Tunsorile feminine, barometru economic

Femeile tind să se tundă scurt în perioadele în care situaţia social-economică este mai dificilă.

Femeile preferă tunsorile scurte în perioadele de criză economică şi îşi lasă părul să crească doar atunci când societatea prosperă în ansamblul ei, se arată într-un studiu comandat de fima japoneză de cosmetice Kao Corp. Lungimea părului poate fi astfel considerată drept un barometru economic, susţin reprezentanţii Kao Corp, citaţi de cotidianul britanic „The Daily Mail“.

Această concluzie le reaminteşte multor economişti de sintagma „indicele tiv“, inventată de George Taylor în urmă cu opt decenii. Economistul american era convins că atunci când economia merge bine, femeile încep să poarte fuste din ce în ce mai scurte, la care renunţă în perioadele de recesiune. Teoria privind legătura de cauzalitate dintre evoluţia economiei şi tunsoarea femeilor poate fi verificată prin compararea stilului vedetelor din anii ’50 cu stilul starurilor feminine din zilele noastre.

Astfel, în timp ce actriţele Elizabeth Taylor şi Vivien Leigh purtau părul lung într-o perioadă de boom economic, celebrităţi ca Gwyneth Paltrow, Victoria Beckham şi Katie Holmes au renunţat până şi la extensii, optând pentru tunsori mai scurte. Tunsoarea „bob“ este din nou la modă, la fel ca în timpul Marii Recesiuni din anii ’30, iar tot mai multe femei merg la coafor pentru a-şi aranja părul precum soţia fotbalistului David Beckham.   „Părul lung a fost foarte popular în anii ‘90. De la începutul anilor ’90, părul femeilor a devenit din ce în ce mai lung, atât de lung încât şi extensiile au devenit perfect acceptabile, iar acum trebuie să ne tundem“, spune Caroline Cox, autoarea unei cărţi despre istoria coafurilor în Marea Britanie. În prezent, modelul britanic Agyness Deyn - în vârstă de 25 de ani - face furori cu noua sa tunsoare scurtă, admirată şi premiată de revistele de specialitate. Coafura dispăruse din lumea modei după ce nivelul şomajului a scăzut sub zece la sută. Plăceri vizuale în locul celor materiale Susanna Sallstrom-Matthews, economist la Universitatea din Cambridge, are o explicaţie plauzibilă pentru preponderenţa tunsorilor scurte în anii de criză economică. „Oamenii se bucură de mai puţine plăceri materiale în perioadele de recesiune, aşa că îşi doresc mai multe plăceri vizuale“, explică autoarea studiului „Consumul de frumuseţe“.   „În perioadele de prosperitate economică, oamenii sunt ocupaţi şi nu mai au timp să consume sau să producă frumuseţe. În anii ’50, Marea Britanie era foarte prosperă, dar teribil de plictisitoare din punct de vedere estetic“, ţine să reamintească Sallstrom- Matthews.