Ministrul Justiției, Tudorel Toader, a anunțat, ieri, că a decis ce va face cu atât de controversatul proiect de lege privind abuzul în serviciu. Astfel, într-o conferință de presă, magistratul a declarat că va trimite la Parlament proiectul privind modificarea Codului de Procedură Penală fără prag financiar la abuzul în serviciu. Acesta demers a stârnit, însă, controverse în lumea juriștilor
Vă rog să acceptați ideea că știu bine rațiunile CCR referitoare la abuzul în serviciu, pentru că eram încă judecător. Obiectivul pe care eu mi l-am luat este de a transpune în Coduri deciziile Curții Constituționale. Eu voi pune în dezbatere publică proiectul fără prag. Dânsul, fostul ministru Florin Iordache, are perspectiva de a privi în viitor. Eu am șansa de a privi în trecutul dumnealui (...) Și Ministerul, și Parlamentul, avem competențe complementare. Nu ne excludem unii pe alții. Eu voi da drumul la proiect fără prag la abuz. Proiectul îl voi trimite în procedură parlamentară, deci nu va fi o Ordonanță de Urgență. Când va ajunge acolo unde se va întâlni cu domnul ministru Iordache, dumnealui având și experiența de leguitor mai vechi sau mai recent, atunci dumnealui poate interveni, pentru că noi suntem inițiatori, iar dumnealor decidenți”, a declarat Tudorel Toader, într-o conferință de presă.
FOTO; Lucian Popescu, fost vicepreședinte al Curții de Apel București
Pe de alltă parte, decizia CCR care reglementa abuzul în serviciu a fost clară și precisă, în sensul unei stabiliri a pragului pentru care această infracțiune poate face obiectul legii penale. La decizia CCR din iulie 2016, care stabilea că în forma din noile Coduri, abuzul în serviciu este contrar Constituției, iar printre magistrații care au votat atunci în unanimitate era și actualul ministru Tudorel Toader.
Controverse în lumea juriștilor
Decizia de a trimit în Parlament legea privind abuzul în serviciu fără a se stabili un prag clar a încins lumea juriștilor. Astfel, EVZ s-a interesat care sunt opiniile în privința acestui demers. Fostul magistrat, judecătorul Lucian Popescu, fost vicepreședinte al Curții de Apel București, a susținut că este necesar un prag clar care să stabilească când abuzul în serviciu este infracțiune și când este o abatere disciplinară. „Motivarea CCR lasă loc de balansări în reglementarea abuzului în serviciu așa cum este el explicat în articolul 297 din Cod. Pe de altă parte, se înțelege din articolul 197, care reglementează funcționarul public, că orice persoană ar putea fi acuzată de abuz în sericiu pentru că orice persoană este funcționar, așa cum este acum definită acestă categorie. Acesta ar fi prima contradicție. Este necesară o clarificare expresă a legii, astfel încât să fie definit funcționarul public”, a spus fostul judecător.
O lege trebuie să fie clară, previzibilă
„O lege trebuie să fie clară, previzibilă și accesibilă, predictibilă nu să lase loc de interpretări. În acest moment artiolele 175, 297 și 308 se bat cap în cap, sunt contradictorii. Mai mult, infracțiunea de abuz este o infracțiune de rezultat. Astfel încât, trebuie să stabilim un prag. Adică să fie clar că prejudicial adus , să spunem că este de 50 de bani, nu este infracțiune, e doar o abatere. De aceea este necesar stabilirea unui prag valoric al infracțiunii. De asemenea, trebuie stabilită intensitatea vătămării. O distincție în lege, clară. De exemplu, pentru aceeași faptă procurorii pot constata că la Constanța este abatere iar în Oradea, e infracțiune. Așa cum este acum e o aberație, o aiureală. Dacă lăsăm la latitudinea procurorilor se pot strecura multe greșeni de interpretare. În mod defectuos se înțelege acum încălcarea legii, ceea ce nu este permis întrucât procurorul poate deveni legiuitor în aceste condiții. Astfel, acum sunt anumite hotărâri care încalcă articolul 7 din CEDO. Iar, Comisia de la Veneția a statuat că trebuie să reglementăm clar acesastă infracțiune prin explicitarea calității persoane dar și a prejudiciului. Să lași totuși la mâna Parlamentului fără să faci clarificări poate fi imprevizibil”, a spus fostul magistrate Lucian Popescu pentru EVZ.
Ministrul Justiție vrea audit extern pentru procurori
Tudorel Toader a vorbit despre raportul pe care l-a întocmit în ceea ce privește evaluarea șefei DNA și a procurorului general. Acesta a menționat că nu se teme de o remaniere și că va explica raportul însă doar în cazul în care va fi invitat la o ședință a coaliției de guvernare. Ministrul Justiției a precizat că nu a fost convocat pentru a explica raportul în care a precizat că decizia DNA de a ancheta OUG 13 este neconstituțională, dar că nu consideră oportună revocarea Laurei Codruța Kovesi și a procurorului general Augustin Lazăr. Acesta a anunțat că va face o evaluare a procurrilor printr-un audit extern. Întrebată de jurnaliști despre acest aspect, șefa DNA nu a vrut să comenteze subiectul. „NU comentez opiniile oamenilor politici”, a spus Kovesi. Ultimul audit făcut de un ministru a fost cel din 2005 efectuat de Monica Macovei cu Freedom House. Atunci toți șefii PNA, actual DNA, au plecat sau au cerut pensionarea fiind acuzați de slabe rezultate.
Averile infractorilor, în pericol
Ministrul Justiţiei, Tudorel Toader, a anunţat, ieri, într-o conferinţă de presă, că ministerul a elaborat proiectul de lege prin care va fi posibilă confiscarea extinsă a averilor. „Am elaborat proiectul de lege prinvind transpunerea directivei pentru confiscarea extinsă. Termenul a expirat, suntem în procedura de infringement, riscăm sancțiuni. Urmează alte proiecte de lege pentru transpunerea tuturor directivelor pe care suntem obligați să le transpunem. De exemplu, am elaborat un memorandum pentru a găsi mijlocul procedural pentru punerea de acord a unei directive din 2012 referitoare la stabilirea unei norme minime privind protecția victimelor criminalității. A expirat de multă vreme termenul”, a declarat Toader.