Tiraspolul toarnă gaz pe foc. În spatele Chișinăului, își mărește contingentul de militari pe podul Bîcioc

Podul Bîcioc/ Sursa foto: gov.md

Republica Moldova. Tiraspolul și-a fortificat infrastructura postului ilegal din localitatea Bîcioc, fără un aviz prealabil. Decizia unilaterală este tratată de Chișinău ca o tentativă a separatiștilor de a tensiona situația din regiune. Autoritățile constituționale susțin că militarii vor amplifica controalele abuzive la trecerea pe podul din apropiere. După ce a fost distrus ce a fost distrus de bombele rusești în 1992, acesta a fost reconstruit cu ajutorul partenerilor europeni.

Tiraspolul își mărește prezența militară pe podul Bîcioc

Joi, 28 noiembrie, în orașul Bender s-a desfășurat ședința săptămânală a Comisiei Unificate de Control (CUC). Reprezentanții Tiraspolului au refuzat să semneze raportul săptămânal, după ce delegația moldovenească a insistat să fie inclusă în document informația despre creșterea contingentului de militari ruși la punctul ilegal de control Bîcioc.

„Discuțiile s-au ținut pe marginea raportului privind situația în Zona de Securitate pentru 7 zile precedente. Semnarea raportului nu s-a reușit la nivelul Comandamentului Militar Întrunit. Cauza nesemnării – refuzul reprezentanților regiunii transnistrene, susținuți de cei ai Federației Ruse, de a include în raport informația despre acțiunile unilaterale ale structurilor subordonate Tiraspolului îndreptate spre fortificarea infrastructurii postului ilegal din localitatea Bâcioc, în imediata apropiere de podul peste râul Nistru. În acest mod, Tiraspolul intenționează să intensifice prezența structurilor sale de forță în Zona de Securitate și să amplifice controalele abuzive asupra mijloacelor de transport și cetățenilor care traversează podul”, se arată într-un comunicat al CUC.

Sursa foto: OSCE

Podul, reconstruit din bani europeni

Podul de lângă Gura Bâcului a fost bombardat în anul 1992, în timpul războiului de pe Nistru. După nouă ani în care a stat în paragină, acesta a fost reconstruit cu suportul partenerilor europeni. Totuși, abia peste 16 ani Tiraspolul și-a dat acordul pentru reluarea circulației.

Costul lucrărilor de reparaţie a constituit aproximativ 30 milioane de lei. Podul oferă cea mai rapidă modalitate de deplasare dintre Chișinău și Tiraspol.

S-a redus cu aproape 50 de km traseul parcurs de cursele interraionale de transport pasageri şi mărfuri, asigurând  accesul direct spre localitățile din stânga Nistrului.

De asemenea, acesta este parte a drumului internațional M-14, care leagă Chișinăul și Odessa, şi a coridorului european nr. 9, ce leagă Balcanii cu Odessa, Kievul și cu alte destinații importante.

Sursa foto: gov.md

Tiraspolul vrea să aducă Rusia la masa de negocieri

Săptămâna trecută, pretinsul ministru de externe din regiunea separatistă, Vitali Ignatiev, a cerut reluarea discuțiilor privind conturile blocate ale băncilor controlate de Tiraspol.

Este vorba despre trei instituții bancare – Agroprombank, Eximbank și Sberbank. Acestea nu au licențe din partea Băncii Naționale a Moldovei (BNM).

„Dacă OSCE are resurse și intenții, atunci poate că vom vedea o activitate dinamică a experților la invitația specialiștilor independenți din sectorul bancar", a declarat presei locale Ignatiev.

Totodată, Ignatiev a insistat pe reluarea negocierilor în format 5+2, cu participarea Rusiei.

Formatul 5+2 a fost inițiat  în 2005. Regiunea separatistă și Rusia au suspendat negocierile formale un an mai târziu.

Reluat în 2012, formatul 5+2 a fost din nou înghețat după ce Rusia a invadat Ucraina. Negociatorii șefi din ambele părți se reunesc în întâlniri intermediate de misiunea OSCE.

Vitali Ignatiev/ Sursa foto: gov.md