Criza externă ameninţă combinatele de oţel, industria textilă şi lanţurile de magazine.
Voestalpine a anunţat oficial, ieri, că amână investiţia din zona Mării Negre din cauza crizei financiare. Astfel, construcţia oţelăriei austriece a fost amânată pentru anul viitor, „ca urmare a situaţiei critice a pieţelor financiare şi, implicit, a incertitudinii cu privire la evoluţia viitoare a economiei mondiale“, precizează reprezentanţii companiei într-un comunicat.
Investiţia, care presupune ridicarea de la zero a unităţii, este estimată la peste 5,4 miliarde de euro, fiind cea mai mare investiţie străină în România. Ţara noastră concurează cu Ucraina, Bulgaria şi Turcia în atragerea investiţiei.
Austriecii mai au un motiv în plus să nu se grăbească. Ei nu pot stabili locul unde va fi construită uzina până nu vor apărea noile reglementări privind protecţ ia mediului. Decizia companiei este un semnal în plus pentru autorităţile române că turbulenţele din afară nu au rămas fără replică la noi. „Efectele crizei încep să se simtă inclusiv în România, decizia privind investiţia Voestalpine se amână pentru 2009“, a spus premierul Călin Popescu-Tăriceanu.
El a mai spus, ieri, că acesta este primul element care va apărea în mod pregnant în legătură cu o serie de proiecte investiţionale mari. Producţie mai mică la Mittal Criza loveşte însă şi în afacerile mari venite în România. Arcelor Mittal a anunţat că îşi va reduce producţia la uzinele din Europa în medie cu 15%. Primul vizat dintre cele patru unităţi deţinute de magnatul indian Lakshmi Mittal în România este combinatul din Galaţi. Însă nici celelalte trei unităţi de la Hunedoara, Iaşi şi Roman nu sunt în afara pericolului. „Deocamdată nu se pune problema nici de disponibilizări şi nici de şomaj tehnic, cel puţin nu la combinatul de la Hunedoara“, ne-a declarat Petre Vaidoş, liderul Sindicatului „Siderurgistul“ de la combinatul din Hunedoara. Conducerea companiei va stabili în zilele următoare care sunt unităţile unde vor scădea producţia şi nivelul reducerii. Scad afacerile în textile
Urmările crizei sub forma scumpirii creditării şi reducerii consumului vor lovi dur şi IMM-urile româneşti, în special pe cele din domeniul textilelor. „Semestrul doi va fi mai prost decât primul, când afacerile companiilor din textile au scăzut cu 7%. Pentru al doilea semestru estimăm o scădere de 10%, ajungând la afaceri cu 17% mai mici în acest an faţă de 2007“, ne-a declarat Maria Grapini, preşedintele patronatului FEPAIUS. Dacă dobânzile mari la credite se vor menţine, ea se aşteaptă la disponibilizări în acest sector.
Cu toate că scăderea consumului populaţiei va muşca şi din afacerile marilor lanţuri de magazine, retailerii rămân totuşi optimişti. Cornel Oprişan, retail manager la IKEA România, întrevede vânzări în creştere. Aceasta cu toate că se aşteaptă ca, în aceste condiţii mai dificile, „consumatorii să fie şi mai atenţi la cheltuieli, să-şi prioritizeze cumpărăturile şi să devină şi mai exigenţi în privinţa raportului calitate-preţ“. (A contribuit Ciprian Iancu)