Sacouri extralargi sau prea strâmte pentru a-i încăpea pe oameni, pantaloni mai degrabă trei-sferturi decât lungi, mâneci nepotrivite ca lungime. Aşa arată o treime din uniformele comandate şi primite de Regia Autonomă de Transport Timişoara pentru angajaţii din trafic.
Vatmanul Nicolae Chiş, 25 de ani, este unul dintre „fericiţii” purtători ai unei uniforme care îi vine ca turnată. În fiecare zi când urcă în tramvai îşi poate aranja mândru nodul al cravată. „Aratăm bine în uniforme”, spune tânărul. El are însă şi colegi nemulţumiţi. Mare parte dintre controlori refuză să îmbrace uniformele noi pentru că sunt incomde. „Pantalonii sunt de poliester, sunt imposibil de purtat pe căldurile astea, iar cămăşile au un material şifonabil”, ne-a declarat, sub anonimat, unul dintre ei.
Adevărata colecţie „haute couture”, dacă ţinem cont de costul hainelor, a fost realizată de o firmă din Năvodari. Deşi la momentul comenzii firma constănţeană şi-a trimis oamenii la Timişoara pentru a lua măsurile fiecărui angajat RATT în parte, mai mult de o sută din vatmanii, şoferii şi controlorii RATT nu îşi pot purta uniformele. „Un număr de 30% dintre uniforme nu se potrivesc cu cerinţele, respectiv cu măsurile. Unii angajaţi au constatat că hainele sunt prea scurte, altele prea lărgi şi nu se potrivesc”, a confirmat Cosmin Bradu, de la Biroul de Presă al RATT.
615 lei, o uniformă completă Anul trecut, RATT a comandat 538 de uniforme complete de iarnă şi de vară cu pantaloni, cămaşă şi sacou pentru bărbaţi, respectiv cu fustă, pantaloni, cămaşă şi sacou pentru femei. Comanda a ajuns la firma de confecţii NGM Company, care a câştigat licitaţia oferind cel mai bun raport calitate – preţ. Per total, echiparea după ultima modă „vătmănească” a costat regia exact 330.486 de lei, adică peste 90.000 de euro.
Mihaela Grigore, directoarea casei de modă, susţine că oferta ei este de cea mai bună calitate. „Lucrăm numai cu materiale de import, naturale, pentru costume cu stofă de lână, iar la cămăşi folosim tercot”, susţine, împotriva evidenţelor, directoarea. Compania nu este la prima licitaţie câştigată în Timişoara. Ea a fabricat haine pentru angajaţii companiei de alimentare cu apă şi termoficare Colterm, personalul unei ambulanţe private şi al unui spital.
Reprezentantul RATT spune că acum se încearcă remedierea situaţiei. Săptămâna aceasta, lotul de uniformele nepotrivite au fost împachetate şi expediate la firma producătoare. „Aşteptăm cât mai repede să trimită la Timişoara un specialist care să ia din nou măsurile colegilor noştri”, a completat Bradu.
VECHIME Costumaţi încă din perioada interbelică „Primele uniforme la RATT au fost introduse în perioada 1997 – 1998, dar după cei doi ani s-a renunţat la ele, pentru că în condiţiile de atunci s-a considerat că implică eforturi financiare prea mari şi în fond inutile”, explică Cosmin Bradu, referent relaţii publice la RATT.
Istoria uniformelor este însă şi mai veche. Încă de la începuturile regiei, în perioada interbelică, toţi vatmanii şi şoferii purtau uniforme, la fel ca şi încasatorii. Acest trend a durat până înainte de revoluţie. „S-a optat pentru uniforme pentru că unii dintre şoferi sau vatmani abordau în anumite momente o ţinută necorespunzătoare”, precizează Bradu.