Trafic rutier blocat încă un an la Deva

Programul ISPA de reabilitare a reţelelor de apă şi canalizare din Deva şi Hunedoara se va finaliza cu un an întârziere faţă de termenul iniţial, stabilit pentru 31 decembrie 2010. Dificultăţile birocratice, legislative, economice şi tenhice au făcut ca mare parte dintre lucrări să fie serios întârziate.

Deşi trebuiau să se apropie de final, lucrările la reţelele de apă şi canalizare din Deva şi Hunedoara sunt efectuate, în medie, doar pe jumătate. Pentru cetăţeanul de rând, pe lângă sistările repetate în furnizarea apei în anumite zone, cel mai deranjant lucru este perturbarea traficului. Canalul colector al oraşului Hunedoara trece pe sub drumul care duce spre Sântuhalm. Acesta trebuie dublat din punct de vedere al capacităţii, iar singura soluţie a fost săparea unui şanţ pe drumul reabilitat şi lărgit în 2007 din banii consiliului judeţean. Pe mai multe porţiuni, circulaţia se desfăşoară doar pe două benzi, în loc de patru.

"Nu e îngreunat din vina noastră"

Traficul este însă şi mai îngreunat pe centura Devei, unde problema tehnică este similară. Diferenţa este că centura Devei este mult mai solicitată pentru că, practic, face parte din aşa-numitul drum european E 68. În mod repetat, centura este blocată, şoferii pierzând uneori şi o oră în "dopul" format. Situaţia va mai dura cel puţin până în vara anului viitor. "Problemele de tot felul ne-au pus în situaţia de a cere prelungirea termenului de execuţie a lucrărilor cu un an pentru fiecare obiectiv de lucrări neterminat. Traficul pe cele două zone nu este îngreunat din vina noastră, asta vă pot spune la modul cel mai sigur. În ţară mai sunt şi alte proiecte ISPA care au întârzieri de ani buni. Proiectul de la Hunedoara are o întârziere rezonabilă faţă de acestea. În plus, nu cred că există vreun proiect ISPA neîntârziat în România", afirmă Victor Arion, directorul societăţii APAPROD Hunedoara - Deva. Amânarea salvatoare

Proiectul de reabilitare a reţelelor de apă şi canalizare din cele două oraşe a început în 2007 şi valorează aproape 66 de milioane de euro, din care 35 de milioane reprezintă o finanţare europeană nerambursabilă. Banii se plătesc doar în regim de decontare pentru fiecare obiectiv de lucrări finalizat 100%. În cazul în care termenele de finalizare ale lucrărilor nu s-ar fi prelungit, Hunedoara şi Deva ar fi fost nevoite să continue pe cont propriu lucrările şi ar fi pierdut astfel aproape 30 de milioane de euro (15 milioane din fondurile nerambursabile, restul din împrumuturi şi bani daţi de guvern). Dacă în privinţa reţelelor de canalizare lucrările sunt gata doar pe jumătate, întârzierea cea mai gravă este semnalată la construcţia celor două staţii de epurare a apei, de la Deva şi Hunedoara. Doar 20% la sută dintre lucrări sunt efectuate. Constructorul desemnat pentru această parte a proiectului, o companie din Turcia, a fost scos din proiect. Contractul a fost reziliat, iar până la finele anului curent se aşteaptă desemnarea unei alte companii care să se ocupe de lucrări. "Se derulează acum procedurile pentru relicitarea contractului pentru staţiile de epurare şi sperăm ca, în decembrie, să fie desemnat un nou constructor care va trebui să înceapă lucrările cel târziu în iunie 2011", adaugă Victor Arion. Intenţie continuată cu alţi bani

Proiectul ISPA derulat acum presupune reabilitarea aducţiunilor de apă, a staţiilor de tratare şi epurare a apei din Deva şi Hunedoara, dar include reabilitarea a doar 30 la sută din reţelele de apă şi canalizare din interiorul oraşelor. Directorul APAPROD mai spune că societatea pe care o reprezintă şi Consiliul Judeţean Hunedoara au finalizat documentaţia necesară pentru continuarea reabilitării reţelelor interioare de apă şi canal, iniţiativă care a primit deja acceptul Ministerului Mediului şi care aşteaptă semnarea memorandumului de finanţare cu Uniunea Europeană. De data aceasta este vorba despre 90 de milioane de euro, 98% bani europeni, iar în proiect mai sunt incluse şi reţelele din Haţeg, Călan, Simeria şi Brad.