tipărite pare sa fie lungă, dureroasă, agonizantă şi, totuşi, nu poate fi nimic de făcut pentru a o salva.
Fie-i uitarea uşoară! Trăiască presa online! Aceasta, va avea, cred, două mari posibilităţi ca să-şi producă banii necesari supravieţuirii pe piaţa online: atragerea publicităţii comerciale sau accesul la ea cu plată. Prima posibilitate ar fi în favoarea captării unui număr mai mare de cititori, încântaţi de gratuitatea accesului la informaţii. Însă, asta ar presupune ca materialele publicate pe site-uri să creeze rating mare, ceea ce ar aduce imediat un aflux de publicitate şi, în consecinţă, bani. Dificil de câştigat, dar nu imposibil.
Dacă există pentru cineva dubii în privinţa prognozei neplăcute de mai sus, care numi aparţine neapărat, rog observarea categoriilor de vârstă care optează pentru cumpărarea presei de la chioşcuri: majoritari, cetăţenii de vârsta a doua şi a treia de la oraşe, care - în general, se informează de la tv - şi aleg cu precădere ziarele cu preţurile cele mai mici, cele mai multe fiind tabloide; apoi un număr nesemnificativ de persoane tinere, îndeosebi interesate de presa sportivă sau de alte produse ale editurilor şi mai vedem uneori boschetari, ciudaţi pentru noi, care citesc ziare împrumutate prin bunăvoinţa unor chioşcari. Tineretul, deci, reprezintă generaţia internetului şi a comunicaţiilor mobile inteligente, care vor lua un şi mai mare avânt, de neimaginat în prezent.
De aproape două decenii, părţi ale vieţii reale au început să se regăsească conservate imaterial în mediul virtual, linia de demarcaţie între cele două lumi devenind tot mai permeabilă. Actualmente, nenumăratele arhive de peste tot sunt doar depozitare de „papirusuri” pentru cei din viitor! EvZ nu constituie o excepţie faţă de majoritatea importantă a presei scrise mondiale, creându-şi propriile portaluri de ştiri: EVZ.RO şi PREMIUM.EVZ.RO. Marele avantaj al presei online, ca şi al reţelelor de socializare online, este interactivitatea instantanee. Oricine are posibilitatea, în chip democratic, să intervină imediat cu comentarii diverse la articolele citite, ce pot ajunge chiar la mici dezbateri între cititori asupra subiectelor tratate.
Astăzi, până ajungi să citesti ce scrie la „gazetă”, afli orice cu mult mai repede de la televizor şi din site-urile ziarelor online. Un fapt pozitiv este larga răspândire a telefoanelor inteligente, a tabletelor şi în afara oraşelor, în mediul rural, unde, chiar dacă în multe locuri lipseşte canalizarea şi igiena lasă încă de dorit, informaţia ajunge negreşit, în timp real sau la zi, nu numai prin tv. În România profundă, presa scrisă e o raritate. Totuşi, ce plăcut este să răsfoieşti calm, dimineaţa, paginile unui ziar, lângă o ceaşcă cu cafea aburindă sau cu ce vă place! Am dreptate?
Opiniile exprimate în paginile ziarului aparțin autorilor