TRAGEDIA DIN APUSENI. "Fata era moartă, dar doctorul, în stare de şoc, se chinuia s-o readucă la viaţă!"

În locul unde s-a prăbuşit avionul nu se poate ajunge decât cu pasul. Sătenii i-au găsit în 90 de minute pe supravieţuitori, specialiştii în 600 de minute. Moţii au dat de un infern pe vârful Petreasa.

Primii care au ajuns la locul unde s-a prăbuşit, luni la ora 16.16, avionul pilotat de Adrian Iovan au fost trei moţi din satul Trifeşti, comuna Horea din judeţul Alba. Gheorghe Giurgiu (zis a Dinului), Argentin Todea (zis a Butucii) şi Gheorghe Trif (zis Gyusi) sunt cei trei localnici care la ora 21.00, i-au găsit pe cei cinci supravieţuitori plângând, ţipând de durere şi tremurând de frig şi de frică. "Adrian Iovan şi studenta Aurica Ion erau deja morţi când am ajuns noi pe vârful Petreasa", ne-a spus Argentin Todea (43 de ani).

  • TRAGEDIA DIN APUSENI. Galeria eroilor care şi-au riscat viaţa pe gratis

Salvatorii din Suzuki Todea se afla acasă, luni seara la ora 19.20, şi se uita la ştirile. "Vedeam la televizor despre accident şi, chiar în acele moment, m-a sunat pădurarul Gheorghe Lazăr, să mă întrebe cum se ajunge în vârful Petreasa că echipele de salvare s-au rătăcit. I-am spus că mă duc şi eu să-i caut alături de alţi doi vecini", ne relatează Todea. Bărbatul şi-a luat haine groase pe el, care vor salva ulterior vieţi, şi a plecat s-o facă pe salvatorul voluntar. Gheorghe Giurgiu (33 de ani) este al doilea ţăran din Trifeşti care a plecat după epava avionului. "Eram toţi trei cu un Suzuki 4x4 fără GPS sau alte aparate destinate localizării. După 5 kilometri, maşina s-a împotmolit. Am luat-o, apoi, pe jos", povesteşte el. "Era o ceaţă groasă de nu vedeai la doi metri în faţa lanternei. După vreo patru kilometri de mers, i-am auzit cum ţipau şi ei disperaţi după ajutor", spune Giurgiu. Era ora 21.00 (la 90 de minute după ce plecaseră de acasă) când cei trei au ajuns la locul accidentului. CLICK AICI PENTRU POZE DE LA LOCUL ACCIDENTULUI AVIATIC "Iadul de ţipete , plânsete şi morţi" Primul supravieţuitor văzut de moţi a fost medicul Radu Zamfir, care încerca s-o resusciteze pe studenta Aurica Ion. "Fata era moartă, dar doctorul, în stare de şoc, se chinuia să o readucă la viaţă", ne descrie Todea. Iovan era deja mort. Toţi cei cinci supravieţuitori plângeau şi strigau după ajutor. Situaţia cea mai disperată era a copilotului Răzvan Petrescu, cel care avea ambele picioare rupte. "Urla de durere, chiar ne gândeam că o să leşine sau altceva mai rău. Încercam să-l îmbărbătăm", adaugă Todea. Acesta şi cu Gheorghe Trif au făcut o targă din două crengi şi au coborât din vârf peste un kilometru cu Răzvan Petrescu şi cu fata decedată, învelită într-o pătură legată ca un sac. "Echipajele de salvare nu puteau urca, din cauza zăpezii, cu automobilele, până la locul prăbuşirii", explică Giurgiu. Acesta a rămas la locul catastrofei cu ceilalţi cinci bărbaţi, dintre care unul era mort. Cum toţi supravieţuitorii tremurau, fiind la un pas de şoc hipotermic, salvatorii s-au dezbrăcat de o parte din haine şi au învelit victimele. Giurgiu a făcut şi un foc din vreascurile din jur. Devotamentul moţilor a salvat probabil viaţa celor cinci supravieţuitori.

  • Primele rezultate ale autopsiei. Pilotul Adrian Iovan şi studenta de la Medicină au murit de FRIG. Declaraţii ŞOCANTE ale doctorului Zamfir

Coordonate greşite "După ce i-am găsit a mai trecut o oră jumătate până au ajuns şi salvatorii", este exact Gheorghe Giurgiu. La aproape 600 de minute de la ora prăbuşirii, ajungeau şi paramedicii. Marius Pop de la Clubul Off Road Transilvania explică, în parte, cauzele întârzierii salvatorilor. El a plecat, după ora 19.00, din Cluj-Napoca alături de echipajele ISU să-i caute pe supravieţuitori. "Cei de la ISU primeau, de la Serviciul 112, prin SMS coordonatele locului prăbuşirii, dar acestea erau greşite. Ne-au spus să mergem spre Crucea Iancului la vreo 40 de km de locul catastrofei", spune Marius Pop.

  • ACCIDENTUL AVIATIC din Apuseni. Tatăl studentei care a murit: "Sunt sfâşiat de durere"

Au murit de frig! Aura s-a stins cu lacrimile îngheţate pe faţă În urma autopsilor efectuate, ieri, legiştii din Alba au stabilit că atât Adrian Iovan cât şi Aurelia Ion puteau fi salvaţi, dacă erau descoperiţi mai repede. Pilotul a suferit o fractură de femur, luxaţie dublă de genunchi şi multiple fracturi costale. A murit în urma unui şoc traumatic combinat cu şoc hipotermic. "Dar dacă se intervenea în maxim 60 de minute putea fi salvat", a declarat un oficial al SML Alba. Studenta a suferit o fractură de coloană cervicală, dar fără secţionarea măduvei şi a murit din cauza frigului, a spus aceeaşi sursă. Ea a fost găsită în stop cardio respirator, cu lacrimile îngheţate pe faţă. Trupul Aureliei Ion a fost preluat, ieri, de reprezentanţi ai Armatei. "Cei de la MApN au venit şi au luat certificatul de deces, căci pe raza comunei noastre a murit. Din partea lui (Iovan n.r.) nu a venit nimeni până acum", ne-a spus, aseară, primarul din Horea, Ioan Matiş. Directorul SML Alba, Gheorghe Vieru, a precizat că o rudă a pilotului s-a interesat de procedura legală, însă nu a anunţat când va veni. Iovan şi-a pregătit mormântul acum o lună! Parcă presimţindu-şi moartea, la sfârşitul anului trecut, după ce şi-a îngropat tatăl, Adrian Iovan le-a cerut muncitorilor din Cimitirul Bellu Catolic să-i pregătească, şi lui, mormântul! Deşi a murit alaltăieri, pilotul are, deja, o fotografie în uniformă de căpitan de aviaţie pe o pală de elice, specifică mormintelor de aviatori!

  • IPOTEZĂ-ȘOC în cazul ACCIDENTULUI aviatic din Apuseni. Adrian Iovan ar fi cerut AMÂNAREA zborului

Dr. Radu Zamfir: "Iovan mi-a spus: «Scoate-mă dintre fiare!»" Mihnea-Petru Pârvu Cu un cucui urât pe tâmpla stângă, cu ochii injectaţi şi şchiopătând uşor, chirurgul Radu Zamfir (foto), cel care i-a scos din avion pe cei patru pasageri scăpaţi cu viaţă şi a încercat să o resusciteze pe studenta decedată vorbea greu, cu pauze mari înainte de a răspunde la întrebări. "Totul a fost bine, până a venit ceaţa. Avionul a givrat, a pierdut înălţime şi am văzut copacii. Apoi, ne-am recules la faţa locului", a rememorat, în şoaptă, doctorul Zamfir. "A durat ceva până să fim găsiţi, timp în care am încercat să-i ajut pe toţi. Domnul Iovan era prins printre fiarele avionului. «Scoate-mă dintre fiare», mi-a spus. A mai fost conştient 15-20 de minute. Datorită lui suntem în viaţă!", se emoţionează medicul. Radu Zamfir a mai povestit că a realizat că se vor prăbuşi abia când a văzut copacii. "Am făcut tot ce puteam să fac!" Despre studenta prezentă la bordul aeronavei, chirurgul a declarat că, după prăbuşire, nu părea conştientă. "E greu de spus dacă scăpau cei doi, Iovan şi studenta, dacă veneau salvatorii mai repede. N-am nimic să le reproşez. Eu am făcut tot ce puteam să fac. I-am acoperit cu pături.... Pe mine m-a găsit un pădurar şi m-a ajutat să merg. Am crezut că o să leşin...". Ce l-a ajutat să suporte frigul mai bine decât colegii săi? "Am purtat un costum de motociclist cu protecţie. Ironia sorţii!". În ceea ce priveşte transmiterea coordonatelor accidentului, doctorul a fost confuz: "Le-am transmis celor care mi le-au solicitat!". Profesorul Irinel Popescu, prezent şi el la conferinţa de presă, a precizat că dr. Radu Zamfir va rămâne internat, pentru investigaţii, la Institutul Fundeni. Omul care nu spune, niciodată, nu! Emoţia i-a copleşit şi pe colegii şi colaboratorii doctorului Zamfir. Spun despre el că este un chirurg devotat cu o energie ieşită din comun. "E dispus oricând să facă parte din echipajele care salvează vieţi umane, pe lângă meseria sa de medic curant, de chirurg de zi cu zi... Omul acesta trăieşte cu multă adrenalină. E un împătimit al motocicletei. M-am urcat o dată cu el pe motor şi mi-a ajuns!", e veselă doctoriţa Carmen Orban, managerul Institutului Fundeni. La fel vorbeşte despre el şi doctorul Leonard Daniel, medic primar chirurg, care se recomandă o "clonă" a eroului din Apuseni: "Îl ştiu de zece ani. Am început să prelevăm organe împreună, învăţaţi de profesorul Irinel Popescu. Mi-e greu să mă pun în pielea lui... Nu ştiu cum aş fi reacţionat!". Dar cel mai bine l-a etichetat pe dr. Zamfir, asistenta Arina Alloub: "Omul acesta nu spune, niciodată, nu! Este genul de om în stare să răstoarne munţii ca să rezolve problema!".

  • ACCIDENTUL din Apuseni. MĂRTURIA medicului Radu Zamfir: "Datorită lui Iovan trăim. Am încercat să-l descarcerez, dar nu am reușit" | VIDEO

Localizarea bezmetică a ucis doi oameni George Lăcătuș Reprezentanţii Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS) susţin că au localizat victimele accidentului. Salvamontiştii spun că au primit coordonate eronate. Nici STS, nici Poliţia Române nu se consideră vinovate de faptul că victimele accidentului aviatic de luni au fost găsite abia după şase ore de la prăbuşirea avionului. "Serviciul 112 a fost apelat la ora 16.16. În momentul apelului, victimele au fost localizate instant, după celula de telefon. Mai departe a fost treaba Poliţiei, Jandarmeriei şi a Pompierilor", se disculpă STS. Potrivit unei surse EVZ, STS a cerut operatorului Orange, abia la ora 20.45, să-i localizeze un telefon care aparţinea unei victime. Întrebaţi despre acest demers, reprezentanţii STS nici nu au confirmat, nici nu au infirmat informaţia EVZ. De cealaltă parte, poliţiştii s-au plâns că nu au avut coordonate precise şi că au bâjbâit până au găsit victimele. Şi vicepreşedintele CJ Alba, Florin Roman, a declarat, ieri, că salvamontiştii au fost dirijaţi de mai multe ori pe piste greşite pe baza coordonatelor GPS eronate, comunicate de către STS. Poliţia are aparatură, dar n-a folosit-o Din martie 2013, IGPR deţine unul dintre cele mai performante sisteme de localizare a telefoanelor mobile. Poliţiştii nu au folosit acest sistem, deoarece procedura internă le permite să îl utilizeze doar în cazurile penale, cu autorizaţie de la magistraţi. Centrul de la Moscova Sursa Zilei a intrat în posesia raportului privind desfăşurarea tragediei aviatice, în care se detaliază, pe minute, toate activităţile ROMATSA şi ISU, dar şi informaţiile greşite privind localizarea epavei. De asemenea, se specifică faptul că sistemul de transmisie în caz de impact ELT, de la bordul aeronavei, a funcţionat. Însă datele trimise de transmiţător, pe satelit, trebuie decriptate de Centrul Internaţional de la Moscova, unde este afiliată ROMATSA. Potrivit raportului, Centrul de la Moscova a fost contactat telefonic şi pe e-mail pentru datele privind localizarea avionului prăbuşit, însă angajaţii de acolo nu ar fi dat niciun răspuns. Pe de altă parte, cei din Moscova susţin că nu au primit niciun semnal din România.

  • TRAGEDIA AVIATICĂ DIN APUSENI. De ce nu a depistat Poliția telefoanele din AVIONUL PRĂBUȘIT?. Explicația e HALUCINANTĂ