Traditia salamului nobil la Salonta

Salamurile "regale" crud-uscate produse de fabrica din judetul Bihor sunt facute dupa o reteta pastrata cu sfintenie de 30 de ani.

Undeva in vestul Romaniei, in judetul Bihor, langa granita cu Ungaria, in fiecare zi, de la 7.00 la 16.00, 140 de angajati pastreaza si respecta cu sfintenie o reteta de peste 30 de ani. Din mainile lor ies celebrele mezeluri cu „mucegai nobil” de Salonta. Salamurile de aici sunt cu adevarat „regale”.

Fabrica a primit recent statutul de furnizor al Casei Regale de Romania. Un amestec de traditie, experienta umana, rigoare si gust - asta gasesti de indata ce patrunzi in interiorul Fabricii de Mezeluri de la Salonta.

Este o cladire cu patru etaje unde, nu printr-o vrajitorie, ci „modelata” de mainile oamenilor cu experienta, carnea cruda se transforma, fara vreo prelucrare termica, in salam sau in carnati crud-uscati. Nimic in plus sau in minus. Brandul Salonta a ajuns liderul segmentului de mezeluri crud-uscate de pe piata romaneasca, avand o cota de piata de 13,5%, comparativ cu 8% la inceputul anului trecut.

Tehnologie stricta Procesul de productie este foarte laborios si dureaza pana la 90 de zile in cazul celor mai sofisticate mezeluri. Dupa transarea si tocarea carnii, se adauga condimentele, iar pasta obtinuta se introduce in membrana. Produsele sunt apoi afumate in unul dintre cele zece tuneluri speciale, cu fum de lemn de esenta tare, fara rasini (fag, stejar). Dupa aceasta etapa incepe procesul de pregatire a salamului - de maturare.

Mezelurile sunt tinute in tuneluri de maturare, unde viteza de uscare, temperatura si umiditatea sunt controlate de computer intre 15 si 90 de zile, in functie de categorie. Monitorizarea electronica este dublata de feelingul unui cunoscator. In fiecare ora din zi si din noapte, un specialist verifica daca temperatura si umiditatea din cele 23 de incaperi destinate maturarii salamurilor si carnatilor sunt cele necesare etapei corespunzatoare a produsului.

Secretul traditiei Unele tipuri de salam sunt insamantate cu mucegaiul alimentar nobil - Penicillinum Nalgiovensis - prin stropirea cu un lichid care contine sporii acestui mucegai. Pe langa aroma speciala pe care o confera carnii, mucegaiul are rolul sa extraga surplusul de apa.

Datorita umiditatii si temperaturii crescute, mucegaiul creste si infloreste, iar salamul arata, in aceasta perioada, alb, umed si pufos. Dupa 40 de zile, „invelisul alb” este periat manual si salamurile gata de mancat iau drumul sectiei de ambalare.

„N-am industrializat mult produsele. La ora actuala, exista tehnologii care, datorita unor aditivi, micsoreaza termenul de maturare a salamului de Sibiu de la 90 la 45 de zile. Dar noi nu suntem adeptii industrializarii, ci ai pastrarii traditiei. Consideram ca salamurile trebuie sa fie cat mai naturale”, ne-a spus Eduard Vlaston, administratorul „Principal Company” - firma care detine fabrica de mezeluri de la Salonta.

„Oamenii importanti sunt stabili” In spatele proceselor tehnologice pot fi intuiti oamenii cu experienta, o mare parte dintre ei fiind devotati intreprinderii. Sufletul pe care-l pun in ceea ce fac si atentia cu care ingrijesc produsele ii leaga de fabrica.

Atrasi de mirajul unui trai mai bun, „unii muncitori pleaca in Ungaria, dar acestia sunt din personalul necalificat. Oamenii importanti sunt stabili”, conchide Eduard Vlaston.

„Principal Company” va investi anul acesta 1,2 milioane de euro pentru instalatia de frig si pentru cresterea capacitatii de productie. Si in 2006, compania a achizitionat tehnologii performante in suma de 1,2 milioane de euro. Alaturi de fabrica de la Salonta, „Principal Company” mai detine fabrica Principal, situata la Filipestii de Padure (judetul Prahova).

MARKETING Muncitorii au devenit vedete TV Difuzarea, incepand cu anul trecut, a spotului publicitar „Salonta: 30 de ani experienta in mezeluri” a avut un efect revigorant asupra angajatilor firmei. Motivul ne este divulgat de administratorul companiei: „In reclama au fost filmati chiar angajatii, adica „actorii” nu sunt altii decat muncitorii din fabrica”.

Spotul ce promoveaza aceste mezeluri i-a adus companiei de publicitate care l-a realizat, Next Advertising, premiul Golden Effie la categoria produse alimentare. Anul trecut, compania a investit pentru promovare (publicitate TV, in ziare, degustari) in jur de 2,75 milioane de euro. Pentru acest an, bugetul de marketing destinat promovarii produselor existente depaseste 3 milioane de euro.

PERSONAL Peste 30 de ani in fabrica Petrecandu-si o parte din orele de munca la temperatura de 0-4 grade Celsius, transatorul-sef, Slavik Iosif  face aceasta meserie de la infiintarea fabricii, adica de peste 30 de ani. Spune ca firma este „pe drumul cel bun” si ca, in prezent, „oamenii sunt mai multumiti” decat in trecut. Un alt angajat de la deschiderea portilor fabricii este si electricianul Alexandru Popa, in varsta de 54 de ani.

Gheorghe Ursan, responsabilul sectiei de maturare a produselor crud-uscate, are 48 de ani si lucreaza la Fabrica de la Salonta din 1981. „Acum pot sa corectez temperatura si umiditatea mult mai usor, deoarece totul este informatizat”, spune specialistul in maturare. Sotia sa - Alina Ursan - are 38 de ani si lucreaza si ea in cadrul companiei in calitate de referent evidenta productiei.