România a pierdut zeci de milioane de euro, dați de Uniunea Europeană pentru infrastructura de transport, din cauza gestionării proaste a investițiilor. Unul dintre șefii care au decis modalitatea proastă de cheltuire a banilor este funcționar public la Guvern și consilier pe probleme de transport.
Ultimele trei contracte derulate de România prin programul ex- ISPA arată cum și-au bătut joc șefii de la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR), dar și cei de la Ministerul Transporturilor de fondurile europene: au organizat licitații de mântuială și au plătit lucrări care nu erau prevăzute în proiect, potrivit ultimului raport public al Curții de Conturi. Cert este că, acum, România suportă corecții financiare de aproape 24 de milioane de euro in programul ex-ISPA.
CNADNR: au umflat contractele
În cazul construcției variantei de ocolire Deva-Orăștie la standard de autostradă au fost constatate nereguli de 4,7 milioane de euro. Potrivit inspectorilor, șefii de la CNADNR au majorat ilegal valoarea lucrărilor cu nu mai puțin de 3,7 milioane de euro, invocând situații de urgență- care în opinia Curții de Conturi nu au existat. Mai mult, 1,7 milioane de euro ar fi fost achitați pentru cheltuieli care nici măcar nu erau prevăzute ca să fie finanțate, se specifică în raportul instituției care a verificat activitatea Companiei de Drumuri din anul 2013, an în care a fost director general Mircea Pop.
Ulterior acesta a fost angajat ca funcționar public la guvern- fiind consilier pe probleme de transport. El are o avere impresionantă: o casă în Italia, pe malul Mediteranei, este una dintre ultimele achiziții. Deține alte două case în România și trei mașini de lux. Contractul pentru lucrări a fost semnat cu firmele Strabag și Straco SRL, iar cel de supervizare a lucrărilor cu asociarea formată din Asocierea Inocsa Ingenieria SL Spania Filiala S.R.L.-Sc Consitrans S.R.L.
Bătaie de joc pe Coridorul Pan-european
Fondurile alocate pentru a lega România de coridorul Pan European, care trece prin Berlin- Praga- Viena- Budapesta- București, nu au fost folosiți cum trebuie de șefii de la Transporturi. În primăvara anului 2007, Compania de Căi Ferate a contractat cu PORR Technobau & Umwelt AG următoarele lucrări pentru reabilitarea secțiunii Câmpina-Predeal de pe linia de cale ferată București-Brașov.
Anul trecut, inspectorii au luat la puricat contractul și au constat nereguli, în 2013, în valoare de 10,4 milioane de euro. Potrivit inspectorilor, 8,9 milioane de euro sunt considerați ca fiind cheltuiți ilegal, pe motiv că șefii de la Ministerul Transporturilor ar fi acordat lucrări suplimentare constructorului „în absența unei urgențe extreme determinate de apariția unor evenimente imprevizibile în cadrul unui număr de șase contracte, fără aplicarea unei proceduri competitive”.
Podul prieteniei, un fiasco
Menit să lege România de Bulgaria, podul rutier si feroviar Calafat-Vidin a beneficiat de finanțare europeană, care ulterior s-a diminuat din cauza șefilor de la Ministerul Transporturilor. „Au fost constatate nereguli cu impact financiar în sumă totală de 8.175 mii euro, din care deficiențe în zona achizițiilor publice pentru care au fost aplicate corecții financiare în sumă de 5,79 milioane de euro, cheltuieli neeligibile în sumă totală de 2,06 milioane de euro”, se precizează în Raportul Public al Curții, care arată ce nereguli s-au constat în Ministerul Transporturilor în 2013.
Legat de ultima sumă cheltuită ilegal, inspectorii susțin că ea a fost risipită pentru că nu s-au terminat lucrările la timp și pentru că s-ar fi cumpărat utilaje care nici măcar nu au fost folosite. Partea română a podului Calafat-Vidin cuprinde 8,7 km infrastructură rutieră, din care 3 km la standarde de autostradă cu două benzi pe fiecare sens de mers și patru pasaje superioare. Totodată, mai cuprinde 3,6 km de cale ferată simplă electrificată.
Valoarea totală a lucrărilor se ridică la 66,9 milioane euro, fără TVA, din care finanțarea Comisiei Europene este de 33, 8 milioane euro, restul banilor fiind asigurați de la bugetul de stat. A lucrat firma FCC.
Inspectorii Curții de Conturi au descoperit nereguli în valoare de 8,1 milioane de euro în ceea ce privește construirea podului Calafat-Vidin
În cazul construcției variantei de ocolire Deva-orăștie, șefii de la drumuri ar fi achitat 1,7 milioane de euro pentru cheltuieli care nu au fost prevăzute în proiect