Editura Evenimentul si Capital

EXCLUSIV: Varujan Pambuccian despre CEA mai TEMUTĂ probă la Bac:"Toate lucrurile din MATEMATICĂ folosesc la ceva care ţine de SUPRAVIEŢUIRE. Exact asta NU se învaţă la şcoală"

PAMBUCCIAN-LA-TULCEA
Autor: | | 14 Comentarii | 1649 Vizualizari

Ştiu elevii români matematică? Dacă ar fi să ne luăm după rezultatele obţinute an de an la Bacalureat am fi tentaţi să spunem că, mai degrabă, nu. În aceste condiţii, a cui e vina? Sunt şcolarii mai puţin dotaţi pentru a învăţa această materie sau profesorii nu ştiu să predea o cantitate industrială de informaţii cuprinsă în manuale şi în programa şcolară? Varujan Pambuccian, profesor universitar la Facultatea de Matematică a Universităţii din Bucureşti, face o analiză a acestei probleme.

Ştiu elevii români matematică? Varujan Pambuccian: E foarte greu de spus dacă ştiu sau nu ştiu matematică. Cred că un răspuns mai aproape de adevăr ar fi o întrebare. Dacă ceea ce se predă la noi în şcoală este sau nu matematică? Aici e o problemă generală a sistemului de învăţământ, nu doar la noi. Şi nu e doar părerea mea. Sistemul de învăţământ este de foarte, foarte mult timp, într-o criză profundă. El s-a conturat în felul în care arată astăzi undeva la mijlocul secolului XIX când începea prima revoluţie industrială care avea nevoie de forţă de muncă cu o pregătire oarecum omogenă şi tipizată. Şi de-atunci mari modificări în felul în care se învaţă astăzi nu s-au făcut. Ori, aici cred că este cheia.În ce fel răspunde acest sistem de învăţământ nevoilor societăţii de azi?Dacă sistemul acesta de învăţământ a fost cristalizat acum peste 150 de ani, e foarte greu ca el să mai facă faţă lumii în care trăim şi care se află în pragul cele de-a treia revoluţii industriale. Acum, accentul nu se mai pune atât de mult pe operaţii repetitive pe care să le ştii foarte bine, ci pe creativitate. Şi o să vedeţi că lucrurile se leagă după părerea mea foarte tare unele de altele. Pentru că acolo unde ai nevoie de operaţii repetitive care trebuie făcute exact la fel, de fiecare dată, ai nevoie de un sistem de învăţământ bazat pe memorare, pe însuşirea perfectă a lucrurilor pe care le-ai memorat şi pe replicarea lor întocmai. O lume în care se pune mare accent pe creativitate şi revoluţia care o să vină acum din partea 3D printerelor şi a fabricaţiei aditive va dovedi că ceea ce spun este adevărat nu mai are nevoie de o forţă de muncă care a învăţat pe de rost o serie de lucruri pe care ştie să le replice întocmai şi la timp şi în ordinea în care trebuie ele replicate. Ori, în matematică, în liceu, copiii învaţă de foarte mult timp calcul: învaţă să calculeze lucruri. Nu învaţă nici ce reprezintă acele lucruri pe care le calculează, nu învaţă nici de ce e nevoie de ele. Învaţă, în schimb, să efectueze calcule din ce în ce mai complicate, din ce în ce mai bine. Ori, nu ştiu dacă asta mai e matematică. Nu ştiu dacă asta a fost vreodată matematică, dar în lumea în care trăim a face calcule mai mult sau mai puţin complexe, cât mai repede şi bine nu înseamnă neapărat matematică. Concret, ce ar trebui să înveţe elevii? În primul rând, ar trebui să înveţe ce reprezintă lucrurile acelea care stau în calculele pe care le fac…nici măcar…m-am ferit să folosesc cuvântul stau la baza, că nu stau la baza, stau în calculele pe care ei le fac. Ar trebui să înveţe matematică, adică să înveţe să opereze cu concepte, să înveţe să deducă logic din axiome tot felul de rezultate şi să înveţe că lucrurile acestea, oricât de abstracte par, sunt foarte legate de lumea în care trăim. Că ele au aplicaţii şi că ele au fost cerute. Apariţia lor nu a fost voinţa unor oameni aşa, pur şi simplu, venită contemplându-se pe sine. Şi că apariţia lor a fost determinată de nevoi cât se poate de concrete venite din lumea în care trăim, nevoia de a cunoaşte lumea asta şi de a o folosi în favoarea speciei noastre. Trebuie să înţeleagă legăturile care se fac cu lumea reală, modul în care ele se deduc şi felul în care ştiinţa aceasta a matematicii a evoluat în timp. Şi trebuie să înţeleagă lucru acesta fundamental: toate lucrurile din matematică folosesc la ceva care ţine de supravieţuirea, existenţa, felul mai interesant în care reuşim să trăim. De la întrerupătorul pe care vrem să îl folosim atunci când facem lumină într-o cameră, la felul în care curge curentul prin fire, la felul în care luminează un bec electric. Toate lucrurile acestea au în spatele lor foarte multă matematică însuşită, înţeleasă şi aplicată. Ori, exact lucrurile astea nu se învaţă la şcoală. La şcoală se învaţă cum, nu se învaţă nici ce, nici de ce. Se învaţă cum.Credeţi că în cadrul programei şcolare existente un profesor bun ar putea face ceea ce aţi spus mai devreme?Evident! În cadrul oricărei programe şcolare, oricum ar arăta ea, ai loc suficient să predai cum crezi că este mai bine. În timp, eu am ajuns la concluzia că cel mai firesc pentru studenţii mei e să predau lucrurile nu ca pe o poză statică, ci în ordinea în care ele au apărut istoric. Când predai un domeniu e cel mai simplu să predai aşa şi pentru tine ca profesor şi pentru student. Pentru a-l face să înţeleagă. Pentru că în momentul acela vede că noţiunile pe care le predai în primul rând erau necesare, că au folosit la ceva şi înţelege. Dar pentru asta trebuie să citeşti cărţile scrise de cei care au întrodus noţiunile respective, nu cărţile scrise despre, să-l ajuţi pe student să înţeleagă cum a gândit omul acela. Mă rog, cât se poate pentru că până la urmă e foarte greu să te pui în pielea altui om. Dacă reuşeşti lucrul ăsta, l-ai câştigat. Poate nu va face calcule spectaculoase, dar pe acestea le poate face un calculator, cu un program relativ modest. După părerea mea, latura asta creativă şi cognitivă trebuie accentuată şi mai puţin partea care ţine de învăţat pe de rost şi mai ales de învăţat cum se face. Eu când aud chestia asta înnebunesc. Până la urmă, antrenamentul ăsta nu foloseşte nimănui. Nici elevului, nici profesorului, nici societăţii. Dacă e vina sistemului, de ce nu-l schimbăm?Pentru că este foarte simplu să schimbi un sistem în care acţionează 10 oameni, e foarte greu să schimbi un sistem în care acţionează sute de mii. Lucrurile acestea nu se pot face uşor, au o inerţie foarte mare. Eu am învăţat să predau de la profesorii mei. Lucrurile astea se perpetuează în timp. Ajungi la un anumit moment dat să ai stilul tău personal. Dar până ajungi acolo imiţi un profesor care ţi-a plăcut foarte mult. Cum ar trebui proiectat un sistem de învăţământ performant? Eu sunt adeptul unei materii mai puţin dens făcute, dar bine înţelese. Pentru că să pui foarte multe pătrăţele doar ca să le bifezi nu ştiu dacă foloseşte la ceva. Până la urmă, cred că ar trebui să ne întoarcem la întrebarea pentru ce avem un sistem de învăţământ făcut într-un fel sau altul. De ce l-am proiectat? Şi aceasta este o întrebare foarte periculoasă pentru că dacă reuşeşti să găseşti răspunsuri atunci, desigur, îl vei reproiecta. Dar, bine ar fi să găseşti răspunsurile corecte. Pentru că s-ar putea să crezi că ai găsit răspunsuri, să-l reproiectezi şi să iasă mai prost. Pe de altă parte, dacă nu reuşeşti să găseşti răspunsuri o să se întărească în noi credinţa că sistemul e perfect. Ceea ce nu e adevărat. Oamenii care sunt implicaţi în procesul de educaţie ar trebui să-şi pună această întrebare şi să ajungă la o masă critică. Pentru că numai aşa se pot face transformări care să aibă cu adevărat efect şi sens. Eu nu cred deloc în despoţii luminaţi care vin şi fac ei o treabă senzaţională. Cred în schimbări ale societăţii care vin din zona de competenţe ale fiecăruia care sunt în societate. Ce blochează societatea în momentul de faţă?Sunt foarte multe lucruri.Tabloidizarea ei este unul puternic de tot. Al doilea lucru, vine din chestia asta că ai succes în societate dacă ai zece pe linie, dacă după aceea ajungi să intri într-o multinaţională, apoi în vârful ei eşti un mare barosan acolo şi cu asta te-ai scos. Probabil că lucrurile se vor petrece de la sine, nu cred că vor fi rezultatul unei schimbări gândite de cineva. Se vor petrece de la sine în momentul în care o să facem pasul ăsta spre o societate în care creativitatea va deveni din ce în ce mai mult un bun tranzacţionabil. Şi spre asta ne îndreptăm în mod clar. V-am spus, chestia asta cu 3D printerele va produce şocul mare care va face schimbarea aceasta în cel mult 10 ani de acum încolo. De undeva schimbarea trebuie să pornească...Aici, după părerea mea ţine mai mult de părinţi şi de unii profesori care ar avea curajul, că inteligenţa o au, să treacă dincolo de canoanele sistemului. Poate că în felul ăsta se poate schimba şi sistemul, încetul cu încetul. Problema este că un profesor gândeşte în felul următor şi are dreptate: el are un număr de ore în care trebuie să ajungă la o anumită performanţă cu elevii. Şi elevii şi profesorul sunt măsuraţi în funcţie de performanţa asta. Mai are timp să facă şi lucruri pe care ar fi mult mai bine să le facă, dar care nu sunt măsurate? Nu ştiu! Nu ştiu dacă sistemul se va schimba de la vârful piramidei sau de la baza lui. Ideal ar fi să se schimbe de la baza lui. Bine ar fi să se schimbe cu felul în care profesorii înţeleg să predea şi cu felul în care părinţii îşi stimulează copiii să ceară un anumit fel de a li se preda. Măsurile administrative pot genera schimbarea?Nu poţi schimba prin măsuri administrative mentalităţi. Este imposibil. Rezultatele s-ar ameliora dacă am pune mai mult accentul pe de ce, la ce foloseşte decât pe cum se face. De multe ori, înveţi pe de rost fără să pricepi nimic. E chiar stupid, neplăcut şi nefolositor. Şi atunci îi înţeleg şi pe copiii care spun "dar totuşi chiar aşa să învăţ pe de rost lucruri pe care nu le pricep care nu folosesc la nimic? De ce aş face asta?" Pentru că în momentul în care nimeni nu-ţi arată că ele folosesc la ceva, crezi că nu folosesc la nimic.Cum sunt acum studenţii la matematică? Sunt mai buni, mai slabi decât cei dinaintea lor? Aici sunt două aspecte de comentat. Primul este legat de liceu. După părerea mea, şi am spus acest lucru şi la vremea respectivă, răul a fost făcut cu prima reformă a sistemului de învăţământ. Pentru că din dorinţa de a imita am reuşit să transformăm un sistem de învăţământ care funcţiona în felul lui, nu neapărat un sistem bun, dar care funcţiona într-un sistem care este gripat, în care cu orele de matematică, fizică, chimie, biologie, cu numărul de ore se fac tot felul de jonglerii care n-ar trebui să fie făcute pentru că noi trăim într-o lume în care tehnologia a devenit un fel de diferenţiator fundamental între naţiuni. Ori, acea reformă a făcut un lucru foarte ciudat: a scos masiv ore de matematică şi ştiinţe din liceu, le-a înlocuit cu ore de balet şi bune maniere. Copiii n-au învăţat nici balet, nici bune maniere, ca dovadă halul în care scriu în limba română şi în care se exprimă, iar lucru acesta l-am simţit în momentul în care prima generaţie care a prins semnificativ perioada aceea de liceu a venit în facultate. A fost o cădere în treaptă. Vă referiţi la reforma lui Andrei Marga din 2000?Nu mai ştiu exact acum să vă spun. A durat cam 4-5 ani după reforma aceea şi am simţit căderea pe care o bănuiam cu toţii că va urma. Acesta este un aspect. Cu cât şcoala generală şi liceul vor fi mai mult chinuite, supuse unor experimente duse în tot felul de aiureli, cu atât vom avea mai multe generaţii de oameni distruse. Şi nu ştiu dacă ne putem permite luxul ăsta. Al doilea lucru ţine de comanda socială. Şi o să vă dau un exemplu ca să înţelegeţi la ce mă refer. Ocupându-mă de proiectul acesta de fabricaţie aditivă 3D printere am avut marea şansă de a discuta cu nişte oameni extraordinari de la Institutul Petru Poni de chimie macromoleculară din Iaşi. Şi oamenii îmi povesteau despre brevetele pe care le au şi despre discuţiile pe care le-au avut cu oamenii de afaceri români în timp şi îmi povesteau remarca unuia dintre ei care, la plecare, i-a întrebat dacă este de vânzare clădirea institutului pentru că e bună de hotel. Adică avem o problemă cu felul în care este construită societatea românească?Încă este foarte primitivă. Încă marile afaceri ţin de real estate şi asfalt. Uitaţi-vă cum arată în partea cealaltă o societate în oglindă, societatea americană în care marile afaceri ţin de software, ţin de domeniile creative, în general. Până când societatea nu face un drum firesc pe care trebuie să-l urmeze, comanda socială pentru oameni de vârf produşi de sistemul universitar românesc va fi scăzută. Cu toate acestea, în domeniul IT-ului suntem în vârf. Domeniul IT-ului este o excepţie fericită. Dar în alte domenii nu avem excepţii fericite, din păcate. Ori, atâta timp cât nu există comandă socială, ce să facă copiii aceştia? Merg acolo unde există societăţii unde e nevoie de ceea ce ştiu ei să facă. Nu e nimic de condamnat în asta, nu e nimic de plâns în asta, e o problemă pe care trebuie să o privim cu multă luciditate, este o problemă a societăţii româneşti în ansamblu, care încă nu a ajuns la nivelul acela de sofisticare în care meseriile creative să devină un motor puternic al societăţii. Mai e mult până acolo. Dar suntem pe drumul acela. Ceea ce se întâmplă acum în industria de IT care e pe drumul acela, nu e acolo, dar e pe drumul acela. E o dovadă că putem să mergem pe drumul acesta. Eu cred că românii sunt o naţie foarte creativă undeva în zona ştiinţelor inginereşti, mai ales. Dar va dura. Nu trebuie să ne aşteptăm ca lucrurile astea să se întâmple peste noapte. E un fenomen care pentru un profesor, sigur, e trist dintr-un punct de vedere. Din altul, e fericit pentru că nu poţi decât să te bucuri când vezi că un fost student al tău reuşeşte să facă performanţă, indiferent unde. E trist pentru că nu trăieşti într-o lume în care el să aibă condiţiile acelea care ţin de cum este societate, în ansamblu. Ambasadorul Franţei spunea că sistemul de educaţie românesc este performant în ceea ce priveşte olimpicii. Sunteţi de acord cu el?Da şi nu. Pentru că depinde ce înţelegem prin elită. Mie cuvântul acesta, în general, nu-mi place. Dacă vorbim de elevii olimpici vorbim de elevi antrenaţi într-un anumit scop şi pentru a avea o anumită performanţă în direcţia aceea în care sunt antrenaţi. Exact ca la sport. Dar, ce ne facem dacă noi antrenăm alergători de fond şi societatea în care trăim are nevoie de înotători? Aici e o problemă. Eu cred că este mult mai important să-i ajutăm pe copii să înţeleagă ce şi de ce. Noi îi antrenăm foarte tare în cum. Nu ştiu dacă elitele neapărat apar de aici pentru că în zona aceasta a copiilor olimpici… Copiii aceştia sunt foarte muncitori şi foarte inteligenţi şi-şi găsesc, de cele mai multe ori, singuri drumul. Dar asta nu înseamnă că tu le-ai arătat drumul, înseamnă că şi l-au găsit ei. Nu ştiu dacă aceasta este neapărat o măsură a valorii sistemului de învăţământ - faptul că avem olimpici foarte bine antrenaţi.

Ce a AFLAT Nicolae Ceausescu, inainte cu 11 zile sa fie OMORAT! Greseala care l-a costat viata

Pagina 1 din 2



Stirile zilei

Alte articole din categoria: Social

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI
Tema zilei
19:28 RAREȘ BOGDAN contra DACIAN CIOLOȘ. Jocurile de putere din spatele unei nominalizări neașteptate. 18:10 Update PROCURORII din CONSTANȚA au ieșit ÎN STRADĂ. Își SUSPENDĂ ACTIVITATEA: "Vrem justiție independentă!" 15:59 DESANT EUROPEAN la București. Se vor CERE și DA explicații în LEGĂTURĂ cu KOVESI 15:24 Dosarul Tel Drum. Dragnea A LOVIT ÎN PLIN. Adio, emoţii? Decizie de ultimă oră în Justiţie. Breaking news 14:59 PROTEST. 100 de judecători și procurori din CLUJ își suspendă activitatea o săptămână. Magistrații vor face grevă 11:40 Tandemul Lazăr-Kovesi DECIDE ce instituție se ocupă de Tel Drum. Culisele SCANDALULUI dintre DNA și Secția de investigare a magistraților 10:50 Kovesi, AGENT SECRET. Ce scrisoare a primit DRAGNEA: „Nu mai este un SECRET” Breaking news 19:06 Președintele Parlamentului European A FĂCUT ANUNȚUL așteptat. Kovesi nici NU ȘTIE ce o așteaptă 16:25 Cerere HALUCINTANTĂ în CAZUL Kovesi. „Să-i RETRAGEM CETĂȚENIA!” 15:30 Kovesi este devastată. SEMNAL NEGRU de la Bruxelles. N-a fost niciodată în cărţi. Breaking news 13:24 Lazăr A CEDAT NEVOS după aroganţa lui Toader. Este CEL MAI DUR ATAC în direcţia ministrului Justiţiei 11:50 Ultima LOVITURĂ pentru KOVESI! PLÂNGERE PENALĂ de la fosta ȘEFĂ a DIICOT, Alina BICA 10:30 Kovesi ŞI CEL MAI MARE ABUZ din mandatul la DNA. Cine sunt „MÂNJIŢII DE PE LISTA NEAGRĂ”. Breaking news în Justiţie 18:16 BREAKING NEWS. DEZASTRU pentru KOVESI! Îi FUGE PĂMÂNTUL DE SUB PICIOARE... PRIMELE REZULTATE în procesul de selecție pentru Parchetul European 17:24 Kovesi LOVEȘTE DUR la Bruxelles. Instituțiile europene AU FOST ALERTATE 13:49 Kovesi ARE UN PLAN ASCUNS şi elaborat, cu PUNCT FINAL la Cotroceni. Cine s-ar fi gândit? Breaking news 09:16 Tudose A DEVOALAT MAREA MANEVRĂ de pe axa Dragnea-Toader. CE SE SCHIMBĂ LA DNA? Breaking news 22:49 KOVESI, MITRALIATĂ cu SENTINȚE DEFAVORABILE. Mihaela Iorga Moraru, CONCEDIATĂ ILEGAL! 22:34 „În dosar apare şi numele lui Ţiriac” Breaking news în România. MAI MULTE NUME GRELE sunt implicate 11:59 Să fie acesta SFÂRȘITUL pentru KOVESI? Va fi ANCHETATĂ de CEL MAI MARE DUȘMAN. Cândva a DAT-O AFARĂ, acum s-a întors roata