Chris Torch a ocupat poziţia de director artisic din februarie 2017 până la finele anului 2018, apoi cea de consultat al Asociației Timișoara 2021. El s-a ocupat de prima fază a proiectului Timişoara Capitală Culturală Europeană 2021, StartUp.

”După ce am fost recrutat, am declarat următoarele: Obiectivul meu este să apăr şi dezvolt viziunea Programului Cultural în     felul în care este definit prin Bid Book. Misiunea mea este să formez o Echipă Artistică în următorii doi ani, să întăresc capacitatea de colaborare cu parteneri europeni şi să coagulez o echipă locală eficientă şi extrem de competentă, capabilă să implementeze Progamul în următoarea sa fază. Voi face parte din proiectul Timişoara 2021 până când acea echipă de calitate va fi formată şi va devenit complet funcţională. Scopul pe termen lung este crearea unui sector cultural local cu standarde profesionale înalte, atent la nevoile cetăţeanului, cu legături puternice în Europa”, amintește Torch. Și punctează o listă de șase ”obstacole greu de surmontat” cu care el și echipa lui s-au confruntat: lipsa resurselor şi a stabilităţii financiare; declaraţii publice contradictorii venite din partea liderilor politici şi a directorilor de instituţii; promisiuni înşelătoare sau false, promisiuni care nu au fost niciodată onorate; imposibilitatea de a aranja colaborări pe termen lung, în special cu artişti şi parteneri străini; personal sub-finanţat şi lipsa unei recrutări eficiente și, cel mai grav, un Board ai cărui membri poartă concomitent vina directă pentru lipsa suficientă de fonduri, în timp ce susţin că îşi asumă responsabilitatea de a asigura sănătatea financiară a proiectului – un dublu-rol cel puţin neliniştitor.

Timişoara 2021 nu a avut șansa să se dezvolte

”Realitatea stă în felul următor: Timişoara 2021 nu a primit niciodată o şansă rezonabilă pentru a se putea dezvolta în aşa fel încât să poată implementa un program cultural coeziv. Limitările financiare şi manevrele politice au blocat orice fază de pregătire, situaţie care ne-a permis să realizăm bucăţele din ceea ce era proiectat, atunci când am avut sporadica oportunitate de a reuşi să implementăm parte din ceea ce ne propusesem. Planurile noastre iniţiale se bazau pe promisiuni de finanţare, obiective ambiţioase şi programe de plată fireşti. După trei ani bugetari de la acordarea titulaturii, nu s-a creat nicio bază economică stabilă. Cuplate cu personalul insuficient şi lipsa fondurilor necesare implementării, planurile au devenit visuri”, mai spune suedezul într-o scrisoare deschisă transmisă la final de mandat.

”Datorită lipsei totale de finanţare din partea surselor din România, în ultimele 7 luni de zile dezvoltarea programului a întâmpinat piedici serioase. Multe proiecte s-ar fi putut dezvolta în a doua perioadă a acestui an şi ar fi pregătit evenimentele ce urmau să aibă loc în 2021. Momentan există îngrijorarea reală că Uniunea Europeană va lua în calcul retragerea titlului acordat Timişoarei. Mai există posibilitatea la fel de reală ca ultima etapă – acordarea Premiului Melina Mercouri (1.5 milioane euro) – să nu mai aibă loc. Comisia de Monitorizare a UE a fost şocată atunci când a trebuit să asculte explicaţiile confuze şi neconvingătoare legate de suma derizorie de fonduri acordată din suma totală promisă de către autorităţile publice Asociaţiei TM2021. Iar atunci când acele fonduri au existat, au fost făcute disponibile într-un mod haotic, niciodată la datele la care fuseseră promise, nerespectând angajamentele semnate”, mai notează Torch în scrisoarea sa.

Asociația Timișoara 2021 anunță organizarea de concursuri pentru posturi

Torch menționează că nu a luat încă o decizie dacă se va prezenta sau nu la concursul pentru postul de director artistic al Asociației Timișoara 2021 pentru următorii ani. ”Din păcate lipsa de competenţă în domeniul cultural a celor din Board, dominat de aceleaşi autorităţi publice care au blocat în mod constant capacitatea TM2021 de a-şi atinge obiectivele, nu anunţă nimic bun”, mai spune el.

În același context, conducerea Asociației Timișoara2021 anunță, printr-un comunicat de presă, că ”marchează o etapă importantă și mulțumește consultantului artistic pentru evenimentele curatoriate până în prezent”. În curând vor fi anunțate două concursuri pe post menite să întărească echipa artistică: un post de director de program și un post de consultant artistic. Echipa se va întregi și va continua implementarea programului Timișoara 2021, aflat acum în perioada de Producție, pentru 2019-2021.

 

Te-ar putea interesa și: