Un canadian cucereşte Hollywoodul

Scenaristul Paul Haggis, regizor al filmului „Crash-Poveşti din L.A.“, a fost nominalizat la Oscarul pentru Cel mai bun scenariu original timp de trei ani la rând.

Pe lângă cele trei Oscaruri primite pentru filmul „Crash“, pe 5 martie 2006, regizorul şi scenaristul Paul Haggis a stabilit şi o premieră în istoria decernării Premiilor Academiei Americane de Film: a devenit prima persoană care a scris scenariul pentru două câştigătoare consecutive ale distincţiei pentru Cel mai bun film. Este vorba despre „Crash“ şi marele învingător din anul precedent, filmul „Million Dollar Baby“.

Cariera lui Paul Haggis în cinema a început în 2000, după ani îndelungaţi de succes în lumea televiziunii, ca scenarist, regizor şi producător. Atunci a scris scenariul la „Million Dollar Baby“, prima sa încercare în lungmetraj, iar în 2004 Clint Eastwood a turnat filmul fără să intervină în vreun fel asupra textului.

Haggis a scris şi scenariul pentru „Letters from Iwo Jima“ şi „Flags of Our Fathers“, următoarele eforturi regizorale ale lui Eastwood, şi a reuşit astfel să fie nominalizat la Oscarul pentru scenariu original timp de trei ani la rând.

Doar 35 de zile

Hotărârea lui Paul Haggis, canadian de origine, născut pe 10 martie 1953 şi care s-a mutat în Los Angeles la vârsta de 22 de ani, este arătată şi de eforturile numeroase pe care le-a făcut pentru a ajunge să-şi vadă filmul „Crash“ terminat.

Bugetul a fost atât de mic, de doar 6 milioane de dolari, încât Haggis a trebuit să facă economii folosindu-şi propria casă şi propria maşină pentru filmarea unora dintre scene. Deşi a suferit un atac de cord în timpul filmărilor, a refuzat să lase pe altcineva în locul său şi s-a întors să regizeze la două săptămâni după accident.

Cea mai mare dificultate a fost să turneze un film în doar 35 de zile fără a face niciun compromis. Fiind în acelaşi timp şi scenarist, şi regizor, Paul Haggis ştia exact ce voia de la fiecare dintre actorii săi, ceea ce a condus la o viteză mai mare de lucru pe platou.

CE SPUN VEDETELE

Agresiv din punct de vedere sexual

Sergiu Nicolaescu, regizor.

„Crash“ mi se pare un film remarcabil, care vine să confirme încă o dată că Oscarul nu-l ia oricine şi să-mi întărească convingerea că este unul dintre cele mai importante premii. Situaţiile prezentate în film sunt puţin exagerate, pentru ca acesta să-şi atingă scopul. Să ne înţelegem, situaţiile sunt foarte reale, dar sunt îngroşate pentru a putea pune problemele pe ecran, nu este nimic reproşabil. Să nu uităm că americanii foarte rar au curajul acesta. Este un film pe care-l recomand din toată inima.

Berti Barbera, muzician.

Sigur că îmi amintesc filmul foarte bine. De obicei, din curiozitate, încerc să văd toate filmele nominalizate anual la Oscaruri, chiar dacă opţiunea mea nu coincide întotdeauna cu cea a membrilor Academiei. În cazul acesta, filmul era într-adevăr cel mai potrivit pentru a i se acorda distincţia maximă.

Nu ştiam nimic despre regizor sau subiect înainte, dar am apreciat actorii, munca regizorului şi, mai ales, montajul foarte bun, de performanţă. Poate filmul este prea agresiv din punct de vedere sexual după gustul meu, dar asta este cu totul altceva, se întâmplă din cauza reţetelor hollywoodiene, de care, iată, nu poţi să scapi nici chiar în cazul unui film foarte bun.

În orice caz, din film tragi nişte concluzii, nu sunt nişte poveşti gratuite. Nu ştiu dacă şi-a meritat în întregime cele trei Oscaruri, nu sunt specialist sau critic de film, dar sigur este unul dintre filmele care trebuie văzute. Filmul „Crash“ este foarte bun şi chiar l-aş mai vedea o dată, ceea ce mi se întâmplă foarte rar.

Florin Piersic jr., actor.

Este un film foarte bun, o spun cu mâna pe inimă, şi, după părerea mea, este un film care nu trebuie pierdut. Trebuie văzut neapărat, indiferent de ocazie, mai ales că, din câte-mi amintesc, nu a apucat încă să apară pe televiziuni. Îmi pare rău că nu sunt eu prea vorbăreţ, eu joc şi fac la rândul meu filme, nu comentez munca altora, dar totul mi s-a părut impresionant, de la jocul actorilor şi realizarea cinematografică până la problemele foarte importante şi de actualitate pe care le ridică.