Retailerii par sa nu aiba limita de buget in planificarea expansiunii.
Francezii de la Auchan se pregatesc sa dea lovitura in comertul modern, fara sa se teama ca romanii vor fi mai temperati in consum.
Seful retailerului, Regis Mougel, a anuntat ieri, la ianugurarea unui magazin la Pitesti, ca planurile de extindere vizeaza deschiderea, in fiecare an, a unui numar de sase pana la zece magazine. „Doar in Bucuresti ar mai fi loc pentru inca opt magazine, si nici nu ne gandim sa pierdem aceasta oportunitate”, a completat Mougel.
Informatia vine intr-o saptamana plina cu stiri despre extinderea lanturilor internationale de magazine - Real in Bucuresti, Carrefour in orasele mici, Cora in orasele mari din provincie.
Dupa un start mai timid pe piata romaneasca - primul hipermarket Auchan a fost inaugurat in Bucuresti in urma cu aproape un an, iar al doilea, la Targu-Mures, zece luni mai tarziu - francezii sunt decisi sa-si puna sigla in fiecare oras mare din tara.
Compania ar urma sa investeasca, pana la inceputul lui 2010, circa jumatate de miliard de euro in expansiunea in Romania, inclusiv in orasele de dimensiuni medii, potrivit calculelor EVZ, bazate pe valoarea medie a investitiilor in magazine si previziunile privind extinderea.
Suprasaturare si nu prea
In cursa retailerilor pentru extindere, doar seful de la Real pare sa fie mai precaut. Saptamana trecuta, la inaugurarea hipermarketului din Bucuresti, Tjeerd Jegen vorbea despre o posibila suprasaturare, la nivelul anului 2009.
Ce-i drept, compania a reusit pana acum cea mai rapida expansiune: intr-un an de existenta pe piata romaneasca, Real a deschis zece hipermarketuri, iar pana in 2008 va ajunge la 21 de unitati, patru fiind in Capitala.
„Magazinele moderne nu reprezinta in prezent decat 25% din comertul cu amanuntul in tara, asa ca loc mai e destul. Prin comparatie, in Polonia s-a ajuns la 50-60 la suta”, explica Emanuel Sanda, country manager al companiei de cercetare de piata Nielsen. Potrivit acestuia, expansiunea marilor lanturi de magazine ar intampina doar doua limite: pretul ridicat al terenurilor din marile orase si faptul ca aproape jumatate din populatie locuieste in mediul rural.
In Franta, Auchan - cu afaceri de 14,5 miliarde de euro, este al doilea jucator, dupa Carrefour (41 de miliarde euro in venituri).
LA PITESTI: PESTE DRUM DE PIC
Penescu nu se simte amenintat
Hipermarketul Auchan deschis ieri la Pitesti este situat pe soseaua care face legatura intre autostrada Bucuresti - Pitesti si drumul national Pitesti - Craiova, la cateva sute de metri de un magazin PIC.
Concurenta francezilor nu pare sa il deranjeze insa pe patronul lantului pitestean de magazine, Cornel Penescu. „Cu cat creste numarul de comercianti intr-o zona, cu atat creste si vadul de clienti. Concurenta ne e benefica”, ne-a spus Penescu. In aceasta zona va fi deschis in 2008 si un magazin Carrefour. (Dan Badea)