Candidatul PDL a pierdut Primăria Capitalei, deşi a dat 6,3 lei pe fiecare vot câştigat. Doctorul a cheltuit doar 0,8 lei.
Sumele mari investite în publicitatea electorală (panotaj stradal şi machete pentru presa scrisă) nu au reuşit să compenseze, pe ultima sută de metri, notorietatea redusă a candidaţilor care şi-au dorit să fie primari. Potrivit unei monitorizări a publicităţii stradale şi de presă, dată ieri publicităţii de Asociaţia ProDemocraţia, independentul Sorin Oprescu a câştigat Primăria Capitalei, deşi a cheltuit în turul doi doar 0,8 lei pentru un vot, în timp ce contracandidatul său, democrat- liberalul Vasile Blaga, a investit 6,3 lei în fiecare alegător.
Cam tot atât a costat votul în Bucureş ti şi în primul tur de scrutin, când Oprescu a pus în joc - 0,6 lei, iar Blaga - 6,2 lei. „Cheltuielile n-au dat măsura votului. Nu se poate spune că Blaga n-a avut notorietate, dar n-a avut notorietatea unui candidat la Primăria Capitalei, şi de aici şi cheltuielile mari“, explică Cristian Pârvulescu, preşedintele APD. Nichita - 15 lei votul, Boc - 7,4 lei La fel s-a întâmplat la sectorul 2, unde PSD-istul Neculai Onţanu a câştigat din primul tur, deşi a dat 1,2 lei pe vot, pe când contracandidatul său, PDL-istul Dan Cezar Ionescu, a investit 15,4 lei. Şi la Constanţa, PSD-istul Radu Mazăre a rămas primar cu 68%, dând 1,9 lei pe un vot câştigat din publicitate, faţă de cei 7 lei investiţi de Dorel Onaca (PDL). În topul perdanţilor cu cheltuieli mari stă Răzvan Murgeanu (PDL), cu 19,8 lei votul. Sume importante au investit însă şi primarii în funcţie pentru un nou mandat: Andrei Chiliman (PNL), la sectorul 1 - 18 lei votul, Gheorghe Nichita (PSD), la Iaşi - 15 lei, Cristian Poteraş (PDL), la sectorul 6 - 14,7 lei, George Scripcaru (PDL), la Braşov - 9,8 lei, dar şi Emil Boc (PDL), la Cluj-Napoca - 7,4 lei. La polul opus, un alegător l-a costat pe Marian Vanghelie (PSD) - 2,5 lei, pe Liviu Negoiţă (PDL) - 2 lei, iar pe Cristian Popescu Piedone (PC) - 4,4 lei. „Unde nu a existat contracandidat puternic, ca la sectoarele 2, 3 din Bucureşti, nici sumele n-au fost mari. În sectorul 6 însă, Poteraş s-a văzut nevoit să investească mai mult, având concurenţă“, spune Pârvulescu. PDL a surclasat PSD la cheltuieli Comparativ cu 2004, PDL ia locul PSD la capitolul cheltuieli electorale, deşi, estimează preşedintele APD, „ce s-a monitorizat nu reprezintă decât 20%“. Numai în şapte mari oraşe (Bucureşti, Braşov, Constanţa, Cluj-Napoca, Craiova, Focşani şi Iaşi) PDL a cheltuit pe publicitate 7.889.021 de lei, mai mult decât PNL şi PSD la un loc - 2.182.280 de lei, respectiv 3.357.916 lei. Blaga a dat 1.524.536 de lei pe reclamă, cea mai mare parte prin presă, în timp ce Oprescu a pus la bătaie 266.545 de lei.
Faţă de 2004, primarii PSD în func- ţie şi-au redus, în general, investiţiile: Vanghelie - cu 24% şi Onţanu - cu 30%. Primarii PDL au cheltuit mai mult faţă de acum patru ani: Negoiţă - cu 292%, Boc - cu 727%, Scripcaru - cu 455%.