Tramvaiul tras de cai, obiectiv turistic

Primul tramvai tras de cai care a circulat în România şi unul dintre primele care au mers în Europa este expus, de marţi, în centrul Timişoarei, pe o linei moartă.

Fără cai, ce-i drept, acesta a devenit, la iniţiativa edililor, un punct turistic important. Primul pas spre transportul în comun urban a fost făcut în 1869, când la Timişoara a fost introdus tramvaiul tras de cai pentu prima dată în ţara noastră, conform trendului european. Tramvaiul rula la acea vreme pe traseul Cetate (Piaţa Sfântu-Gheorghe) - cartierul Fabric. Bici în loc de acceleraţie Colorat în galben şi maro - culorile originale, tramvaiul „dezafectat“ a devenit rapid o atracţie turistică. Timişorenii s-au înghesuit ieri să-l fotografieze cu telefoanele mobile şi chiar să urce în vechiul mijloc de transport pentru a-şi imagina cam ce simţeau străbunicii lor când se deplasau prin oraş. Tramvaiul istorc a circulat prin Timişoara în eprioada 1869-1899.

E făcut din lemn şi tablă, cu ferestre de sticlă, fabricate la Viena, şi o capacitate de 15 locuri pe scaune. Vatmanul de la 1800 era un birjar veritabil: el avea de strunit doi bidivii vânjoşi, care puneau în mişcare atelajul, pe şine. Ca să oprească vagonul, apela la o frână cu pârghii, iar ca să-i dea viteză, biciuia caii. Prima linie de tramvai cu cai din Europa a fost construită în anul 1854 în Franţa, la Paris. În Anglia, tramvaiul cu cai a fost introdus în 1860, în oraşul Birkenhead, iar în 1861 în Londra.