Miniştrii responsabili de modul dezastruos în care a fost gestionată acţiunea de salvare a supravieţuitorilor accidentului aviatic din Apuseni stau în continuare în funcţii. Executivul a găsit câţiva ţapi ispăşitori.
Premierul Victor Ponta a decis, ieri, înlocuirea din funcţie a secretarului de stat în MAI, Cătălin Chiper, şi a solicitat ministrului Transporturilor schimbarea directorului general al ROMATSA, Aleodor Frâncu, şi a directorului de operaţiuni, Bogdan Donciu. Ieri dimineaţă şi-a dat demisia şi şeful IGSU, colonelul Ion Burlui. Toate aceste decizii sunt urmarea accidentului aviatic produs luni după-amiază, în urma căruia au murit două persoane, care au supravieţuit impactului aparatului cu solul, dar au decedat din cauza frigului. Totodată, premierul va cere în CSAT un raport privind activitatea STS, ţinta fiind şeful serviciului, Marcel Opriş deşi raportul prezentat ieri în Guvern nu indică nicio culpă a STS. Aceştia sunt vinovaţii găsiţi de Executiv. Ministrul de Interne, Radu Stroe, a scăpat, în ciuda declaraţiilor neinspirate şi a faptului că nu s-a implicat în coordonarea operaţiunilor de salvare. Veniţi ieri dimineaţă la Guvern, liderii PNL erau decişi să nu accepte demiterea acestuia, susţinând că dacă Stroe va fi schimbat, atunci să fie înlocuit şi ministrul Apărării, Mircea Duşa (PSD), care a făcut şi el declaraţii controversate anul trecut într-un alt caz. Ulterior, preşedintele PNL, Crin Antonescu, a declarat că nu i-a retras sprijinul lui Stroe pentru că premierul nu i-a cerut-o. "Am discutat cu primul ministru şi cu vicepremierul, autorul raportului, am luat act de evaluarea lor şi de măsurile propuse şi le-am susţinut. În niciun fel dl prim-ministru nu a sugerat schimbarea domnului ministru, iar eu să mă fi opus", a spus acesta.
Şeful de la ROMATSA, principalul vinovat
Directorul general al ROMATSA, Aleodor Frâncu, şi directorul de operaţiuni al companiei, Bogdan Donciu, au solicitat eliberarea din
"Chiper n-a gestionat situaţia de urgenţă"
Cătălin Chiper a fost secretar de stat
Demisie după patru zile de mandat
După numai patru zile în care s-a bucurat de deplinătatea funcţiei de şef al Inspectoratului Gen
Unde este specialistul nr. 1 în medicina de urgenţă?
Tăcerea lui Raed
- Raed Arafat, despre accidentul aviatic din Apuseni: ”S-a făcut tot posibilul. Au încercat totul”
Duşa: ajutorul nepreţuit care n-a mai putut fi dat
Mircea Duşa, ministrul Apărării Naţionale, pentru că a cedat rapid în faţa ceţii. Două elicoptere şi o aeronavă C 27 Spartan echipată Medevac, care fuseseră pregătite să decoleze pentru ajutorarea
Stroe, păstrat pentru că vin alegerile
"Îmi pare rău că s-a întâmplat în timpul mandat
Filmul operaţiunii din Munții Apuseni 16.01. Copilotul Răzvan Petrescu l-a sunat pe tatăl lui şi i-a spus că au aterizat forţat, între Peştera Scărişoara şi localitatea Beliş, că toţi sunt în viaţă şi că el are picioarele rupte; 16.05. Secretarul de stat Raed Arafat l-a informat despre accident, prin SMS, pe inspectorul general al IGSU, Ion Burlui, ca urmare a convorbirilor telefonice purtate între dr. Zamfir, dr. Irinel Popescu şi dr. Zota (Agenţia Naţională de Transplant); 16.06. Dr. Radu Zamfir a fost contactat telefonic de către inspectorul general al IGSU pentru informare preliminară privind starea victimelor şi locul accidentului. Doctorul Zamfir a furnizat reperele vizualizate pe ecranul radar al aeronavei; 16.16. Serviciul de Urgenţă a primit un apel, prin Centrul 112 Cluj/Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS), de la dr. Radu Zamfir; Acesta ar fi trebuit să reprezinte momentul declanşării procedurii – susţin autorităţile; 16.20. Serviciul de Telecomunicaţii Speciale a alertat şi a pus la dispoziţie informaţia de localizare către serviciile de intervenţie: ISU Cluj, IJP Cluj, IJJ Cluj, Serviciul judeţean de ambulanţă Cluj; Doctorul Radu Zamfir a revenit de mai multe ori cu apeluri către 112, la orele 16:22:33, 17:30:03, 19:12:39 şi 19:31:51; - STS a încercat determinarea mai precisă a locului incidentului, dar nu s-a reuşit; 16.29. MApN a luat legătura cu ROMATSA şi a transmis disponibilitatea ministerului de a participa la acţiunile de căutare/salvare; Şeful de tură ROMATSA a informat că acestea sunt coordonate de la ISU Alba; 17.00. Prefectul judeţului Alba a solicitat sprijin unui club de off-road; 21.13. Lucrătorul silvic Trif Gheorghe a ajuns la locul incidentului; 21.15. Echipele au fost direcţionate spre Vf. Petreasa, unde a fost indicat locul de prăbuşire a aeronavei; 22.05. Începe transportul victimelor către drumul forestier, fiind preluate apoi de ambulanţe şi alte mijloace; 23.35. Se efectuează manevre de resuscitare ale persoanei de sex feminin (Aurelia Ion) în ambulanţă, persoana fiind ulterior declarată decedată; 00.18. Demararea operaţiunilor de înştiinţare a familiilor victimelor decedate.
"Eram la 10 minute de avion, dar cineva a spus că aU greşit coordonatele"
Sorin Popa, salvamontist din Alba, a povestit că puţin după ora 19.00 a ajuns la vreo 10 minute de locul unde a fost, în final, descoperit avionul prăbuşit. "Nouă ni s-a spus să ne retragem când eram la 10 minute de ei. Cineva avea coordonatele exacte! Am văzut şi eu acum la televizor, dar nouă ni s-a spus că nu le au. În acest timp mai multe persoane aveau informaţii de care noi aveam nevoie, dar au hotărât să nu ni le furnizeze, şi mă refer aici la Poliţie, care a trimis pădurarii în direcţia bună, dar nouă nu ni s-a comunicat."
Am ajuns la aproximativ ora 19, sau foarte putin peste aceasta ora! Primul lucru pe care am incercat sa il fac, ii sa aflu coordonate. Eram mai mult ca sigur ca intr-un astfel de incidend aviatic, trebuie sa se stie cel putin coordonate. Cu toate ca pe drum le spuneam colegilor mei “ca sigur pana ajungem noi de la asa distanta, din Aiud, toata lumea este salvata etc".
Nu s-a respectat legea
În Hotărârea de Guvern 741/2008, legea care stabileşte modul cum se intervine în cazul unui accident de aviaţie civilă, se precizează că trebuie să se convoace, la nivelul Guvernului, Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă şi un comitet ministerial la Transporturi. De operaţiunile de căutare trebuie să se ocupe Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă care trebuia să fie coordonat de Prefectură. Acest comitet este autoritatea care deţine responsabilităţile de intervenţie.
Avionul SMURD a zburat la parada de 1 Decembrie
Nici Fundaţia SMURD, nici responsabilul secretar de stat Raed Arafat nu au răspuns ieri întrebărilor pe care le-am adresat cu privire la avionul superperformant în valoare de un milion de euro, ce ar fi putut fi folosit de echipa medicală devenită victimă a accidentului aviatic din Munţii Apuseni. Avionul este "parcat" într-unul din hangarele Aerostar Bacău "până când se va găsi piesa stricată" despre care vorbea Raed Arafat. A chiziţionat de Fundaţia pentru S.M.U.R.D., prin campania de redirecţionare a 2% din impozitul pe venit, avionul a fost folosit din iulie 2013 în peste 40 de misiuni umanitare de salvare şi transfer interspitalicesc. La 1 decembrie anul trecut, avionul era în perfectă stare, fiind folosit în zborul pe deasupra Arcului de Triumf din timpul paradei de Ziua Naţională a României. (Violeta Fotache)
- PESTE 30.000 DE ROMANI AU SPUS: RESPECT! VAL de INDIGNARE faţă de moartea AUREI ION: "Au ucis-o nişte incompetenţi care peste câţiva ani ar fi avut nevoie de ea, ca medic!"
- ACCIDENTUL AVIATIC din Apuseni. O posibilă EXPLICAȚIE pentru întârzierea operațiunilor de salvare
- FILMUL ACCIDENTULUI AVIATIC din Munții Apuseni: Pilotul Adrian Iovan și o femeie au murit. STAREA RĂNIȚILOR și ANCHETA | IMAGINI de la locul tragediei
- ACCIDENTUL AVIATIC din Apuseni. Softurile pentru localizarea apelurilor 112 de la STS de la Romatsa sunt furnizate de Teamnet, firmă ce a făcut parte din grupul Asesoft
- Avionul în care a murit Adrian Iovan avea 37 de ani
- ULTIMUL INTERVIU. Adrian Iovan: O viaţă ca-n filme. Aventurile unui PILOT MONDEN care A UCIS UN BORFAȘ și a MURIT pentru a SALVA mai multe VIEȚI| VIDEO
- SALVAREA ERA ÎN HANGAR. Doctorii încă folosesc "conserve zburătoare" pentru transportul organelor, în timp ce aeronava de 1 mil euro le este interzisă
- CAUZA ACCIDENTULUI aviatic din Apuseni. AVIONUL avea GHEAȚĂ pe ARIPI. Ce voia să FACĂ IOVAN pentru A DEZGHEȚA avionul și CE A PROVOCAT PRĂBUȘIREA
- ACCIDENTUL AVIATIC DIN APUSENI. Cine sunt medicii care au fost la un pas de moarte