Creşterea turismului de business încurajează investiţiile în spaţiile de cazare din Capitală. Proprietarii se schimbă des şi obţin profituri de peste 30%.
Speculatorii de pe piaţa imobiliară bucureşteană profită pe ultima sută de metri de una dintre afacerile încă rentabile: vânzarea şi cumpărarea de hoteluri. Agenţiile de profil au în portofoliu din ce în ce mai multe spaţii de cazare, pentru care proprietarii solicită milioane de euro.
Specialiştii din domeniul turismului spun că această afacere este din ce în ce mai populară, în condiţiile în care există şi cumpărători: fondurile de investiţii străine, care doresc să pună bani în domenii ce se află în plină dezvoltare. În ultimii ani, turismul de business a avut o creştere anuală de aproximativ 10%-15%. Preţuri „după ureche“
Cele mai multe hoteluri scoase la vânzare au patru şi cinci stele şi se află în special în centrul Capitalei. Dimensiunile acestora sunt diferite, de la hoteluri cu câteva sute de camere - gen Phoenicia, cu 348 de camere - la unele de tip butic, gen Carol Parc - de 55 de camere. Majoritatea sunt hoteluri moderne, care au beneficiat de investiţii şi au, potrivit proprietarilor, un grad mediu de ocupare anual de aproximativ 60%-70%.
Cele mai multe au însă o problemă cu locurile de parcare: unul dintre hoteluri, de exemplu, care este situat pe Calea Victoriei, are 82 de camere şi numai 15 locuri de parcare, în timp ce un altul, de două stele, din Piaţa Rosetti, are opt locuri de parcare la 25 de camere. „Locurile de parcare nu sunt o problemă, în condiţiile în care hotelierii mizează pe clienţi străini, care nu vin în ţară cu maşina personală“, explică Monica Postolache, PR în cadrul Eurometropola, una dintre agenţiile vânzătoare.
Potrivit acesteia, preţurile solicitate de clienţi sunt concepute mai mult „după ureche“. „Nu prea se apelează la un evaluator de profesie. De obicei, proprietarii solicită atât cât îşi doresc ei să obţină şi, la negocieri, mai scad 10-15 procente“, explică Monica Postolache. Carol Parc, scos la testat?
Agenţiile imobiliare susţin că nu toate aceste anunţuri se încheie cu tranzacţii, scoaterea pe piaţă fiind doar un sistem de evaluare pentru unii deţinători de spaţii de cazare din Bucureşti.
Unul dintre aceste cazuri ar putea fi cel al Carol Parc Hotel, a cărui vânzare, anunţată în urmă cu aproximativ două luni, a tulburat piaţa imobiliară a Capitalei. Situat pe cel mai înalt punct natural al Bucureştilor - Dealul Filaret - într-o clădire în stil brâncovenesc, cumpărată şi renovată (de firme italiene) cu aproximativ şase milioane de euro, cu un interior luxos, 55 de camere şi planuri de extindere într-o clădire alăturată de pe Aleea Şuter (din zona Parcului Carol), hotelul deschis în noiembrie 2007 este numit de majoritatea ziarelor care au încercat să lămurească problema „proiectul de suflet al familiei Petre“.
După ce proprietarii - Adrian şi Sylvia Petre - au dezminţit zvonul în nenumărate rânduri, agenţia imobiliară Expert Pro confirmă valabilitatea pe piaţă a ofertei de vânzare a hotelului de cinci stele, contra sumei de 16,5 milioane de euro. Mai mult, în săptămânile trecute, Expert Pro a început negocierile cu agenţia imobiliară SBS Invest, care încă mai aşteaptă confirmarea de la proprietarii Carol Parc Hotel sau contractul pe care agenţia Expert Pro spune că l-a semnat cu soţii Petre şi confirmă astfel vânzarea. Profit: 30% din investiţia iniţială
Dincolo de afacerea de prestare de servicii turistice, hotelurile constituie bunuri imobiliare, pentru care cel mai important lucru este amplasamentul. „Procedura este următoarea: o firmă cumpără un hotel, îl aduce la cotaţii foarte bune şi, atunci când consideră că dă randament, îl vinde, pentru a obţine un profit maxim“, explică Mircea Drăghici, project manager în cadrul companiei de consultanţă Fivestar Hospitality.
Profitul final poate fi de peste 30% din investiţia iniţială. Momentul este prielnic, în condiţiile în care din ce în ce mai mulţi străini vin în Capitală pentru afaceri. Fuga de faliment „Sunt însă şi proprietari care decid să vândă pentru a plăti un împrumut sau pentru a scăpa de o afacere care nu s-a dovedit atât de simplă. Cei care au cumpărat un hotel, dar nu au pregătire în domeniu îl vând atunci când observă că profitul nu vine singur, aşa cum se aşteptau ei“, comentează Călin Clinciu, director de dezvoltare la agenţia imobiliară Euroest.
În ciuda câştigurilor încă foarte mari (generate până acum de numărul mic de hoteluri, raportat la nevoile unei capitale europene), veniturile hotelierilor din Capitală sunt în scădere, şi tendinţa va continua odată cu lansarea pe piaţă a unor noi complexuri. Dacă, în 2006, o noapte într-un hotel de patru stele din centru costa, în medie, 90,04 euro, în 2007 aceasta a ajuns la 87,62 euro. 87,62 euro costă, în medie, o noapte într-un hotel de patru stele din centrul Capitalei. În 2006, preţul era de 90,04 euro