„Propun trei variante de calcul pentru pensii”. Fiecare român cu durerea lui

„Propun trei variante de calcul pentru pensii”. Fiecare român cu durerea lui

Mă numesc Leonte Dumitru, cu domicilul în com. Tamaș, județul Bacău. Sunt membru al Uniunii Generale a Pensionarilor din județul Bacău și sunt împuterni cit să-i reprezint în calitate de expert pe probleme sociale și legislația muncii în relațiile cu instituțiile statului român.

Trebuie să precizez că pensionarii sunt cetățeni ai României. Deciziile Curții Constituționale nr. 872 și 874 stabilesc că sistemul de pensii în România este bazat pe pe principiul contributivității , iar reducerea pensiilor stabilite pe acest principiu, nu pot fi reduse. Statul român, până în prezent, nu a abandonat acest pricipiu. În concluzie, toate pensiile care nu au la bază principiul contributivității sunt neconstituționale și nelegale.

Dacă se are în vedere legislația anterioară, începând cu HCM nr. 4161/1953, până în anul 2001, contribuțiile de asigurări sociale au fost reținute în procente din venitul brut al salariatului sau din fondul total de salarii al unităților economice.

În perioada 2001- 2007, procentul de contribuții sociale se reținea lunar, din maxim 3 salarii medii brute pe economie, stabilite prin Legea bugetului, atât pentru angajat, cât și angajator. Începând cu anul 2007 și până la 01.02.2017, contribuțiile sociale au fost reținute în limita a maxim 5 salarii medii brute, excepție făcând cei care după anul 2008 au făcut parte din Consiliile de administrație sau au avut și alte venituri de natură salarială, dar pentru care s-au plătit contribuțiile sociale. În sistemul public de pensii nu se poate folosi decât o singură formulă de calcul a punctajului, deoarece se creează discriminări în rândul pensionarilor care au desfășurat aceleași activități, dar în sectoare diferite. Până în anul 2001 au existat 2 legi care cuprindeau sistemul public de pensii, una pentru personalul civil din unitățile economice și una pentru personalul militar, resopectiv M.F.A, M.A.I și S.R.I.

Ne puteți urmări și pe Google News

Analizând legislația anterioară, începând cu HCM nr. 4156/1953, vom constata că aceste legi aveau formule de calcul identice în procente din salariul tarifar și soldă. De la început doresc să spun că am contestat această formulă. Dacă studiem statistic perioada 1938- 2017, vom constata că raportul dintre salariul mediu brut și salariul minim pe economie din această periodă a fost cuprins între 1,8 – 2,6 salarii minime.

În luna iulie 2017, acest raport a fost 2,28. Calculând pensiile celor peste 2 milioane de salariați, care astăzi sunt la nivelul salariului minim sau chiar mai mic, și considerăm că aceștia au avut întreaga perioadă de activitate o medie a salariului egală cu salariul minim, vom constata că valoarea maximă a punctajului obținut pentru limita de vârstă și vechime completă (35 de ani), poate fi de maxim 0,46 puncte. Calculând, vom constata că pensia care se va acorda acestor pensionari nu poate depăși suma de 460 lei, dcei sub limita pensiei minime garantate. Acest lucru se va observa în următorii ani, când se vor pensiona acei salariați care au vut salariile aproximativ egale cu salariul minim garantat.

Despre situația pensiilor din România am informat toate forurile de conducere ale țării pr in memoriile ope care le-am lăsat, în care i-am informat că pot să prezint un proiect de lege final, cu 3 variante de calcul, care prin aplicarea lor ar elimina inechitățile care sunt acum în sistemul public de pensii.

Cu deosebită considerație, Leonte Dumitru