Vagoane "cu pedale"

La cererea turiştilor, CFR Călători va introduce experimental, de la anul, facilităţi pentru transportul bicicletelor.

CFR Călători va introduce începând de anul viitor vagoane speciale pentru biciclişti, pe trenurile cu rang inferior de viteză. Pentru început vor fi introduse experimental doar câteva vagoane, pe trenuri de tip personal sau accelerat, cu rute relativ scurte, a declarat directorul CFR Călători, Alexandru Noapteş. Trenurile vor avea câte un singur vagon de biciclişti, amplasat la capătul garniturii. Nu va fi vorba de vagoane special concepute pentru transportul bicicletelor, ci de versiuni modernizate şi adaptate ale unora vechi. Directorul CFR Călători a precizat că transportul bicicletei la bordul trenului nu va fi taxat suplimentar. Bicicleta, bagaj sau moft?

Considerată până recent o ciudăţenie sau cel mult o alternativă ieftină a maşinii, bicicleta a devenit una dintre vedetele vânzărilor din ultimii ani, dovadă şi magazinele de profil care au împânzit Capitala. Benzile pline de defecţiuni şi capcane, intitulate pompos „piste de biciclete“, sunt din ce în ce mai pline, în ciuda nonşalanţei cu care şoferii cu obrazul gros îşi parchează maşinile în mijlocul lor.

Noua specie bucureşteană - bicicliştii - a prins deja gustul escapadelor de weekend sau al vacanţelor cicloturistice prin ţară. Însă mai întâi trebuie să facă faţă unei provocări: infrastructura de transport public. În lipsa unei maşini dotate cu şine speciale pe capotă, bicicliştii au două variante - autocarul sau trenul. În primul caz, plecarea este o loterie, pentru că introducerea bicicletei în compartimentul de bagaje rămâne exclusiv la latitudinea şoferului. Teoretic, bicicleta poate fi considerată bagaj, iar şoferul e obligat să onoreze cererea.

Daniel Micu, directorul general al companiei de transport Atlassib, spune că la bordul autocarelor sunt acceptate bicicletele „în limita spaţiului disponibil, fără o rezervare prealabilă“. Unii şoferi mustăcesc chiar şi când e loc, pentru că „se murdăreşte compartimentul de bagaje“, însă o mică atenţie le calmează obsesia pentru curăţenie.

Micile atenţii sunt practicate şi în cazul controlorilor CFR, care, pentru doi poli, te lasă în pace. Bicicliştii trebuie să ştie însă că pasiunea lor nepoluantă nu e infracţiune şi au dreptul să-şi urce bicicleta în tren tot atât pe cât au dreptul navetiştii cocoşaţi de paporniţe. Drepturile bicicliştilor pe tren

Potrivit actualului Regulament privind transportul pe căile ferate din România, „un călător poate lua gratuit în vagoane o bicicletă pliabilă sau demontabilă, cu condiţia să nu incomodeze pe ceilalţi călători“. În cazul trenurilor de persoane şi accelerate formate din vagoane cu spaţii interioare mari, precum vagoanele etajate, sau automotoare precum Săgeata Albastră, se admit la transport biciclete nedemontabile, pentru care se încasează un tarif pe kilogram, în funcţie de distanţa parcursă de tren. Spre exemplu, pe o rută între 301 şi 400 de kilometri, un biciclist trebuie să plătească 1,4 lei/kilogram. În cazul nerespectării regulamentului, contravenienţii au de plătit o amendă cuprinsă între 250 şi 400 de lei. SOLUŢIE Bicicleta pliabilă, mică, dar scumpă

O alternativă pentru cei care nu vor să-şi bată prea mult capul cu transportul este bicicleta pliabilă, care se pretează, însă, numai la excursiile pe asfalt. Spre exemplu, bicicletele portabile marca Brompton, lansate zilele acestea în România, se pot transporta uşor în mijloace de transport în comun, având greutatea de 9-12 kilograme. Importatorii susţin că, pliate, bicicletele sunt cel mai mic pachet compact existent la ora actuală pe acest segment de piaţă (58 cm x 58 cm x 28 cm). Singurul impediment ar putea fi preţurile destul de piperate, între 600 şi 1.300 de euro.