Val de renunțări la conturile de Facebook? Nici gând. Sociologul confirmă: e un test

Val de renunțări la conturile de Facebook? Nici gând. Sociologul confirmă: e un test

Persoane publice și vedete internaționale anunță că renunță la Facebook, nemulțumite de noile politici ale celebrei rețele de socializare. Nimeni din show-biz-ul românesc nu s-a gândit încă la renunțare, însă sociologii sunt cu ochii pe cea mai accestă rețea der socializare. În România, persoanele publice fără cont pe Facebook se numără pe degete. De regulă, astfel de personaje au și conturi și pagini, chiar multiple, unele administrate personal, altele de terți. ”E un test interesant și e de urmărit ce se va întâmpla”, spune sociologul Adrian Păscuță.

Cel mai recent anunț de renunțare la contul de Facebook vine de la actorul Mark Hamill, celebrul Luke Skywalker din saga ”Star Wars”. Acesta a comunicat că renunță la prezența pe celebra rețea de socializare pentru că aceasta refuză, mai nou, să controleze publicitatea politică pe platforma sa, relatează AFP. ”Sunt foarte dezamăgit că #MarkZuckerberg pune preţ mai mult pe profitul financiar decât pe adevăr, astfel încât am decis să renunţ la contul meu de Facebook. Sunt conştient că multă lume va spune 'şi ce dacă', însă eu voi dormi mai bine noaptea”, a scris actorul de 68 de ani, Mark Hamill, într-un mesaj, duminică seară, pe Twitter.

Cine are cei mai mulți bani poate dezinforma liniștit pe Facebook

Multe voci, în străinătate, au denunţat, ca și Hamill, decizia Facebook de a nu mai controla publicitatea politică pe platformă, în pofida riscului de dezinformare. Faptul că publicitatea politică are undă verde e menită să aducă venituri serioase rețelei, dar și să constituie o armă redutabilă în mâna partidelor politice care au cei mai mulți bani. În America urmează alegeri în luna noiembrie. Dar și în România, anul acesta, vorbindu-se chiar de anticipate, iar efectul social-media s-a văzut foarte clar cel puțin în timpul ultimelor alegeri europarlamentare.

Ne puteți urmări și pe Google News

În timp ce Twitter a decis să interzică publicitatea politică pe reţeaua de socializare, Facebook a confirmat săptămâna trecută că nu va cenzura, decât ”în mod excepţional”, publicitatea politică, chiar şi mincinoasă, considerând că utilizatorilor le revine dreptul de a face trierea. În acest punct, arată psihologii, discernerea între informații reale și manipulare va fi greu de făcut, dacă nu chiar imposibil.

”E un test interesant și e de urmărit ce se va întâmpla”

Sociologul Adrian Păscuță arată că Facebook e, în fond, un business de mare succes, iar afacerile își măsoară succesul în funcție de profit. ”Sunt convins că și-au făcut calculele, care au arătat că vin bani suficienți de mulți din publicitatea politică comparativ cu pagubele rezultate din închiderea unor conturi. Din punct de vedere capitalist, decizia e justificată”, a declarat, pentru Evz.ro, sociologul.

Pe de altă parte e cumva datoria fiecărui guvern, din fiecare țară, să își stabilească un cadru legal legat de desfășurarea campaniilor electorale. Iar acest cadru ar trebui să acopere și zona de internet / social media, mai arată Păscuță. ”Indiferent care e decizia Facebook din punct de vedere economic, din punct de vedere juridic ar trebui să respecte legile țărilor în care acționează.

Nu știu cât de mari sunt diferențele legislative, dar cu siguranță acestea există, în diferite țări în care această rețea de socializare acționează. În general, capitalul și politica merg mână în mână. Campaniile electorale în economiile de piață costă extrem de mult. Dacă ne uităm numai la americani vedem miliarde cheltuite, pe spectacole, materiale promoționale etc. Iar Facebook e un instrument extrem de eficient. Și da, cei care au bani mulți sunt avantajați. Cumva avantajul acesta exista și înainte.

Îmi vine destul de greu să cred că închiderea conturilor se va putea transforma într-o mișcare de masă, foarte mulți oameni sunt dependenți de Facebook și ar trebui să aibă ce pune în loc. Și nu există prea multe alternative pentru cei aflați pe Facebook. Nu cred că Facebook va pierde foarte mulți clienți, e posibil însă ca, dacă vor fi voci foarte multe și dacă sunt guverne din foarte multe țări car vor interveni, și Facebook să își nuanțeze poziția. E un test interesant și e de urmărit ce se va întâmpla”, a concluzionat sociologul Adrian Păscuță.

Și Papa Francisc a renunțat la pagina de Facebook, în vara anului care tocmai a trecut, fiind de părere că sunt prea multe mesaje negative pe această rețea socială.