Vom plati ca sa scapam de deficitul comercial

Costurile adancirii deficitului comercial vor fi suportate de buzunarele romanilor, sustin analistii economici.

Deficitul comercial s-a adancit de peste trei ori in ultimii ani, de la 5,59 miliarde de euro in 2003 la 17,22 miliarde de euro in primele zece luni ale anului 2007. Partea proasta este ca, in conditiile competitivitatii scazute a firmelor romanesti si a politicii fiscale relaxate, importurile vor depasi in continuare, tot mai mult, exporturile.

„Din acest cerc vicios nu se va putea iesi, pana cand cursul de schimb nu va ajunge la un nivel de echilibru, suportat de nivelul de dezvoltare al economiei romanesti in acest moment”, sustine Dragos Cabat, presedintele Asociatiei Analistilor Financiari Certificati (CFA). Altfel spus, deficitul comercial s-ar putea reduce in urma devalorizarii puternice a leului, afectand populatia.

Cum evitam criza?

Cea mai mare problema nu este atat deficitul comercial mare, cat capacitatea Romaniei de a-l finanta. Liviu Voinea, presedintele executiv al Grupului de Economie Aplicata, este pesimist in aceasta privinta: „Deja nivelul actual al deficitului de cont curent (determinat in mare masura de deficitul comercial - n.r.), de 13%-14% din PIB, ridica mari probleme de finantare, mai ales pe fondul reducerii contributiei investitiilor directe la finantarea acestuia. Cand economia nu mai poate sustine deficitul, se intampla deprecierea puternica a monedei si cresterea accelerata a datoriei externe”.

Datoria privata externa a crescut de patru ori in ultimii trei ani, precizeaza analistul. Scenariul pesimist al presedintelui GEA pentru urmatorii doi ani este un deficit de 18% din PIB.

Ce solutii putem aplica daca vrem sa evitam o posibila criza? Liviu Voinea propune masuri fiscale: cresterea TVA pentru bunurile de lux care sunt majoritatea importate, alaturi de dezvoltarea sectorului de cercetare-dezvoltare, care ne-ar aduce un plus de competitivitate. Dragos Cabat considera ca investitiile straine pot finanta deficitul comercial daca importurile reprezinta investitii de capital, si nu bunuri de larg consum.