Veste proastă pentru români. Prețurile au explodat în România

Veste proastă pentru români. Prețurile au explodat în România

Nivelul general al prețurilor din România se află la 48,6% din media europeană, fiind cel mai mic nivel după cel înregistrat în Bulgaria (46,3%)

România este țara din Uniunea Europeană unde s-a înregistrat cea mai accentuată creșterea prețurilor , conform Raportului privind evoluția concurenței în sectoare cheie în anul 2019.Astfel, indicele armonizat al prețurilor de consum a fost de 4,1% în august 2018, în timp ce media europeană a fost de 1,4%.

Chiar dacă s-a înregistrat o creștere ridicată a prețurilor,în România sunt unele produse și servicii care sunt mai ieftine , comparativ cu media Uniunii Europene, potrivit raportului. Potrivit celor mai recente date, din anul 2018, nivelul general al prețurilor din România se află la 48,6% din media europeană, fiind cel mai mic nivel după cel înregistrat în Bulgaria (46,3%). Raportul mai arată că nivelul prețurilor din România se situează în tiparul regional, și anume 54,3% în Polonia, 59% în Ungaria sau 64% în Republica Cehă.

Dacă în statele din Centrul și Estul Europei sunt cele mai mici prețuri din Uniunea Europeană, la polul opus se află consumatorii din Luxemburg (141,6% din media UE), Danemarca (138,1%), și Irlanda (129,2%), care sunt obligați să plătească cele mai mari prețuri.

Ne puteți urmări și pe Google News

Diferențe de prețuri la produse și servicii între țările Europei de Est și de Vest 

Dacă consumatorii bulgari plătesc în general cele mai mici prețuri din Europa pentru 9 din cele 11 categorii de bunuri și servicii adresate consumatorilor finali, consumatorii români plătesc cele mai mici prețuri din Uniunea Europeană pentru produse alimentare și băuturi non-alcoolice (prețuri mai mici cu aproximativ 34 de puncte procentuale față de media comunitară), iar în privința serviciilor de recreație și cultură, prețurile sunt mai mici cu aproximativ 41,4 puncte procentuale față de medie. Consumatorii români plătesc mai puțin în cazul fructelor, legumelor și cartofilor, prețurile fiind mai mici cu 46,2 p.p. față de media europeană, precum și în cazul produselor de panificație, cu 45,8 puncte procentuale mai puțin față de media europeană. Alte diferențe semnificative față de media europeană se înregistrează în cazul serviciilor de educație, a serviciilor de sănătate și în ceea ce privește utilitățile,electricitate și gaze.

Sunt însă și cazuri în care consumatorii români plătesc prețuri similare sau chiar mai mari pentru anumite produse față de media europeană, fiind cazul anumitor bunuri alimentare (uleiuri și grăsimi , cu 94,5% din media europeană, respectiv lactate și ouă (93%), aparate de uz casnic (92,3%) și articole de încălțăminte (90,1%). Raportul arată că există diferențe semnificative în ceea ce privește puterea de cumpărare între consumatorii din Europa Centrală și cea de Est , diferențele fiind cauzate de discprepantele între venituri.

Legat de prețul carburanților, consumatorii români plătesc o suma asemănătoare mediei europene și celei regionale în cazul prețurilor fără taxe la benzină și motorină. Astfel, în cazul motorinei, carburant folosit des de șoferii români și de către transportatorii de mărfuri, un litru costă echivalentul a 1,18 euro în septembrie 2019, în timp ce media europeană era de 1,31 euro. În țările vecine, un litru de motorină poate fi cumpărat cu sume cuprinse între 1,1 (Bulgaria) și 1,19 euro (Ungaria).