Teatrul merge la circ

Fiecare parte din "Trilogia evreiasca" se joaca numai pentru 56 de spectatori.

Seria „Trilogia evreiasca” a regizorului Mihai Maniutiu se joaca incepand de azi, timp de trei zile, in cadrul Festivalului National de Teatru de la Bucuresti. Daca la Sibiu cele trei piese au fost montate in halele uzinei Simerom, ca o instalatie ce dureaza in total patru ore, bucurestenii le vor putea vedea separat, cate una pe seara, in cate trei reprezentatii, in fata a numai 56 de spectatori la fiecare spectacol.

„Trilogia este o calatorie, un spectacol despre ce este omul, despre disperarea si puterea lui de a rezista, de a exista, atunci cand Dumnezeu e mai mult o idee”, spune regizorul Mihai Maniutiu.

„Experimentul Iov”, prima parte a trilogiei realizate cu actorii Teatrului National „Radu Stanca” din Sibiu, se joaca asta-seara la Teatrul „Ion Creanga”. Urmatoarele parti, „Shoah. Versiunea Primo Levi” si „Ecleziastul”, vor avea loc la Circul de Stat Globus, miercuri, respectiv joi. Spectacolele sunt programate de la orele 19.00, 20.45 si 22.15 in toate cele trei seri.

Spectacol privit prin vizeta

„Experimentul Iov” este o adaptare scenica dupa „Cartea lui Iov”, „unde se ajunge la acea confluenta dintre iudaism si crestinism”, considera regizorul Mihai Maniutiu.

Ca si in celelalte parti ale trilogiei, in care actorul principal este Marian Ralea, scenografia ofera un spatiu de joc intim, cu doar 56 de spectatori. Este vorba, de aceasta data, de un fel de celula in care joaca actorii, cu 56 de vizete taiate in pereti, prin care privesc spectatorii, asezati pe scaune de jur-imprejur.

„Experimentul Iov” este o rugaciune intre patru pereti, iar spectacolul urmarit prin vizeta face privitorul si partas la „Experiment”, dar si intrus. Iov se zbate pe podeaua acoperita cu tarana rosie, ca o rana imensa, iar ingerul sau poarta un tub de oxigen in spinare si tot el e cel care sparge baloanele aurii, facand sa se risipeasca averea lui Iov.

„Sa aduci cuvantul Bibliei pe scena este un lucru esential”, spune Marian Ralea, iar numarul mic al spectatorilor in fata carora joaca nu i se pare un dezavantaj, dimpotriva: „Fiecare spectacol este ca o rugaciune, ca o spovedanie. Aceste lucruri nu se pot face cu multa lume”. „Ecleziastul”, o dramatizare dupa Biblie, se joaca intr-o camera de sticla, de tipul celor aflate in spitale, pentru imunodeficienti, iar spectatorii stau in gradenele aflate pe laturile exterioare. Printre ei, pe scaune, stau judecatori cu figuri neiertatoare.

RECITAL

Ada Milea canta „Nasul” lui Gogol

Asta-seara si maine-seara, de la ora 22.00, la Sala Atelier, a Teatrului National, Ada Milea va canta in „Nasul”, dupa Gogol, montat de Alexandru Dabija, la Sibiu.

In primele trei zile de festival s-a putut vedea „Faust”, regizat de Silviu Purcarete,  „Filosofii”, un spectacol de Josef Nadj, „Viata cu un idiot”, al lui Andriy Zholdak, „Pescarusul”, al lui Andrei Serban.

Daca o parte a presei s-a suparat ca nu a avut acces sambata seara la spectacolul „Filosofilor” din deschiderea festivalului de la Bucuresti, pentru ca acesta a fost conceput, la fel ca „Trilogia evreiasca”, pentru un public restrans, de numai 120 de persoane, avantajul este ca exista mai multe reprezentatii si ca biletele au fost puse intr-adevar la vanzare publicului larg.