Cele mai multe sesizări la Protecţia Consumatorului au fost făcute de românii care au credite bancare și cei care au încheiat contracte de utilități.
Specialiștii în protecția consumatorului spun că reclamațiile sunt, de cele mai multe ori, fondate. Creditele bancare, nemulţumirea principală În domeniul bancar sunt cele mai multe nereguli sesizate, conform raportului de activitate al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului pe 2010, care arată că 16,5% din totalul reclamațiilor se referă la creditele bancare. În top 3 urmează serviciile de telefonie și cele de internet cu 11 procente și respectiv 5,7 procente. La sfârşitul topului sunt serviciile pentru furnizarea de apă potabilă și canalizare și serviciile de furnizare a gazelor naturale. „Predomină sesizările la serviciile la care există un contract spre deosebire de produsele alimentare sau nealimentare unde nu există decât bonul fiscal ca și contract. Sunt utilități de care fiecare ne lovim și când avem un contract de furnizare de energie electrică, termică, internet, televiziune și nu primim serviciul respectiv nemulțumirea se manifestă la un număr mult mai mare de persoane decât la un produs nealimentar”, explică Constantin Cerbulescu, președinte la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor. Cele mai multe reclamaţii sunt întemeiate
Statisticile arată și că majoritatea sesizărilor sunt îndreptățite și de cele mai multe ori nefurnizarea serviciului contractat și modul defectuos de îndeplinire a obligațiilor este recunoscut chiar și de operatorul economic. „Dacă există un număr mare de sesizări cu privire la aceeași neregulă efectuăm şi controale tematice în acel domeniu. De multe ori, operatorul economic își recunoaște vină, iar sancțiunile aplicate conform legii sunt plătite, mai ales cele care sancționează întreruperea furnizării unui serviciu, informarea clientului”, completează specialistul.
Top 10 al celor mai reclamate subpiețe de consum în anul 2010 1. Credite bancare – 16,5% 2. Servicii de telefonie (fixă și mobilă) – 11,0% 3. Servicii furnizare internet – 5,7% 4. Servicii televiziune prin cablu – 5,6% 5. Servicii furnizare energie electrică – 4,9% 6. Produse electronice și electrocasnice – 3,% 7. Terminale mobile (telefoane mobile) – 2,7% 8. Sisteme termoizolante (termopane): uși și ferestre (tâmplărie din lemn, lemn stratificat, aluminiu, PVC, PVC cu inserție metalică, cu geamuri termoizolante) – 2,1% 9. Servicii furnizare apă potabilă și canalizare – 1,9% 10. Servicii furnizare gaze naturale – 1,7% Sursa: ANPC