Vânzările de maşini noi în România vor continua să scadă în următorii doi ani, după declinul înregistrat deja în 2008, arată un studiu realizat de compania de consultanţă PricewaterhouseCoopers (PwC) referitor la piaţa auto din Europa Centrală şi de Est.
Anul trecut, piaţa autohtonă auto a înregistrat un declin de 8%, a doua cea mai mare scădere după Ungaria, unde piaţa de profil a căzut cu 9%. În fapt, tendinţa achiziţiei de automobile noi a urmat ritmul dezvoltării României. „Avansul de 26,3% din 2007 a fost atribuit aderării României la UE şi creşterii consumului”, explică raportul. Înmulţirea importurilor de maşini second-hand şi blocajele din sistemul de creditare au dus la stagnarea vânzărilor, apoi de scădere a pieţei. Pentru a combate această tendinţă, guvernul a decis să suspende taxa de poluare pentru automobilele noi Euro 4 cu capacităţi cilindrice de sub 2.000 de centrimetri cubi. „Reprezentanţii industriei auto consideră că efectul crizei financiare asupra pieţei de credit este principalul factor negativ care a influenţat vânzările auto.
Se estimează că piaţa auto românească se va confrunta cu noi scăderi ale vânzărilor în următorii doi ani”, mai arată specialiştii PWC în studiul citat. Concluzia consultanţilor referitor la Europa Centrală şi de Est este că sectorul auto va ieşi din criză cu dealeri mai puţini, dar mai puternici, care vor oferi servicii profesioniste, de o calitate mai bună decât acum.
OFERTE Fiat şi Magna, în cursa finală pentru Opel
Grupul italian Fiat, care a preluat Chrysler, şi compania canadiană Magna sunt singurii doi ofertanţi rămaşi în cursa pentru achiziţia pachetului majoritar de acţiuni la Opel, au stabilit de comun acord reprezentanţi ai General Motors, ai autorităţilor americane şi ai guvernului german.
Înaintea începerii discuţiilor, care au durat 12 ore, Opel avea patru ofertanţi, Fiat, Magna, RHJ International şi grupul chinez Beijing Automotive Industry. După încheierea negocierilor, ministrul german de finanţe, Peer Steinbrück, a afirmat că RHJ a fost exclusă. Grupul chinez are şanse să rămână în cursă dacă va prezenta o ofertă mai detaliată.