„De ce trebuie prorogat termenul la care copiii dau examene transdisciplinare? Ei bine, examenele transdisciplinare au fost prevăzute în Legea 1 încă din ianuarie 2011. Adică de 9 ani. Tot Legea 1 prevedea, acum 9 ani, predare transdisciplinară. PSD însă, în anii scurși de atunci, nu a făcut nimic. Evident, dacă nu predai transdisciplinar nu poți să evaluezi transdisciplinar. Dacă aveam azi predare transdisciplinară rezultatele la PISA erau mult mai bune.

De ce predare transdisciplinară? Pentru că viața nu te întreabă la ce materie ai învățat elementele de care ai nevoie pentru a te descurca într-o situație, ci îți cere să rezolvi situația.

Dar hey, Descartes, în ”Reguli pentru îndrumarea minții” ne spune asta încă de prin 1620: « Si quis igitur serio rerum veritatem investigare vult, non singularem aliquam debet optare scientiam : sunt enim omnes inter se conjunctae & a se invicem dependentes […]. ». Sau, pe lung și în română:
”Unii compară, înșelându-se, științele care constau numai în lucrarea minții, cu artele care au nevoie de un anumit talent al corpului. Cei care se înșală, văzând că un singur om nu poate fi suficient de îndemânatic pentru a învăța toate artele dintr-o dată, devenind virtuoz doar în una (căci aceleași mâini nu pot și să are pământul și să cânte la harpă) cred că este așa cu știința. Distingând științele între ele după obiectele cu care se ocupă, ei cred că aceste științe trebuie studiate separat și independent una de alta. Aceasta este o mare greșeală; științele toate împreună nu sunt nimic altceva decât inteligența umană, care rămâne una și mereu aceeași indiferent de varietatea obiectelor cărora inteligența umană se aplică, tot așa cum obiectele iluminate de soare nu schimbă natura soarelui care le iluminează. Iată de ce nu este necesară circumscrierea minții umane vreunei limite; cunoașterea unui adevăr nu este similară cu stăpânirea unei tehnici căci un adevăr ne ajută să descoperim un altul, nu ne împiedică! Cert, mi se pare uimitor faptul că majoritatea oamenilor studiază cu atenție plantele și virtuțile lor, cursul stelelor, transformările metalelor și o mie de obiecte similare și că un număr mic tratează inteligența sau acea știință universală despre care vorbim. De aceea această regulă trebuie pusă înaintea tuturor celorlalte: pentru că nimic nu ne distrage mai mult de la căutarea adevărului decât direcționarea eforturilor către obiective înguste, în loc să le îndreptăm spre scopul unic și general.” Dar cine e Descartes față de gloata de pesediști sau de oameniinoi, să ne dea el lecții nouă?”, scrie Daniel Funeriu pe Facebook.

Fostul ministru al Educației acuză PSD că a „distrus copiii” și a dat exemplul unui text publicat în 2013 privind efectele eliminării examenelor transdisciplinare.

„Dragi români, mulțumiți pesedeului pe care l-ați votat pentru că v-a distrus copiii. Și înjurați-mă pe mine pentru că eram pe cale să le fac un bine. Nu aveți idee cât mă exasperează papagalii de politicieni și vice-politicieni care vă vorbesc azi despre educație. Dar noh, știu ei mai bine cum să educe nația.
În final, pe sistemul ”v-am spus eu vouă”, iată ce scriam în 27 februarie 2013. Da. 2013, când avertizam că va fi catastrofă la PISA. Sub titlul:

”USL distruge cu metodă și sistem viitorul copiilor României” scriam asta:

”Ministrul educației (Pricopie) a demonstrat că tinde să devină o clonă a predecesoarei sale și că adoptă o gândire despre educație proprie altui secol. Greșește, dar are posibilitatea să se corecteze.

Ce înseamnă în practică eliminarea de către USL a examenelor transdisciplinare și, implicit, a unei învățări transdisciplinare (care urmau să intre treptat în funcțiune)?
În termeni simpli înseamnă că USL a luat copiilor șansa de a se conecta la realitate. Și mai înseamnă cel puțin două lucruri. Foarte grave, ambele.

În primul rând, elevii vor avea în programă materii al căror conținut, că e atractiv sau nu, că e învățat sau nu, nu contează. Materii a căror însușire nu se verifică prin examen. Oricât de atractivă va fi programa de biologie sau fizică, ea nefiind testată, elevii nu și-o vor însuși. Se va crea o ”programă paralelă”, copiii vor învăța doar la materiile din care ”se dă examen”. Ei vor deveni mici ”roboței de rezolvat probleme”, fără legătură cu realitatea. Școala trebuie să descătușeze gândirea, nu să o pună în cămașa de forță a rețetelor rigide de rezolvat probleme pentru examen. Generații întregi de copii vor fi condamnate la inadecvare și inadaptare.

În al doilea rând, eliminând examenele transdisciplinare, se elimină implicit și învățarea transdisciplinară. Elevii nu vor înțelege că, de exemplu, cristalinul din ochi (biologie) este, de fapt, o lentilă biconvexă (fizică); vor învăța despre perși (istorie) fără să știe dacă ei au de-a face cu Perșani sau cu Iranul (geografie), vor învăța despre electricitate și sarcină electrică (fizică) fără să înțeleagă exact ce sunt electronii și protonii (chimie). Sau viceversa, când vor învăța despre atomi și electroni la chimie, nu vor face automat legătura cu electricitatea, pe care o învață la fizică.

Data viitoare când copilul dumneavoastră vă va întreba ”de ce trebuie să învăț niște lucruri care nu-mi servesc la nimic?” aveți, de-acum, un răspuns simplu: ”pentru că familia noastră a votat cu USL”.

Același răspuns îl puteți da și la întrebarea: ”de ce în universitatea mea toată lumea copiază lucrarea de licență?” sau, la întrebarea ”de ce nu mai avem meseriași de calitate?”. În schimb, cei care vă guvernează acum vor fi mulțumiți, pentru că preferă să-i țină pe părinți și pe profesori într-o zonă de confort călduță, dar care distruge generații întregi de copii.

Dacă vreți să știți în ce măsură este corectă sau nu opțiunea pentru o programă școlară care să conțină o parte de predare/învățare transdisciplinară, puneți-vă în următoarele situații:

Când rezolvați o problemă din viața de zi cu zi, vă întrebați oare dacă ați învățat să găsiți soluția corectă la matematică, fizică ori chimie sau pur și simplu o rezolvați îmbinând inteligent fragmente din fiecare materie învățată la școală?

Pus în fața unei situații noi, cine are capacitate mai mare de a reacționa adecvat? O persoană pentru care istoria este o înșiruire de date, iar fizica o înșiruire de formule sau o persoană care are o viziune integrată asupra lucrurilor?

Știți de ce elevii români se plasează atât de prost la testele PISA? Tocmai din motivele expuse mai sus.
Pentru că nu înțeleg aceste lucruri simple, pentru că mintea lor este închistată, pentru că trăiesc în primitivismul trecutului lor gri și urât, acești oameni vă distrug copiii. Au ambiția să le transfere copiilor dumneavoastră reumatismele lor intelectuale. Cereți-le să vă pună la dispoziție un singur studiu care să demonstreze că au dreptate. Nu vor reuși.

E adevărat însă că progresul în orice domeniu necesită determinare, necesită efort de sincronizare cu realitatea și luptă perpetuă cu prejudecățile. Dar ei nu sunt capabili de acest lucru. Nu e oare mai dulce comoditatea? Nu e mai bine să lâncezim în confortul nostru de zi cu zi, în care facem azi ce am făcut și ieri, și alaltăieri, și acum 30 de ani?

P.S. Aud că declarațiile inițiale se nuanțează și că de fapt s-ar dori doar amânarea termenului începând cu care să se predea și transdisciplinar. Sunt convins că este doar un dublu limbaj. Când ești ministru, contează faptele înaintea vorbelor. Ministrul poate ușor să mă contrazică și să afirme simplu și direct că îmbrățișează viziunea modernă a educației, bazată pe comunicarea dintre domenii și nu pe separarea dintre ele, că va cere ca programele școlare să fie elaborate cu un pronunțat conținut transdisciplinar, dar că nu poate acest lucru decât începând cu data pe care o consideră el fezabilă. La nivel de legislație e simplu: se poate proroga un termen.”, a mai scris Daniel Funeriu.

Te-ar putea interesa și: